Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1912271_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Sofie Carsten Nielsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
18. juni 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. maj 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
429 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV).
Spørgsmål nr. 429:
”På baggrund af regeringens forslag om at indføre et optjeningsprincip (opholds-
krav) i dagpengesystemet bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
a)Vil ministeren bekræfte, at de foreslåede ændringer vil få virkning med tilbage-
virkende kraft, dvs. at en borger, der har haft et længere udlandsophold før loven
trådte i kraft, kan blive afskåret fra at modtage dagpenge på den baggrund?
b) Vil ministeren bekræfte, at det for en borger, der sidste år vendte tilbage fra
et 4-årig udlandsophold ikke vil være muligt at opnå dagpengeret indtil 2025 og at
borgeren derfor ikke har haft nogen mulighed for at undgå at blive ramt af det nye
opholdskrav?
c) Vil ministeren bekræfte, at der i forbindelse med ændringerne kan forventes
et fald i antallet af a-kassemedlemmer idet utrygheden vil afholde nogle fra at
melde sig ind i en a-kasse, mens eksisterende medlemmer, der rammes af
det nye opholdskrav, forventeligt melder sig ud, idet det ikke længere vil give me-
ning for dem at forsikre sig?
d) Vil ministeren bekræfte, at der for en borger, der vender tilbage til Danmark
efter et 18 måneders udlandsophold i USA ikke vil være nogen tilskyndelse til
at melde sig ind i en a-kasse de første syv år efter vedkommende er vendt
tilbage til Danmark, idet vedkommende vil være afholdt fra at modtage dagpenge?
e) Vil ministeren bekræfte, at man som barn af et dansk forældrepar, der har
arbejdet i fx Australien også vil blive ramt af de nye opholdskrav, selvom man ikke
selv havde valget om at rejse med sine forældre til udlandet?
f) Vil borgere, der er medlemmer af en a-kasse ved de nye reglers ikrafttræden
kunne miste deres dagpengeret, hvis vedkommende genindplaceres?
J.nr.
18/07578
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om regeringens forslag om at indføre et optjeningsprincip (opholdskrav) i dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren
g) Vil ministeren bekræfte, at borgere, der mister dagpengeretten pga. opholdskra-
vet også vil miste retten til andre ydelser, man kun kan modtage hvis man er dag-
pengeberettiget (fx efterløn)?
h) Vil ministeren bekræfte, at der som følge af de foreslåede ændringer vil
være virksomheder, der mister retten til sygedagpengerefusion i tilfælde, hvor de-
res medarbejdere ikke lever op til de nye opholdskrav?
i) Vil ministeren bekræfte, at man ikke vil kunne få feriedagpenge i tilfælde, hvor
man ikke kan leve op til opholdskravet?
j) Er det ministerens vurdering, at den konsekvens de foreslåede ændringer
vil få for tusindvis af danskere, står mål med ønsket om at ramme det meget
begrænsede antal tredjelandsborgere, der i dag modtager arbejdsløshedsdagpenge?
k) Danske A-kasser er bekymret for, at de foreslåede ændringer vil ramme langt
flere danskere end tredjelandsborgere. Er det en situation, ministeren
ville være villig til at acceptere, hvis det viste sig, at Danske A-kasser fik ret i deres
bekymringer?”
Svar:
Regeringen ønsker, at man skal have en tættere tilknytning til det danske arbejds-
marked, før man kan drage nytte af vores favorable dagpengesystem.
Derfor har regeringen har indgået
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger
med Dansk Folkeparti den 6. februar
2018. Det fremgår aftalen, at der indføres optjeningsprincipper på ydelsesområdet,
herunder et opholdskrav for ret til dagpenge.
Indførelsen af opholdskravet for ret til dagpenge betyder netop, at man skal have
bidraget til det danske samfund i en længere årrække. Opholdskravet for ret til
dagpenge retter sig mod alle, der er medlemmer af en a-kasse og ønsker at søge om
dagpenge
uanset statsborgerskab. Opholdskravet indebærer, at medlemmer af en
a-kasse skal have opholdt sig lovligt her i riget og/eller i et andet EU/EØS land i
sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, for at kunne få ret til dagpenge.
Der er en række undtagelser til opholdskravet, hvor ophold i udlandet sidestilles
med ophold her i riget - uanset om det er inden for eller uden for EU/EØS. Således
vil udstationering for en dansk offentlig myndighed eller en dansk virksomhed, be-
skæftigede i danske interesser i øvrigt, ophold i udlandet med henblik på uddannel-
se eller hyre på et dansk skib kunne sidestilles med ophold her i riget. Undtagelser-
ne til opholdskravet svarer til undtagelserne på folke- og førtidspensionsområdet.
Desuden undtages personer, der har gennemført en integrationsgrunduddannelse
(IGU), fra opholdskravet. De vil fortsat kunne få dagpenge på dimittendsats efter
at have afsluttet en IGU.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om regeringens forslag om at indføre et optjeningsprincip (opholdskrav) i dagpengesystemet, til beskæftigelsesministeren
Lovforslaget, der udmønter opholdskravet, forventes at træde i kraft den 1. januar
2019, og vil gælde for medlemmer af en a-kasse, der melder sig ledige den 1. janu-
ar 2019 eller senere. Opholdskravet skal være opfyldt, når man søger om dagpenge,
og det betyder, at ophold uden for riget forud for den 1. januar 2019 kan få betyd-
ning for retten til dagpenge.
Personer, der allerede har påbegyndt et dagpengeforløb før ikrafttrædelsestidspunk-
tet, omfattes først, når personen genindplaceres i dagpengesystemet, dvs. når en
person på ny melder sig ledig.
Opholdskravet indfases gradvist i årene 2019-2021, så opholdskravet er på 5 ud af
8 år for personer, der indplaceres i dagpengesystemet i 2019 og 6 ud af 8 år i 2020.
Fra 2021 og frem er opholdskravet 7 ud af 8 år.
Det er rigtigt, at retten til visse ydelser er betinget af, at man har ret til dagpenge.
Det gælder f.eks. efterløn og feriedagpenge. Det betyder, at retten til disse ydelser
også vil være betinget af, at opholdskravet er opfyldt - medmindre der fastsættes
særlige regler herom. Dette spørgsmål
og en række andre konkrete spørgsmål
skal der tages nærmere stilling til i forbindelse med udmøntningen af aftalen.
Lovforslaget er under udarbejdelse, og jeg forventer at fremsætte lovforslaget i
Folketinget i oktober 2018.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3