Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1890212_0001.png
TALE
19. april 2018
Samrådstale om "Flere skal med" og kontanthjælpsloft
2. maj 2018
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Nadja Nielsen
Mette Rude
Samrådsspørgsmål AQ
Hvad vil regeringen gøre for at sikre, at alle kontanthjælpsmodtagere, som ikke
burde være i kontanthjælpssystemet får deres sag gennemgået med henblik på at
vurdere, om de er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension?
Samrådsspørgsmål AR
Agter ministeren at suspendere kontanthjælpsloftet så længe der fortsat er kon-
tanthjælpsmodtagere, som ikke burde være i kontanthjælpssystemet, og som der-
med ikke burde være ramt af kontanthjælpsloftet?
Indledning
Samrådet i dag handler om borgere, der er lang-
tidsparkeret på kontanthjælp, og som måske i vir-
keligheden slet ikke burde være på kontanthjælp.
Den seneste opgørelse fra satspuljeprojektet
”Flere
skal med” viser, at blandt de ca. 23.600
borgere,
der er blevet afklaret, vurderes cirka hver tredje at
være i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob
eller førtidspension.
Jeg vil med det samme slå fast, at det er en fallit-
erklæring. Det har aldrig været meningen, at bor-
gere skal langtidsparkeres på kontanthjælp
og
slet ikke, hvis de komplekse udfordringer, der be-
tyder, at de har brug for en helt anden type hjælp.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Vi står over for et mangeårigt svigt af borgere i
kontanthjælpssystemet. Det må
og skal
være et
wake-up call til kommunerne om, at de er nødt til
at tage hånd om deres borgere og lave en mere
helhedsorienteret indsats.
Når jeg siger det på den måde, så er det fordi, det
er kommunernes ansvar.
Kommunerne er forpligtet til løbende at vurdere,
om borgerne i kontanthjælpssystemet snarere er i
målgruppen ressourceforløb, fleksjob eller førtids-
pension. Og hvis det er tilfældet, skal kommunen
forberede og forelægge sagen for rehabiliterings-
teamet.
Jeg forventer, at kommunerne får ryddet op i tin-
gene. Og det arbejde vil jeg følge meget tæt!
Både gennem
”Flere skal med”, men
så sandelig
også gennem de mange initiativer, jeg har sat i
gang den seneste tid, håber jeg på at vi kan få ret-
tet op på manglende indsats i kommunerne.
”Flere skal med”
Med satspuljeprojektet ”Flere skal med” får kom-
munerne en hjælpende hånd til at få ryddet op og
sikret, at deres borgere får den rette indsats.
”Flere
skal med” omfatter 88 kommuner og ca.
24.500 borgere, der alle har været i kontanthjælps-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
systemet i mere end fem år. Projektet gennemføres
i perioden august 2017 til september 2019.
Borgere, der ikke hører til på kontanthjælp, skal
have deres sag forelagt rehabiliteringsteamet, så de
kan få afklaret deres forsørgelsesgrundlag og få
den rette hjælp.
Borgere, der hører til på kontanthjælp, skal som et
led i projektet have støtte fra en personlig jobfor-
midler og ud på en virksomhed i ordinære timer
eller virksomhedspraktik. For vi ved, at en virk-
somhedsrettet indsats kombineret med individuel
hjælp har en positiv beskæftigelseseffekt. Det gæl-
der også for udsatte borgere.
Status
på ”Flere skal med”
Den seneste opgørelse for projektet viser, at langt
de fleste borgere er blevet afklaret. Ud af de ca.
24.500 har kommunerne visiteret ca. 23.600 bor-
gere videre i projektforløbet.
Godt halvdelen er visiteret til projektindsatsen
med personlig jobformidler med fokus på ordinære
timer på en virksomhed. Disse borgere skal såle-
des fortsat være tilknyttet kontanthjælpssystemet.
Hver tredje vurderes imidlertid at være i målgrup-
pen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspen-
sion. Disse borgere skal have deres sag forelagt for
kommunens rehabiliteringsteam.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
De resterende borgere har enten fået sendt deres
sag til socialforvaltningen eller afventer at få deres
sag behandlet.
For de ca. 8.000 borgere, der vurderes at være i
målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller før-
tidspension, skal sagsbehandlerne sikre, at arbejdet
med at få sagen forelagt rehabiliteringsteamet hur-
tigst muligt sættes i gang, hvis det ikke allerede er
sket.
Jeg vil i den forbindelse nævne, at halvdelen alle-
rede er overgået til fleksjob, ledighedsydelse, res-
sourceforløb eller førtidspension.
Det er bestemt positivt, at kommunerne ikke blot
får gennemgået sagerne, men rent faktisk også
sørger for, at deres borgere hurtigt kommer over
på den ydelse, de i virkeligheden hører til.
Men vi kommer ikke uden om, at det burde have
været sket for længst. Alt for mange kommuner
har sovet i timen.
Derfor kommer vi også til at følge kommunernes
fortsatte arbejde med denne gruppe helt tæt.
For at sikre, at disse borgere får deres sag afklaret
og får den rette hjælp, har jeg overfor satspuljepar-
tierne præsenteret en model for, hvordan man kan
følge op på målgruppen for ressourceforløb, fleks-
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
job eller førtidspension. Opfølgningen består af tre
dele:
1) Opfølgningen består for det første af måned-
lig opgørelse af ydelsesskift. Dette er en indi-
kator for, hvor mange borgere, der rent fak-
tisk har fået deres sag behandlet i rehabilite-
ringsteamet.
2) For det andet udarbejdes der kvartalvise op-
gørelser, der også fokuserer på kommunernes
sagsbehandlingstid og hvilken aktiv indsats,
som kommunerne giver til disse borgere.
Satspuljekredsen vil få disse opgørelser, og
der vil blive mulighed for at drøfte resultater-
ne og fremdriften.
3) Endelig vil denne gruppe udgøre et særligt
tema i de allerede planlagte midtvejs- og slut-
evalueringer for projektet.
”Flere skal med 2”
Der er ingen tvivl om, at den oprydning vi har sat i
gang med ”Flere skal med” er en øjenåbner.
Jeg
mener der er et stort potentiale at hente ved at ud-
brede de gode erfaringer, og vi har derfor med
satspuljeaftalen for 2018 afsat yderligere 87,5 mio.
kr. til at investere i udsatte og syge borgere på kan-
ten af arbejdsmarkedet
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Det er forhåbningen, at vi med denne indsats kan
sikre, at alle får den rette indsats.
De må i hvert fald ikke overlades til sig selv, så ri-
sikerer vi, at de hænger fast i kontanthjælpssyste-
met i årevis.
Manglende indsats
Jeg vil gerne understrege, at kontanthjælp er en
midlertidig forsørgelse. Kontanthjælp er ikke en
langvarig forsørgelse
og det er slet ikke en lang-
varig
passiv
forsørgelse.
Vi hjælper på ingen måde borgere i job eller tætte-
re på arbejdsmarkedet ved at overlade dem til sig
selv. Det kræver en indsats.
Med kontanthjælpsreformen fra 2013, som Social-
demokratiet oven i købet stod bag, blev der med
syvtommersøm slået fast, at ingen borgere må
overlades til sig selv. Alle skal have en indsats, der
kan bringe den enkelte tættere på arbejdsmarkedet.
Reglerne er i dag lige så klare, som de politiske vi-
sioner var dengang.
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
vurderes at
kunne komme i arbejde indenfor 3 måneder. De
har ret og pligt til et tilbud efter 3 måneder, som
skal være nytteindsats, virksomhedspraktik eller
løntilskud, og herefter et aktivt tilbud hver gang
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
personen har fået kontanthjælp uafbrudt i 6 måne-
der.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
har ret til
en koordinerende sagsbehandler, der skal sikre, at
indsatsen er koordineret på tværs af forvaltninger,
og de skal senest efter 6 måneder have et aktivt
tilbud, og herefter et tilbud hver gang personen har
fået kontanthjælp uafbrudt i 12 måneder.
Hvis forhold i borgerens liv gør det umuligt at del-
tage i de aktive tilbud, skal personen som mini-
mum have individuel støtte fra en mentor hver an-
den uge.
Set i det lys burde det ikke kunne ske, at så mange
mennesker er fejlplaceret i kontanthjælpssystemet
og oven i købet uden at få en indsats. Alamklok-
kerne burde have ringet for længst i kommunerne.
Set med mine øjne er det en helt grundlæggende
udfordring, at alt for mange borgere i kontant-
hjælpssystemet slet ikke får en indsats.
Og det gør det i hvert fald ikke nemmere for
kommunerne at opdage, at der er borgere, der er
fejlplaceret i kontanthjælpssystemet, når borgerne
bliver overladt til sig selv.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Manglende indsats er I løbende blevet orienteret
om, og I ved, at jeg er i fuld gang med at rette op
på området.
Opsamling
Lad mig derfor blot samle op. Det er kommuner-
nes ansvar at vurdere, om borgere i kontanthjælps-
systemet er i målgruppen for ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension.
Det er også kommunernes ansvar at sikre, at bor-
gere, der er i målgruppen for ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension får deres sag gennem-
gået af rehabiliteringsteamet.
Sagsgennemgangen i kommunerne har vist, at der
er alt for mange mennesker, der er fejlplaceret på
kontanthjælp.
For mig er det helt afgørende, at kommunerne får
rettet op på området. Vi har sat ind med en række
initiativer, der understøtter kommunerne i det ar-
bejde.
Det går heldigvis fremad i den rigtige retning.
Mange sager er blevet gennemgået. Mange borge-
re er allerede overgået til fleksjob, ledighedsydel-
se, ressourceforløb eller førtidspension.
Sandheden er desværre også, at hvis vi ikke havde
fået afsat penge til, at kommunerne kan gennemgå
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
sagerne, var mange af de fejlplacerede borgere slet
ikke blevet opdaget.
Derfor vil jeg også runde denne del af med at
fremhæve, at jeg er bekendt med, at flere kommu-
ner har valgt systematisk at udbrede arbejdet og
tilgangen fra ”Flere
skal med” til alle aktivitetspa-
rate kontanthjælpsmodtagere.
Det gælder fx Horsens, Struer og Roskilde Kom-
mune. De ser med andre ord ikke
”Flere
skal med”
som et midlertidigt projekt, men som vedvarende
indsats og tilgang, som de vil bruge fremadrettet.
Jeg håber selvfølgelig, at flere kommuner følger
trop.
Kontanthjælpsloftet
og suspendering
Jeg vil nu gå videre til det næste spørgsmål, AR,
og jeg vil med det samme svare meget klart nej.
Jeg agter ikke at suspendere kontanthjælpsloftet.
Jeg holder fast i, at kontanthjælpsloftet er et vigtigt
redskab og et vigtigt signal til alle skattebetalende
borgere. Det skal betale sig at arbejde frem for at
modtage offentlig forsørgelse.
Det er en stor streg i regningen, at kommunerne
ikke lever op til deres ansvar og sørger for, at få
afklaret borgerne. Men det får mig ikke til at sætte
alt andet i stå, så længe oprydningsarbejdet fore-
går.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil ikke lægge skjul på, at det er dybt beklage-
ligt, at en række borgere alt for længe har været
parkeret på kontanthjælp og ikke har fået den rette
indsats.
Jeg forventer
som jeg også har sagt tidligere
at
kommunerne hurtigst muligt sikrer, at disse borge-
re får forelagt og behandlet deres sag i rehabilite-
ringsteamet.
Uanset hvordan vi vender og drejer det, så handler
det her om, at det er kommunernes ansvar at sørge
for, at det er de rigtige mennesker, der er på kon-
tanthjælp.
Jeg har ansvaret for, at beskæftigelsesindsatsen og
incitamenterne er skruet rigtigt sammen, så vi kan
få flere i beskæftigelse og væk fra kontanthjælp.
Og her spiller kontanthjælpsloftet en central rolle.
Tak for ordet.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 406: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 2/5-18 kl. 12.30 om kontanthjælpsloftet, til beskæftigelsesministeren
11