Notat
21. februar 2014
J.nr.
Person og Pension
MB
Beregninger af adfærdseffekten i forskerskatteordnin-
gen, som følge af Kleven et al. nye studie
Et nyt studie,
1
der er lavet på den danske forskerskatteordning, viser blandt andet, at for-
skerskatteordningen har ført til en fordobling i antallet af højtlønnede udlændinge i Dan-
mark. Dermed påvises en meget høj migrationselasticitet for udlændinge med hensyn til
indkomsten efter skat. For udlændige findes en migrationselasticitet på mellem 1,5 og 2.
Denne elasticitet omfatter kun personer, der opfylder lønkravet og dermed ikke nødven-
digvis personer med forskerstatus. Artiklen finder også, at den lavere beskatning på ord-
ningen har ført til en reduktion af højtlønnede udlændinges lønindkomst før skat. Det
vurderes i artiklen, at ca. 1/3 af skattegevinsten på ordningen tilfalder de virksomheder,
der ansætter højtlønnede udlændinge.
Baggrund
Tidligere har Skatteministeriet lavet ad hoc antagelser om de adfærdsmæssige konsekven-
ser af eventuelle ændringer af forskerskatteordningen. Dette vil i nogen grad fortsat være
tilfældet, idet studiets resultater er baseret på ændringer i det relative beskatningsniveau.
Derfor kan man ikke nødvendigvis anvende samme metode, når der laves konsekvensbe-
regninger af ændringer i de øvrige rammevilkår (karensperiode og 5-årsperioden mv.).
Kort beskrevet er resultaterne fra artiklen fremkommet ved at måle den relative udvikling
i de personer, der opfylder lønkravet og dermed er omfattet af forskerskatteordningen,
sammenholdt med udviklingen i personer med tilsvarende karakteristika, men hvor løn-
nen er lidt lavere og derfor bliver beskattet efter de alminelige danske skatteregler.
Artiklens resultater betyder, at hvis man ændrer det relative beskatningsniveau med 1 pct.,
så vil man kunne forvente en stigning i anvendelse af forskerskatteordningen (hvis der ses
bort fra de personer, der ikke opfylder lønkravet) med 1,5-2 pct. Der er dog flere forhold,
der kan trække i retning af, at de fundne elasticiteter muligvis er for høje.
Kun udlændige:
Artiklen ser kun på udenlandske statsborgere, og ser dermed
bort fra de danskere, som også kan være omfattet af ordningen (opfylder 10 års
kravet). Artiklen ser dog særskilt på hjemvendte danskere og finder, at hjemven-
delsestilbøjeligheden ikke i nævneværdiggrad påvirkes af forskerskatteordningen.
Dermed må den gennemsnitlige migrationselasticitet være lavere end den fundne,
1
Kleven, Landais, Saez og Schultz (2013):“Migration and wage effects of taxing top earners:
Evidence from the foreigners’
tax scheme in Denmark”.
Quarterly Journal of Economics 2013.