Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1850123_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. januar 2018
Strafferetskontoret
Sabrina Eifler
2017-0032/01-0012
563750
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 49 (Alm. del), som Fol-
ketingets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 30. okto-
ber 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om redegørelse for den italienske og tyske anti-mafialovgivning, til justitsministeren
1850123_0002.png
Spørgsmål nr. 49 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for den italienske og tyske anti-mafia-
lovgivning, samt om andre EU-lande har gennemført lignende
lovgivning, og hvori den i givet fald består?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennem Eu-
rojust anmodet om oplysninger fra Tyskland og Italien samt de øvrige EU-
medlemsstater, om hvorvidt de har en særlig anti-mafialovgivning. Ministe-
riet har i den forbindelse anmodet om i givet fald at modtage den relevante
lovgivning på engelsk.
Justitsministeriet har modtaget oplysninger fra Belgien, Bulgarien, Estland,
Finland, Holland, Italien, Kroatien, Letland, Luxemborg, Rumænien, Slo-
vakiet, Storbritannien, Sverige, Tyskland og Østrig.
Med undtagelse af Italien har de ovennævnte EU-medlemsstater generelt
oplyst, at de ikke har en særlig anti-mafialovgivning og henvist til bestem-
melser for organiseret kriminalitet i den nationale lovgivning. Fra visse
lande har ministeriet modtaget uddrag af relevant lovgivning som supple-
rende bilag til besvarelsen. Disse oplysninger er indsat i bilag 1 til besvarel-
sen.
Det modtagne uddrag af den relevante italienske lovgivning inklusiv en
sammenfattende præsentation af denne vedlægges på grund af omfanget
som selvstændigt bilag, jf. bilag 2.
2.
I spørgsmålet anmodes bl.a. om en redegørelse for den italienske og tyske
anti-mafialovgivning. Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til de
modtagne oplysninger.
For så vidt angår Italien har Justitsministeriet bl.a. modtaget følgende op-
lysninger:
”We
have a huge and extensive antimafia legislation in Italy.
It covers the following fields:
- procedural law;
- criminal substantial law;
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om redegørelse for den italienske og tyske anti-mafialovgivning, til justitsministeren
1850123_0003.png
- penitentiary law;
- seizure and asset confiscation matter;
- institutional and organizational aspects;
- special legislation in the field of public procurements and pre-
vention of money laundering.”
Der henvises i øvrigt til bilag 2.
For så vidt angår Tyskland har Justitsministeriet bl.a. modtaget følgende op-
lysninger:
”In
Germany is no particular anti–mafia legislation. The crime
concerning to this groups is settled down in various laws of the
German criminal code which are not particular anti-mafia. The
general term
used under the investigating staff
is organized
crime. The term organized crime for itself is not a fixed term
which is settled down in the German criminal code. As well ma-
fia is not a fixed legal term. Every OCG/every gang could be
related to the mafia.
The only legislation according to a criminal organisation is sec-
tion 129 of the German criminal code. The mentioned rule has
not been a particular anti-mafia legislation ever.”
Der henvises i øvrigt til bilag 1.
3.
Der anmodes i spørgsmålet i øvrigt om en redegørelse for, om andre EU-
medlemsstater har gennemført lignende lovgivning, og hvori den i givet fald
består.
For så vidt angår Bulgarien har Justitsministeriet modtaget følgende oplys-
ninger:
”Bulgarian
organized crime groups are involved in a wide range
of activities, including drug trafficking, cigarette smuggling, hu-
man trafficking, prostitution, illicit antiquities trafficking, extor-
tion (often under the cover of ostensible security and insurance
companies), racketeering, various financial crimes, car theft and
the arms trade.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om redegørelse for den italienske og tyske anti-mafialovgivning, til justitsministeren
1850123_0004.png
In Bulgaria we do not have particular anti-mafia legislation. We
have special anti-mafia articles incorporated in the Criminal
Procedure Code and the Criminal Code. The penalties are much
higher if the crimes/f.e.various forms of kidnapping, murders,
robbery, human trafficking and certain types of money launder-
ing/ are committed by or for organised criminal groups. We
have specialized courts- /Specialised Criminal Court and Spe-
cialised Criminal Court of Appeal/ and PPO and investigators’
offices /Specialised PO and Specialised PO of Appeal/ which
are the only one that are competent to deal with such type of
crimes.
The Specialised Criminal Court, which has its seat in Sofia, is
equivalent to a district court. Its jurisdiction is laid down by law.
The criminal offences coming under the jurisdiction of the Spe-
cialised Criminal Court
essentially those committed by or for
organised criminal groups
are exhaustively listed in Article
411а of the Criminal Procedure Code.
The Specialised Criminal
Court of Appeal considers appeals and objections lodged against
decisions handed down by the Specialised Criminal Court. Art.
411a, which set out that the court would have jurisdiction over
all persons accused of the following crimes: treason, defection,
giving away of a state secret, various forms of kidnapping, hu-
man trafficking, and certain types of money laundering. Under
the next provision, Art. 411a, the court would also hear cases
involving certain crimes committed by persons with immunity:
members of the SJC and its inspectorate, administrative heads
of judicial bodies and their deputies, judges, prosecutors, inves-
tigators, persons having certain other administrative functions,
deputy ministers, and secretaries general of ministries.”
Der henvises i øvrigt til
https://www.imolin.org/doc/amlid/Bulga-
ria/Bulgaria_Criminal_Code_2009.pdf.
For så vidt angår Holland har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”In
the Netherlands we do not have specific anti-mafia legisla-
tion, meaning to target mafia of Italian origin and with the spe-
cific, Italian definition of what mafia is.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om redegørelse for den italienske og tyske anti-mafialovgivning, til justitsministeren
1850123_0005.png
Of course our legislation does set out provisions for serious or-
ganised crime (for example, participation in a criminal organi-
sation, art. 140 Penal code) and provides
on that basis
far
reaching powers for coercive measures and (relatively) high
penalties/longer imprisonments. These provisions will be the fo-
cus for many investigations into outlaw motor gangs, drug traf-
ficking kartels, and so on.
Next to the criminal laws, the law provides for a civil procedure
with the aim of prohibiting criminal organisations, on the
grounds of an organisation being illegal/criminal as a whole.
This possibility is currently tried before the civil courts in The
Netherlands in relation to the Satudarah motor club, on a request
from the Dutch PPO. No judgment is reached yet.”
For så vidt angår Sverige har Justitsministeriet modtaget følgende oplysnin-
ger:
”Sverige
har ingen särskild anti-mafia lagstiftning men
däremot kan man döma till hårdare straff om brottsligheten är
organiserad. Det finns en generell så kallad "straffskärpnings-
regel" i Brottsbalken 29 kapitel 2 § 6 punkten.
För vissa grova brott kan det också vara ett rekvisit att brottet
skall
bedömas som grovt om brottsligheten är organiserad. Det
gäller t.ex. grov penningtvätt (money laundring), grovt skatte-
brott och grovt narkotikabrott.
Att vara medlem i en kriminell organisation är
inte
straffbart
Sverige. Att kriminalisera medlemskap anses strida mot vår
grundlag och bestämmelsen om att man får vara med i vilken
förening man vill.
Frågan har diskuterats på senare år när det gäller organisationer
som Daesh (ISIS) men har hittills inte lett till någon ändring i
lagen.”
4.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at Finland, Letland og Lu-
xembourg har oplyst, at der ikke findes en særlig anti-mafialovgivning
i de pågældende medlemsstater.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om redegørelse for den italienske og tyske anti-mafialovgivning, til justitsministeren
Belgien, Estland, Kroatien, Rumænien, Slovakiet, Storbritannien og
Østrig har på forskellig vis henvist til lovgivningen vedrørende orga-
niseret kriminalitet.
For så vidt angår Belgien, Estland, Rumænien, Slovakiet og Østrig
henvises der i øvrigt til bilag 1.
6