Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1900929_0001.png
TALE
Talepapir til samråd i Beskæftigelsesudvalget
den 22. maj 2018 om Arbejdstilsynets regi-
strering af dødsulykker
22. maj 2018
J.nr. 2018-1831
Center for Arbejdsliv (I)
SAO
Samrådsspørgsmål AV er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) og Karsten
Hønge (SF):
Arbejdstilsynet mener ikke, at der er dokumentation for, at en 48-årig mand
døde af de kvæstelser, som han pådrog sig, da han faldt fra otte meters højde ned i
et betongulv. En førende hjerneekspert har vurderet, at der er en klar sammenhæng
mellem arbejdsulykken og mandens død. Det fremgår af en artikel i Fagbladet 9.
marts 2018.
Et lignende forløb skete for en polsk arbejder. Det fremgår af yderligere en artikel
i Fagbladet 12. marts 2018.
Ministeren bedes på denne baggrund besvare følgende spørgsmål:
1) Hvad mener ministeren om disse 2 sager?
2) Mener ministeren, at Arbejdstilsynets procedurer i denne sag er tilstrækkelige?
3) Mener ministeren, at samarbejdet mellem Arbejdstilsynet og AES fungerer
optimalt?
4) Er registreringen af dødsulykker retvisende?
5) Hvad vil ministeren gøre for at forbedre procedurer i Arbejdstilsynet og i sam-
arbejdet med andre relevante institutioner?
Spørgsmålet
Besvarelse
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd. Vi skal
igen tale om et alvorligt emne
nemlig arbejds-
ulykker, der fører til dødsfald, og hvordan Ar-
bejdstilsynet registrerer arbejdsrelaterede døds-
fald.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/5-18 om Arbejdstilsynets procedurer ifm. registreringer af dødsulykker, til beskæftigelsesministeren
Vi sidder her i dag på grund af nogle ulykkelige
sager. To mænd er desværre afgået ved døden i
deres hjemland efter et forløb med en alvorlig
arbejdsulykke her i Danmark.
Det er en tragedie for de pårørende og en ulyk-
kelig situation for alle involverede.
Som beskæftigelsesminister er det helt afgøren-
de for mig, at det er trygt og sikkert at gå på ar-
bejde i Danmark.
Derfor har jeg stort fokus på at sætte ind over for
dødsulykker, og det har vi også flere gange haft
anledning til at drøfte her i udvalget.
Vi har handlet på de alt for høje ulykkestal i bå-
de byggeriet og landbruget. I byggeriet med en
ny tilsynsmetode og i landbruget med en styrket
indsats, der er lavet sammen med Landbrug &
Fødevarer.
Og vi er ved at se nærmere på samarbejdscirku-
læret mellem Arbejdstilsynet og politiet, ligesom
praksis er strammet yderligere i forhold til døds-
fald med nærtstående.
I dag skal vi tale om, hvordan Arbejdstilsynet
registrerer og offentliggør antallet af arbejds-
ulykker med dødelig udgang.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/5-18 om Arbejdstilsynets procedurer ifm. registreringer af dødsulykker, til beskæftigelsesministeren
Er jeg tilfreds med Arbejdstilsynets håndtering
af de to konkrete sager fra henholdsvis 2010 og
2016, som danner baggrund for sagens samråd?
Nej, det er jeg ikke.
For mig er det vigtigt, at der er fuld tillid til Ar-
bejdstilsynets opgørelser af arbejdsulykker med
dødelig udgang.
Og jeg kan godt forstå, hvis man undrer sig over,
at de to sager ikke er blevet registreret som
dødsulykker.
Det gør jeg sådan set også selv.
Derfor vil jeg ikke sidde her i dag og forsvare
den hidtidige praksis
den skal simpelthen bare
laves om.
[Om praksis]
Der anmeldes ca. 42.000 arbejdsulykker om året.
Godt 8.500 heraf er alvorlige arbejdsulykker. I
2017 blev der registreret 25 dødsulykker under
arbejdsmiljølovgivningen.
For at et dødsfald kan registreres på Arbejdstil-
synets såkaldte ’ulykkesbarometer’ som en
dødsulykke, skal der være
årsagssammenhæng
mellem arbejdsulykken og dødsfaldet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/5-18 om Arbejdstilsynets procedurer ifm. registreringer af dødsulykker, til beskæftigelsesministeren
1900929_0004.png
Det kan være en kompliceret vurdering
speci-
elt hvis dødsfaldet indtræffer et stykke tid efter
ulykken i et andet land.
Jeg har fået oplyst af Arbejdstilsynet, at der i dag
ikke er en klar praksis for at ændre registrerin-
gen, når et dødsfald først sker noget tid efter
ulykken
på et tidspunkt hvor sagen er færdig-
behandlet i henhold til arbejdsmiljøloven.
Der er ikke godt nok. Det kan vi og skal vi gøre
bedre.
Arbejdstilsynets opfølgning på registreringen be-
tyder ikke noget for den
straf,
virksomheden får.
Og det har heller ikke betydning for
retten til er-
statning
for den tilskadekomne eller dennes ef-
terladte.
Men det handler om respekt og vished for de ef-
terladte. Og det handler om tillid til systemet, og
de tal, der bruges.
[Om de konkrete sager fra 2010 og 2016]
I forhold til de to konkrete sager fra 2010 og
2016 har Arbejdstilsynet oplyst, at der ikke er
fulgt op på, om registreringen fortsat er retvisen-
de
altså om dødsfaldet skyldes arbejdsulykken
efter man blev bekendte med dødsfaldene.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/5-18 om Arbejdstilsynets procedurer ifm. registreringer af dødsulykker, til beskæftigelsesministeren
1900929_0005.png
Begge sager har gennem perioden været under
behandling i AES og er nu afgjort.
Det vidner for mig om, at Arbejdstilsynets regi-
streringspraksis skal strammes op. Og det vidner
om, at arbejdsskadessystemet og Arbejdstilsynet
skal spille systematisk sammen.
[Ny praksis for opfølgning og efterregistrering]
Derfor har jeg for det første bedt Arbejdstilsynet
om at undersøge de to konkrete sager og sikre, at
de registreres korrekt.
For det andet har jeg bedt Arbejdstilsynet om
fremover at følge den her type sager til dørs.
Det indebærer en ny fast praksis i Arbejdstilsy-
net for opfølgning og registrering, når tilsynet
får oplysning om et dødsfald.
Jeg har bedt om, at Arbejdstilsynet fremover sy-
stematisk skal indhente data fra AES om døds-
fald efter arbejdsulykker og
AES’
behandling af
sagerne med Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet skal på baggrund af disse oplys-
ninger foretage en konkret vurdering af, om der
er grundlag for at ændre registreringen af en
ulykke til en arbejdsrelateret dødsulykke.
Det er da også allerede sådan i dag, at Arbejds-
tilsynet oversender information om alvorlige ar-
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/5-18 om Arbejdstilsynets procedurer ifm. registreringer af dødsulykker, til beskæftigelsesministeren
bejdsulykker og dødsulykker til AES. Dette skal
sikre, at sagen anmeldes i AES, sådan at tilska-
dekomne eller efterladte får den erstatning, som
de har krav på.
Og nu sikrer vi så et helt systematisk samspil,
hvor AES i større omfang end tidligere deler da-
ta med Arbejdstilsynet
selvfølgelig inden for
rammerne af gældende lovgivning.
[Afslutning]
Jeg forventer, at der med den nye praksis i Ar-
bejdstilsynet vil komme et retvisende billede af
dødsulykker, som er arbejdsrelaterede.
Det er vigtigt, at vi lærer af de dødsulykker, der
sker.
Derfor er der også taget initiativ til at sikre
stør-
re åbenhed
om de tragiske tilfælde, hvor en per-
son mister livet på sit arbejde ved, at Arbejdstil-
synet nu udsender en kort faktuel nyhed, når der
har været en dødsulykke, der kan være arbejds-
relateret.
Formålet er at forebygge lignende ulykker. For
det er forebyggelsen, der er midlet mod de tragi-
ske sager, vi desværre stadig ser.
Tak for ordet.
6