Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1906326_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 412
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
4. juni 2018
Spørgsmål nr. 412:
”Hvordan
og hvor meget vil regeringen denne gang spare på uddannelse til arbejds-
løse i den såkaldte kritiske gennemgang af forskellige uddannelsesordninger, som
finansministeren og beskæftigelsesministeren bebudede i Jyllands Posten den 4.
maj 2018 i artiklen: ”Regeringen vil luge ud i aktiveringstilbud uden effekt”? ”
Svar:
Danmark bruger relativt mange penge på den aktive indsats, når vi sammenligner
os med andre lande. Derfor er det vigtigt, at vi fortsat evaluerer og målretter den
aktive indsats, så vi kan tilbyde borgerne de indsatser, som virker bedst, og hvor vi
samtidig får mest muligt for pengene.
Ledige skal ikke aktiveres for aktiveringens skyld. Ledige skal have en indsats, der
bedst og mest effektivt hjælper dem i beskæftigelse.
Forenklingen af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen blev aftalt med
erhvervs- og iværksætteraftalen fra efteråret 2017. Med forenklingen giver vi
kommunerne en tilskyndelse til at målrette den aktive indsats mod de bedste og
mest effektive løsninger for den enkelte borger frem for, at de tilrettelægger indsat-
sen ud fra et kortsigtet økonomisk hensyn om statslig medfinansiering. Forenklin-
gen vil betyde, at kommunerne får større frihed til at tilrettelægge beskæftigelses-
indsatsen efter lokale forhold og den enkelte borgers behov. Kommunerne har så-
ledes fortsat samme mulighed for at give uddannelsestilbud, hvis de vurderer, at det
er det rigtige for den enkelte borger.
Forenklingen skønnes at give et provenu på 1 mia. kr. som følge af forventede ad-
færdsændringer i kommunerne. Kommunerne forventes at gøre mindre brug af ud-
giftstunge aktiveringsforløb som vejledning og opkvalificering, herunder uddannel-
sesordninger, når kommunerne i højere grad bærer de direkte udgifter ved aktive-
ring. Samtidig forventes det, at kommunerne i stedet vil øge anvendelsen af virk-
somhedsrette tilbud, der er billigere og generelt har bedre effekter i forhold til at få
ledige i beskæftigelse.
J.nr.
2018 - 3557
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 412: Spm. om, hvordan og hvor meget regeringen vil spare på uddannelse til arbejdsløse, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne har derved fået et endnu større incitament til at sikre en effektiv ind-
sats for borgerne.
Samtidig har vi med udspillet til en forenklet beskæftigelsesindsats lagt op til at
forenkle reglerne og afskaffe en række proceskrav. Det giver kommunerne større
frihed til at tilrettelægge indsatsen efter den enkeltes behov, herunder også for at
sætte ind med en tidlig uddannelsesindsats, hvis kommunerne finder, at det er det,
der skal til for at hjælpe den ledige i job.
Jeg forventer, at kommunerne tager ansvar og løfter opgaven, så borgerne får en
indsats, der kan bringe dem i job
uanset hvilken indsats det er. Jeg vil selvfølge-
lig løbende følge med i, om kommunerne lever op til den frihed, som de får.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2