Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
28. juni 2018
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 473 (Alm. del) af
13. juni 2018 stillet efter ønske fra Bent Bøgsted (DF)
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere, hvilket provenu det vil give at forlænge perioden for
arbejdsgiverbetalte sygedagpenge med 1-10 dage. Effekten bedes opgøres for hver
ekstra dag opgjort i hhv. umiddelbart provenu, efter tilbageløb og inkl. evt. ad-
færdseffekter.
Svar
Efter gældende regler har arbejdsgivere
–
private såvel som offentlige
–
som ho-
vedregel pligt til at afholde alle udgifter til løn under sygdom eller til sygedagpenge
i de første 30 dage af medarbejdernes sygefravær (den såkaldte arbejdsgiverperio-
de). En arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygdom, har efter arbejdsgiverperio-
den ret til refusion fra kommunen svarende til de sygedagpenge, som lønmodtage-
ren ellers ville modtage fra kommunen.
Arbejdsgiverperioden har blandt andet til hensigt at øge den enkelte arbejdsgivers
tilskyndelse til et godt arbejdsmiljø og i højere grad at forebygge sygefravær.
Umiddelbar virkning
En forlængelse af arbejdsgiverperioden vil forbedre de offentlige finanser. Det vil
samtidig indebære en umiddelbar merudgift for private arbejdsgiver i form af
mindre refusion. En forlængelse vil ligeledes øge de offentlige arbejdsgiveres
udgifter, hvis det lægges til grund, at de offentlige arbejdsgivere ikke kompenseres.
Endelig kan en forlængelse af arbejdsgiverperioden påvirke arbejdsgivernes villig-
hed til at ansætte personer med potentielt højere risiko for sygefravær.
På denne baggrund skønnes det, at en forlængelse af arbejdsgiverperioden med to
dage vil forbedre de offentlige finanser med ca. 115 mio. kr. årligt og indebærer en
umiddelbar merudgift for arbejdsgiverne på 115 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk