Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1937947_0001.png
Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen
Intern undersøgelse vedrørende medieomtale af fire konkrete
borgersager, hvor Beskæftigelses og Socialforvaltningen er blevet
beskyldt for af Malernes Fagforening at ville anvende løntilskud
fremfor ordinær ansættelse
Job 1 og Virksomhed
Virksomhed
Tolderlundsvej 2
5000 Odense C
www.odense.dk
Tlf. +4524413053
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har på baggrund af medieomtale i uge 22
2018 gennemført en mindre intern undersøgelse af forvaltningens håndtering af
de fire omtalte sager.
Forvaltningen har i undersøgelsen gennemgået alle fire sager omtalt i pressen.
På baggrund af gennemgangen, kan forvaltningen ikke genkende billedet tegnet i
medierne. Forvaltningens konklusion er, at de fire omtalte borgerforløb alle har
været behandlet på tilfredsstillende vis. Dog er forvaltningen blevet opmærksom
på via undersøgelsen, at der har været kommunikation og krydsende hændelser,
som har givet nogle misforståelser undervejs. Forvaltningen har derfor flere
gange været i dialog med Malernes Fagforening (MF). Der er på nuværende
tidspunkt aftalt et nyt opsamlende møde. Der er trods uenighederne om de fire
forløb enighed om at fastholde et godt samarbejde fremadrettet.
Undersøgelsen
Beskæftigelses– og Socialforvaltningens kerneopgave er Job og Uddannelse.
Med udgangspunkt i kerneopgaven har forvaltningen gennemført en turn-around
for at anvende de mest evidensbaserede beskæftigelsesindsatser: samtaler og
virksomhedsrettet indsats. Fokus i alle forvaltningens indsatser er, at den ledige
bliver selvforsørgende. Forvaltningens indsatser effektmåles derfor ud fra evnen
til at bringe de ledige hurtigst muligt i job eller uddannelse. Job og uddannelse er
dermed det bærende element i medarbejdernes mind-set og i mødet med de
ledige.
Alle fire borgere, der har været undersøgt, har modtaget indsatser, der lever op til
lovgivning, forvaltningens mind-set og kerneopgave. De har alle modtaget
jobrådgivning og en virksomhedsrettet indsats. Indsatsen, som de fire omtalte har
modtaget, er dermed den mest effektfulde indsats. Forløbene vurderes derfor
fagligt fuldt ud acceptable og rimelige.
Borgerne har derfor med indsatserne opnået ordinært arbejde, i de første tre
tilfældene ved undersøgelsens start og i det fjerde tilfælde er der også opnået
ordinær beskæftigelse efter endt løntilskudsansættelse den 12. august 2018.
Der har dog i nogle af sagerne været kommunikation og krydsende hændelser,
der kan have været med til at skabe nogle misforståelser. Forvaltningen har
kunnet finde, at der har været grundlag for tre forskellige misforståelser.
DATO
17. august 2018
REF.
SIMKR
Svar til STAR
1/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om det er lovmedholdeligt, at et jobcenter opfordrer en arbejdsgiver, der netop har ansat en medarbejder ordinært, til at ændre ansættelsen til en ansættelse med løntilskud, til beskæftigelsesministeren
1937947_0002.png
Blandt andet har forvaltningen i en af sagerne været i gang med at etablere
virksomhedspraktik, samtidig med at borger er blevet tilbudt ansættelse. Da
forvaltningen bliver bekendt med dette, trækkes praktikken til den pågældende
borger tilbage.
I en anden af sagerne har borger været i en praktik, der er blevet afløst af en
ansættelse med løntilskud under tre måneder. Det skete i forventning om, at
borger ville blive ansat efterfølgende. Den faglige vurdering er, at dette forløb er
fagligt acceptabelt og rimeligt. Forløbet bygger på, at virksomheden kort tid efter
borgeren var startet i praktik kunne se potentiale i borgeren, men at der var behov
for oplæring, udover hvad der kunne nås inden for den aftalte praktikperiode på
fire uger. Dette fordi borgeren ingen erfaring har inden for området på trods af en
matchende uddannelse. Derfor etablerede forvaltningen et løntilskud med
forventning om ordinær ansættelse efterfølgende. Forvaltningen har været i
dialog med fagforeningen og de har været informeret under forløbet.
Fagforeningen rettede henvendelse, da praktikken blev afbrudt og erstattet af
løntilskud.
Derudover er det generelt værd at bemærke, at forvaltningen fra tid til anden
oplever, at borgere opfatter løntilskud på lige fod med fastansættelse i ordinære
stillinger, fordi løntilskud for virksomheder er en ansættelse. Det giver nogle
gange anledning til misforståelser, fordi borgeren har hørt virksomheden tale om
ansættelse, men i virkeligheden er det tale om ansættelse i et løntilskud.
Det skyldes, at når en borger ansættes i løntilskud, er det virksomheden der
udarbejder en kontrakt med borger på lige vis som ved andre ansættelser.
Løntilskuddet oprettes i Vitas og er afgørende for det tilskud, som virksomheden
skal have ifm. løntilskudsansættelsen.
I en tredje af sagerne har borgeren afleveret sin kontrakt til gennemlæsning hos
MF. MF er ikke vidende om, at løntilskud og kontrakt er to forskellige elementer,
og de oplever i den forbindelse, at Beskæftigelses- og Socialforvaltningen har
konverteret en ordinær stilling til et løntilskud. Dette er imidlertid ikke tilfældet.
Derfor kontakter MF Beskæftigelses- og Socialforvaltningen. Da afdelingen på
baggrund af henvendelsen ringer tilbage til MF er det uden held, hvorefter
borgeren kontaktes. Det er borgeren uforstående over for og er måske uvidende
om
MF’s
kontakt til Odense Kommune. I samtalen nævnes en ordinær
ansættelse, som borger ikke kender til, da han er ansat i løntilskud. Herved er der
kommunikation til borger om ordinær ansættelse, selvom der kun har været tale
om løntilskudsansættelse. Derved opstår endnu en misforståelse
Forvaltningen har forelagt ovenstående for MF, der fastholder deres position. Dog
er der enighed om at fastholde et godt samarbejde fremadrettet.
Opsummering på de fire borgersager:
Borger 1:
2/3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om det er lovmedholdeligt, at et jobcenter opfordrer en arbejdsgiver, der netop har ansat en medarbejder ordinært, til at ændre ansættelsen til en ansættelse med løntilskud, til beskæftigelsesministeren
1937947_0003.png
Vores jobrådgiver har noteret, at borger er blevet kontaktet af Virksomhed, via
Jobnet. Borgeren var til samtale ultimo april og startede i job 02.05.2018.
I forhold til denne borger har vi ikke andre oplysninger end denne ordinære
ansættelse.
Borger 2:
Her har jobrådgiver noteret den 23.4.2018, at sagen er afsluttet grundet ordinært
arbejde.
Borger 3:
Jobrådgiver har den 26.4.2018 bestilt en praktik til borger, idet borgeren har ret
og pligt til et tilbud. Jobrådgiver noterer efterfølgende den 30.4.2018, at borger
starter i ordinært arbejde d. 2.5.2018 ved Virksomhed
Der er således sket det, at virksomhedskonsulenten får bestillingen (pga. ret og
ligt tilbud) på en virksomhedspraktik og kontakter et firma, og sideløbende med,
er borgeren blevet tilbudt ansættelse
altså en krydsning af ansættelse og
kontakt fra forvaltningen.
Da virksomhedskonsulenten finder ud af dette via samtalen, trækkes praktikken til
den pågældende borger tilbage.
Borger 4:
Borger henvender sig til forvaltningen den 1.5.2018, da borger selv har fundet en
virksomhedspraktik. Praktikken løber i perioden fra den 2.5-10.5.2018, hvorefter
den afløses af løntilskudsansættelse. Denne ansættelse er for perioden 15.5.-
12.8.2018. Løntilskudsperiode er under 3 måneder, hvilket vurderes som
acceptabelt og rimeligt. Borgeren er efterfølgende blevet ansat på ordinære vilkår.
Virksomheden kontaktede forvaltningen efter borger havde været i praktik i en
uges tid. Virksomheden kunne se potentiale i borgeren, som var stabil osv. Dog
mente virksomheden, at der var behov for oplæring udover, hvad der kunne nås
på de oprindelige aftalte 4 uger i virksomhedspraktik, hvorfor de spurgte til
muligheden for at ansætte borger i løntilskud. Borger var oprindelig uddannet
maler, men løntilskud er inden for chaufførbranchen (lastbil). Borger har opnået
de nødvendige beviser, kørekort mm, men står helt uerfaren ift. arbejde indenfor
området.
Det er korrekt, at fagforeningen har rettet henvendelse og været informeret under
forløbet. MF har henvendt sig, da de ikke kunne forstå, at praktikken var blevet
afbrudt og erstattet af løntilskud.
3/3