Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. juni stillet følgende spørgsmål nr. 446 (alm.
del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 446:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange flere ikkevestlige indvandrere, der ville
være i beskæftigelse i Københavns Kommune, hvis beskæftigelsesfrekvensen blev
hævet til niveauet i den kommune, hvor beskæftigelsen for ikke-vestlige indvan-
drere er højest? Ministeren bedes samtidig opgøre den samfundsøkonomiske ge-
vinst ved at hæve beskæftigelsesfrekvensen.”
Svar:
Regeringen har en ambition om, at langt flere skal forsørge sig selv. Det er også
baggrunden for indførelsen af bl.a. integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-
timers-reglen, der har øget tilskyndelsen til at finde beskæftigelse.
Dertil kommer, at regeringen, sammen med arbejdsmarkedets parter, i marts 2016
lavede en aftale om arbejdsmarkedsintegration. Med aftalen blev bl.a. integrations-
grunduddannelsen (IGU) indført som en treårig forsøgsordning med opstart 1. juli
2016. Den skal sikre, at nyankommne flygtninge har de fornødne kompetencer til
at træde ind på det ordinære arbejdsmarked.
I 2016 havde Vallensbæk Kommune landets højeste beskæftigelsesfrekvens, for
indvandrere med ikke-vestlig baggrund, svarende til 69,8 pct., mens den for Kø-
benhavns Kommune var 53,4 pct.
Af tabel 1 fremgår det, at Københavns Kommune ville have 8.800 flere i beskæfti-
gelse, hvis de havde haft samme beskæftigelsesfrekvens, for ikke-vestlige indvan-
drere, som Vallensbæk Kommune.
Havde de 8.800 personer været i fuldtidsbeskæftigelse i stedet for offentlig forsør-
gelse, var der opnået en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 2 mia. kr. i 2016.
26. juni 2018
J.nr.
2018 - 3998