Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
1. juni 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. maj 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 408
(alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 408:
”Udvalget
anmoder om ministerens kommentarer til henvendelse af 21. marts 2018
fra Mogens Livoni om efterlønsreformen, jf. BEU alm. del - bilag 242. Ministeren
bedes herunder redegøre for, om og i hvilket omfang Folketinget kan vedtage en
lov med tilbagevirkende kraft, som rammer en borger, der har disponeret i god tro i
overensstemmelse med de tidligere gældende regler.”
Svar:
Som jeg også tidligere har givet udtryk for
–
f.eks. i min besvarelse af 13. februar
2018 af spørgsmål nr. 257 (alm. del) fra udvalget
–
har jeg stor forståelse for, at det
er frustrerende, når man har foretaget dispositioner i forhold til sin tilbagetrækning
fra arbejdsmarkedet på baggrund af gældende regler for så senere at erfare, at reg-
lerne ændres, så resultatet ikke bliver som forventet. Af samme grund gennemføres
sådanne ændringer kun, når de er nødvendige af samfundsmæssige hensyn.
Det er vigtigt for mig at understrege, at der med loven, der implementerer
Aftale
om senere tilbagetrækning
fra juni 2011, som blev gennemført af et meget bredt
flertal i Folketinget, ikke er tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft i den for-
stand, at der er personer, som har fået frataget deres etablerede retskrav på en ydel-
se.
Den omstændighed, at der er borgere, som før lovens ikrafttræden har indrettet sig
på at kunne gå på efterløn eller folkepension på et bestemt tidspunkt, afskærer hel-
ler ikke Folketinget fra at gennemføre lovændringer, som er nødvendige af sam-
fundsmæssige hensyn. Tilbagetrækningsaftalen fra 2011 var nødvendig for den
langsigtede balance i den offentlige økonomi og for at sikre tilstrækkelig og kvali-
ficeret arbejdskraft til både den private og den offentlige sektor.
I forbindelse med implementeringen af aftalen blev hensynet til de borgere, der
havde indrettet sig på en anden retstilstand, varetaget gennem en balanceret indfas-
ning. Indfasningen af den fremrykkede forhøjelse af efterløns- og folkepensionsal-
deren blev således gennemført, så personer, der aktuelt modtog efterløn eller folke-
pension, eller som umiddelbart stod foran at overgå til ydelsen, ikke blev berørt.
J.nr.
18/06753