Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1948405_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
4. oktober 2018
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 496 (Alm. del) af
5. juli 2018 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenueffekterne, arbejdsudbudsvirkninger samt
effekten på antallet af udlændige beskæftiget i Danmark, hvis udlændingeloven
ændres, så mindstebeløbet i beløbsordningen sænkes med henholdsvis 50.000 kr.
og 100.000 kr.?
Svar
Beløbsordningen og beløbssporet på fast-track ordningen
1
giver udlændinge mu-
lighed for at opholde sig og arbejde i landet, hvis de er tilbudt et arbejde med en
årsløn over beløbsgrænsen, der i 2018 udgør ca. 418.000 kr.
En sænkelse af beløbsgrænsen vil således lette adgangen for, at udlændinge kan
opholde sig og arbejde i landet gennem beløbsordningen og fast-track ordningen.
I besvarelsen er arbejdsudbudsvirkningen og effekten på antallet af udlændinge i
beskæftigelse af en sænkelse af beløbsgrænsen sidestillet, da opholdstilladelser
efter beløbsordningen eller fast-track ordningens beløbsspor bl.a. kræver, at den
enkelte udlænding er tilbudt et job i Danmark.
Det er forbundet med usikkerhed at skønne over virkningen på de offentlige fi-
nanser af en sænkelse af beløbsgrænsen
2
, da personers nettobidrag til de offentlige
finanser kun kan iagttages for personer med en indkomst over beløbsgrænsen.
Den samlede effekt på de offentlige finanser afhænger af, hvor mange ekstra per-
soner, der vil benytte ordningen, disses lønfordeling, og hvor mange ekstra fami-
liemedlemmer personer på beløbsordningen eller fast-track ordningens beløbs-
spor bringer med til landet.
Endvidere er der tale om en relativt lille gruppe af personer, og ordningerne har
eksisteret i en kortere årrække, hvorfor det ikke er givet, at antallet af personer på
ordningerne har nået sin ligevægt. Dertil kommer, at beløbsgrænsen blev hævet
1
fast-track ordningen gør det lettere for certificeret virksomheder at hente udenlandsk arbejdskraft, idet virksomheden selv
kan tage sig af ansøgningsprocessen i forbindelse opholds- og arbejdstilladelse. Foruden beløbssporet indeholder fast-track
ordningen også et forsker-, uddannelses- og et korttidsspor, der henvender sig til forskellige typer af medarbejdere.
2
Særligt ved sænkelsen af beløbsgrænsen til under den tidligere grænse på 375.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil redegøre for provenueffekterne, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på antallet af udlændige beskæftiget i Danmark, hvis udlændingeloven ændres, så mindstebeløbet i beløbsordningen sænkes med henholdsvis 50.000 kr. og 100.000 kr., til finansministeren
1948405_0002.png
Side 2 af 4
fra 375.000 kr. til knap 418.000 kr. i 2016 og 2017, samt at fast-track ordningen
først blev indført i 2015.
Personer, der i sin tid kom til landet på andre erhvervsordninger end beløbsord-
ningen og fast-track ordningens beløbsspor, kan have en indkomst under beløbs-
grænsen. Denne befolkningsgruppe bruges i denne besvarelse til at skønne over
provenueffekten ved en reduktion af beløbsgrænsen. Gruppen på andre erhvervs-
ordninger bidrager i gennemsnit positivt til de offentlige finanser, når deres fami-
liemedlemmer medregnes.
Personer, der i sin tid kom til landet på andre erhvervsordninger end beløbsord-
ningen og fast-track ordningen adskiller sig imidlertid fra personer på sidstnævnte
ordninger med hensyn til antallet af familiemedlemmer og disses bidrag til de of-
fentlige finanser. Personer på beløbsordningen og fast-track ordningens har i gen-
nemsnit færre familiemedlemmer end personer på øvrige erhvervsordninger. Sær-
ligt børn indebærer betydelige nettoudgifter til de offentlige finanser i form af
pasning og uddannelse.
Antages det i stedet, at familiemedlemmer til personer, der kommer til landet ved
en lavere beløbsgrænse end den nuværende, i gennemsnit bidrager i samme om-
fang til de offentlige finanser som familiemedlemmer til personer på beløbsord-
ningen eller fast-track ordningen i indkomstintervallet 400-500.000, øges gruppens
gennemsnitlige nettobidrag på tværs af indkomstintervaller,
jf. figur 1.
Figur 1
Gnst. nettobidrag pr. familie til personer på øvrige
erhvervsordninger fordelt på
lønindkomstintervaller (1.000 kr.), 2015 i 2018-
priser
1.000 kr.
150
1.000 kr.
150
Helårspersoner
700
600
Helårspersoner
700
600
500
400
Figur 2
Antal helårspersoner på beløbsordningen eller på
fast-track ordningen i 2016 fordelt på opregnet
årslønindkomstintervaller (1.000 kr.)
120
90
60
30
0
120
500
90
60
30
0
400
300
200
100
0
300
200
100
0
340
330
320
350
360
370
380
390
400
410
420
Gnst. nettobidrag
Korrigeret gnst. nettobidrag (*)
Helårspersoner fordelt på lønindkomstintervaller (1.000 kr.)
Anm.: I beregningerne af de gnst. nettobidrag pr. familie til personer på øvrige erhvervsordninger, er alene personer,
der var i beskæftigelse i samtlige måneder i 2015 medtaget, samt medlemmer af disse personers E-familie.
(*): Det korrigeret gnst. nettobidrag blandt personer på øvrige erhvervsordninger indebærer, at nettobidraget
blandt familiemedlemmer til personer på øvrige erhvervsordninger er sat til det gennemsnitlige nettobidrag
blandt familiemedlemmer til personer på beløbsordningen og fast-track ordningen med lønindkomst på
400.000 kr. til 500.000 kr. svarende til en gennemsnitlige nettoudgift på 35.000 kr. For yderligere
dokumentation henvises til boks 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens 33 pct. stikprøve.
0
50
100
150
200
250
300
350
400
450
500
550
600
650
700
750
800
850
900
950
1.000
>1.000
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil redegøre for provenueffekterne, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på antallet af udlændige beskæftiget i Danmark, hvis udlændingeloven ændres, så mindstebeløbet i beløbsordningen sænkes med henholdsvis 50.000 kr. og 100.000 kr., til finansministeren
1948405_0003.png
Side 3 af 4
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over arbejdsudbudsvirknin-
gen samt ændringen i antallet af beskæftigede indvandrere i Danmark, hvis be-
løbsgrænsen sænkes med 50.000 kr. eller 100.000 kr. I denne besvarelse tages der
udgangspunkt i, at der er 600 personer på beløbsordningen og fast-track ordnin-
gens beløbsspor i indkomstintervallet 400.000-450.000 kr. i 2016,
jf. figur 2.
Således antages det som et regneeksempel, at en reduktion af beløbsgrænsen på
50.000 kr. og 100.000 kr. vil medføre en øget tilgang til beløbsordningen og fast-
track ordningens beløbsspor på sammenlagt henholdsvis 600 helårspersoner og
1.200 helårspersoner, svarende til at koncentrationen i det pågældende indkomst-
interval forlænges ved sænkelsen af beløbsgrænsen.
Hvis sænkelsen af beløbsgrænsen på 50.000 kr. eksempelvis resulterer i 600 ekstra
helårspersoner på beløbsordningen og fast-track ordningen, skønnes det, at de
offentlige finanser styrkes med ca. 60-70 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Provenueffekten af-
hænger som sagt af hvilke gennemsnitlige nettobidrag, der ligger til grund for be-
regningerne, og skønnet for antallet af ekstra personer på beløbsordningen eller
fast-track ordningen en sænkelse af beløbsgrænsen på sigt vil afstedkomme. Da
dette skøn er forbundet med stor usikkerhed, er der foretaget følsomhedsbereg-
ninger af provenueffekten ved både højere og lavere indvandring på beløbsord-
ningen og fast-track ordningen.
Tilsvarende skønnes en sænkelsen af beløbsgrænsen på 100.000 kr., at styrke de
offentlige finanser med ca. 70-120 mio. kr., hvis sænkelsen af beløbsgrænsen re-
sulterer i 1.200 ekstra helårspersoner på beløbsordningen eller fast-track ordnin-
gen,
jf. tabel 2.
Tabel 1
Beregnet provenueffekt ved en sænkelse af
beløbsgrænsen på 50.000 kr. ved hhv. 500, 600 og
700 ekstra fuldtidsbeskæftigede personer på
beløbsordningen eller fast-track ordningen, mio.
kr. i 2018-priser
Tabel 2
Beregnet provenueffekt ved en sænkelse af
beløbsgrænsen på 100.000 kr. ved hhv. 1.000,
1.200 og 1.400 ekstra fuldtidsbeskæftigede
personer på beløbsordningen eller fast-track
ordningen, mio. kr. i 2018-priser
Personer
Personer
Scenarie 1
Scenarie 2
(*)
(**)
1.000
(*)
(**)
1.200
70
120
1.400
90
140
500
50
60
600
60
70
700
70
80
Scenarie 1
Scenarie 2
60
100
Anm.: Alle beløb er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. De hypotetiske gevinster er beregnet ved at fordele de ekstra
fuldtidsbeskæftigede personer ligeligt ud på lønindkomstintervallerne 370-420.000 kr. og 320-420.000 kr. ved
en hhv. sænkelse af beløbsgrænsen på 50.000 kr. og 100.000 kr. (*) Provenueffekten ved scenarie 1 er
beregnet på baggrund af de gnst. nettobidrag pr. familie for personer på øvrige erhvervsirdninger,
jf. figur
1.
(**) Provenueffekten ved scenarie 2 er beregnet på baggrund af de korrigeret gnst. nettobidrag pr. familie for
personer på øvrige erhvervsordninger, hvor de øvrige familiemedlemmerne er antaget at udgøre en samlet
nettoudgift på 35.000 kr.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 496: Spm. om ministeren vil redegøre for provenueffekterne, arbejdsudbudsvirkninger samt effekten på antallet af udlændige beskæftiget i Danmark, hvis udlændingeloven ændres, så mindstebeløbet i beløbsordningen sænkes med henholdsvis 50.000 kr. og 100.000 kr., til finansministeren
1948405_0004.png
Side 4 af 4
Boks 1
Metode
Afgrænsning af personer på beløbsordningen og fast-trakc ordningen
Personer på beløbsordningen eller på fast-track ordningen er opgjort pba. af seneste midlertidig opholdsgrundlag.
Opgørelsen kan således indeholde personer, der sidenhen har fået permanent opholdstilladelse. Danmarks Statistik
og Finansministeriet har på nuværende tidspunkt ikke adgang til oplysninger vedrørende permanente
opholdstilladelser.
Det er ikke muligt at skelne fast-track ordningens beløbsspor fra ordningens forsker-, uddannelses- og korttidsspor.
Tal fra Udlændingestyrelsen viser dog at størstedelen af personer på fast-track ordningen var tilknyttet
beløbssporet. Personer på forskersporet kan endvidere identificeres på baggrund af branchekoder, hvorfor personer
med branchekoden
forsker
ikke er medtaget.
Øvrige erhvervsordninger indeholder personer, der i sin tid kom til landet på andre erhvervsordninger end
beløbsordningen og fast-track ordningen. En del af disse personer kan derfor ligeledes have opnået permanent
opholdstilladelse i mellemtiden.
Opregning af lønninger til årslønninger
Ved opregningen til årsindkomstintervaller i figur 2 er den enkeltes lønindkomst opregnet til helårsniveau på
baggrund af antallet af måneder i beskæftigelse. Der kan være flere årsager til at personer på beløbsordningen har
lavere opregnet lønindkomst end beløbsgrænsen. Dels kan personen i mellemtiden have fået permanent
opholdstilladelse, og derfor ikke nødvendigvis opfylder kravene til beløbsordningen eller fast-track ordningen. Dels
er opregningen af lønindkomst til helårsniveau pba. måneder med beskæftigelse upræcis, da lønnen kan varierer
mellem de enkelte måneder. Desuden svarer det anvendte (brede) lønindkomstbegreb fra BFL ikke til
indkomstbegrebet for beløbsordningen. Endvidere kan personer fortsætte på den beløbsgrænse, der var gældende
på det tidspunkt, hvor de fik tilkendt opholdstilladelse på beløbsordningen første gang, hvis de forstætter i samme
job. En person på beløbsordningen, der mister sit job kan endvidere få lov til at blive i landet og søge nyt job i op til
seks måneder. Endeligt kan personer på fast-track ordningen være på et af de øvrige spor, og behøver dermed ikke
have en årsindkomst på over 418.000 kr.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister