Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1893835_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd i Beskæftigelsesudvalget
spørgsmål AÆ
Onsdag d. 2. maj 2018 kl. 11.30-12.30
Ca. 10 minutter
Folketinget, FT 2-080
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål AÆ
Hvilke initiativer vil ministeren tage som følge af, at antallet af børn
under fattigdomsgrænsen ifølge Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd alene i 2016 steg med 10.500 børn som følge af
kontanthjælpsloftet således, at der f.eks. er blevet flere enlige
forsørgere med et barn, som lever for under 13.100 om måneden
efter skat? Der henvises til Arbejderbevægelsens Erhvervsråds
analyse ”Rekordmange børn er under fattigdomsgrænsen” fra 14.
januar 2018.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Det talte ord gælder
Tak for invitationen til samrådet her i dag.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvilke initiativer jeg vil tage
som følge af Arbejderbevægelsens Erhvervsråds analyse, der
viser, at antallet af børn under fattigdomsgrænsen er steget som
følge af kontanthjælpsloftet.
[Kontanthjælpsloftet er ret og rimeligt]
Og lad mig bare starte med at slå fast, at jeg fuldt og helt deler
beskæftigelsesministerens opfattelse. Kontanthjælpsloftet er for
mig at se både sund fornuft og ret og rimeligt. Fordi der skal og
bør være en økonomisk gevinst, som kan mærkes i forhold til at
være på kontanthjælp, for folk der står op hver dag og går på
arbejde. Også selvom det er til en mindsteløn.
Samtidig er det vigtig, at man så vidt muligt kommer i kontakt med
arbejdsmarkedet og det øvrige samfund, hvis man er på
kontanthjælp eller andre overførsler. Og her er der i dag alt for
mange i eksempelvis udsatte boligområder, der er på offentlig
forsørgelse, og alt for mange, der ikke kommer i kontakt med
arbejdsmarkedet og dermed heller ikke med det omliggende
samfund.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Og derfor indgår det også som en del af regeringens udspil mod
parallelsamfund, at kommunerne ikke må anvise til en bolig i et
udsat boligområde, hvis én i hustanden har været på kontanthjælp
eller andre overførsler i halvt år eller mere.
Og det handler ikke kun om de voksne, der er på offentlig
forsørgelse. Det handler også om, at det er godt for børn at opleve
deres forældre som en aktiv del af arbejdsmarkedet og
samfundet. At de bidrager, og at de går foran som gode
rollemodeller.
[Hilser debatten velkommen]
Og så hilser jeg debatten velkommen i dag, fordi det giver mig
mulighed for at sætte fokus på børnene. Noget af det, der optager
mig allermest som børne- og socialminister, det er, hvordan vi kan
give alle børn et godt afsæt til et godt voksenliv med både
uddannelse og job. Og det gælder ikke mindst de børn, der har
brug for særlig støtte og har brug for særlig hjælp. For nogle i form
af en social indsats.
Og der skal ikke herske tvivl om, at vi i Danmark har familier med
sociale problemer, hvor forældrenes problemer også går ud over
børnene. Her er det rigtig vigtigt med en debat om, hvordan vi
bedst muligt hjælper de børn.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Og det er vigtigt at være opmærksom på, at social udsathed ikke
alene handler om, hvor mange penge en familie har at gøre godt
med. Det handler i lige så høj grad om, hvilke ressourcer der er i
hjemmet.
[Et snævert fokus på økonomi alt for unuanceret]
Og det er klart, at økonomien kan være stram for en familie på
kontanthjælp. Det har jeg fuld forståelse for.
Men et alt for snævert fokus på økonomi bliver også tit for
unuanceret. I stedet skal vi have blik for, at der er mange
forskellige grunde til, at børn og unge har brug for ekstra støtte og
hjælp eller en egentlig social indsats.
Nogle børn med sociale problemer er fra familier med lave
indkomster. Andre er fra familier med helt almindelige indkomster,
men hvor forældrene eksempelvis kæmper med
misbrugsproblemer eller med psykiske vanskeligheder.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
[Derfor er fattigdomsgrænser en socialpolitisk blindgyde]
Og derfor bliver hele debatten om fattigdomsgrænser efter min
mening en socialpolitisk blindgyde. Den tidligere SR-regering
havde én grænse, nu har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd så
lavet en anden grænse.
Og jeg må sige, at jeg oprigtigt talt er bekymret for, at vi kommer
til at overse reelle sociale problemer i vores samfund, hvis vi som
politikere stirrer os blinde på økonomi og på forskellige definitioner
af, hvornår man er fattig. Sociale problemer går altså ikke væk,
bare fordi man ligger på en anden siden af en fattigdomsgrænse.
Og hvis vi for eksemplets skyld bare tager den tidligere SR-
regerings fattigdomsgrænse, så ved vi, at under halvdelen af dem
under grænsen, ikke selv følte sig som fattige. Det var
konklusionen i den afsavnsundersøgelse, der blev lavet af SFI,
dengang det hed SFI, og som var direkte koblet op på
fattigdomsgrænsen. Samtidig viste undersøgelsen, at
livskvaliteten for børn i såkaldt ”økonomisk fattige” familier var den
samme som for andre børn.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Og det siger jo en hel del om, at en lav indkomst ikke i sig selv er
en barriere for, at man som forældre kan give sine børn en god
barndom og en rigtig tryg opvækst.
Det handler om nogle helt basale ting: At være nærværende og
vise opmærksomhed, at være deltagende i sine børns liv. At tale
med sine børn om hverdagen i børnehaven eller skolen. At læse
for sine børn og så videre. Alt sammen noget som alle forældre
har mulighed for at gøre.
[Hvad er så vejen frem i socialpolitikken?]
Hvad er så vejen frem i socialpolitikken? For mig at se, er det
sådan set ikke så svært: Vi skal hjælpe børn med sociale
problemer, uanset deres indkomst. Og vi skal sætte ind med
sociale indsatser, der gør en reel og en positiv forskel for det
enkelte barn og den enkelte familie. Og vi skal ikke acceptere
socialpolitiske tiltag, som ikke har den effekt, som vi efterspørger,
og dermed ikke har en betydning for borgeren.
Og så er det især i de allerførste leveår, at vi virkelig kan gøre en
effektiv forskel. Her tænker jeg selvfølgelig på James Heckman og
den forskning, han har lavet.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Og forskning peger på, at i de første 1.000 dage af et barns liv,
der er det afgørende for, hvor godt barnet kommer til at klare sig
sidenhen. Det er i de år, at ens grundlæggende egenskaber bliver
dannet, at ens grundlæggende personlighed bliver dannet. Det er
her vores selvværd, vedholdenhed og tillid til andre mennesker
bliver skabt.
Og med regeringens udspil mod eksempelvis parallelsamfund,
lægger vi derudover op til, at børn i udsatte boligområder skal
starte i et dagtilbud, når de fylder 1 år. Fordi kommunen på den
måde nemmere kan tilbyde en tidlig indsats, der kan mindske
uligheden i uddannelse og sprogkundskaber.
For hvis børnene er bagud fra start, når de begynder i skole, er
der også tale om et svigt.
[Konkrete initiativer fra regeringen]
Så det handler om at sætte tidligt ind. Derfor har vi også indgået
en bred politisk aftale om ”Stærkere dagtilbud”, der blandt andet
gennem en styrket pædagogisk læreplan skal sikre, at det
pædagogiske personale får bedre blik for udsatte børns læring,
udvikling og trivsel. Det kræver et stærkt fagligt afsæt for
personalet at løfte udsatte børn i dagtilbud – det gælder både
socialt, kognitivt og socio-emotionelt.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd afholdt den 2/5-18 om kontanthjælpsloftet og børn under fattigdomsgrænsen, til børne- og socialministeren
Derfor indeholder aftalen et kompetenceløft af det pædagogiske
personale på ca. 165 mio. kr. samt en permanent pulje på 83 mio.
kr. til flere pædagoger til de institutioner, som har størst
udfordringer med børn i udsatte positioner.
Et dagtilbud med høj kvalitet er den bedste vej til en god
skolegang, og videre til ungdomsuddannelse og job.
[Afrunding]
Så lad mig runde af med at slå fast, at det, jeg er optaget af, er, at
vi får sat effektivt og tidligt får ind. For det er jo klart, at jo tidligere
vi sætter ind, jo mindre greb skal også vi bruge senere hen. Hvis
vi står med et barn, som lige er blevet født, så er det klart, at der
er nogle helt andre ting på spil, end hvis man står med en 15-årig,
som allerede har været igennem en rigtig vanskelig opvækst.
Og derfor så har regeringen også lagt en klar strategi, der handler
om, at vi skal have mere viden, og vi skal have bedre data på
socialområdet. Således at vi kan få et meget tydeligere billede af,
hvilke børn og unge, der oplever, at de reelt ikke har de samme
muligheder for at deltage i samfundets fællesskaber som andre
har.
Tak for ordet.
7