Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. maj 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 411
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 411:
”Kan
ministeren bekræfte, at det siden den nuværende regering tiltrådte i somme-
ren 2015 er aftalt at spare samlet set 1,4 mia. kr. årligt på aktiv indsats til arbejdslø-
se, udsatte og syge, jf. svar på BEU alm. del
–
spørgsmål 12 og på BEU alm. del -
spørgsmål 88?”
Svar:
Danmark er det OECD-land, som bruger flest penge på den aktive indsats opgjort i
forhold til BNP. Det er regeringens ansvar løbende at se på, om ressourcerne prio-
riteres fornuftigt, og ikke mindst, bruges rigtigt. Det ansvar har regeringen levet op
til gennem omlægningen af mentorordningen med Dansk Folkeparti som aftalepart
og forenklingen af den økonomiske styring af den aktive beskæftigelsesindsats med
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre som aftaleparter. Jeg kan bekræfte, at de
to aftaler tilsammen forventes at tilvejebringe et samlet provenu på 1,4 mia. kr. år-
ligt.
4. juni 2018
J.nr.
2018 - 3557
S
om led i Finansloven for 2016 blev der indgået en aftale om en budgetregulering
vedrørende målretning af indsatsen på kontanthjælpsområdet. Med budgetforbed-
ringen på mentorordningen og indsatsen for kontanthjælpsmodtagere blev der tilve-
jebragt et samlet provenu på 400 mio. kr. årligt.
Budgetforbedringen skal ses i lyset af, at vi i 2015 brugte ca. 13 mia. kr. på den ak-
tive beskæftigelsesindsats. Af dette beløb blev ca. 6,4 mia. kr.. brugt på aktivering
til blandt andet dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, herunder til mentorstøtte.
Finanslovsaftalen er samtidig med til at sikre, at både aktive tilbud og mentorord-
ningen bruges målrettet og effektivt. Med aftalen blev proceskravet i mentorindsat-
sen for kontanthjælpsmodtagere lempet. Samtidig blev der foretaget ændringer i re-
fusionsreglerne for mentor og aktivindsats med henblik på at mindske kommuner-
nes incitament til at anvende udgiftstunge aktiveringsforløb. I stedet tilskyndes
kommunerne til at bruge virksomhedsrettede tilbud, som vi ved, har den bedste ef-
fekt
–
også for udsatte borgere.