Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1912902_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
René Christensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. april 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
381 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René
Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 381:
”For
hvor meget blev der givet i enkeltydelser, midlertidig hjælp mv. efter aktivlo-
ven og integrationsloven i årene 2010-2016? Der ønskes en opdeling på de forskel-
lige typer af hjælp, som kommunerne kan yde hjælp til.”
Svar:
Det bemærkes, at integrationsloven hører under udlændinge- og integrationsmini-
sterens område, og at der i det følgende også svares på vegne af udlændinge- og in-
tegrationsministeren.
Kommunerne kan afholde udgifter på flere områder, hvor der er tale om hjælp i
enkeltstående tilfælde hos målgruppen. Hjælpen ydes efter reglerne i kapitel 10 i
aktivloven eller efter reglerne i integrationslovens kapitel 6.
Tabel 1. Offentlige udgifter til enkeltydelser efter kapitel 10 i aktivloven og kapitel 6 i inte-
grationsloven, 2010-2016, mio. kr. (2018-priser).
Konto
Udgiftstype / §
2010 2011 2012 2013 2014 2015
2016
17. maj 2018
J.nr.
2018-3159
Integrationsloven
1)
:
5.61.005
Hjælp i særlige tilfælde
Aktivloven
2)
:
5.72.004
5.72.006
5.72.007
5.72.008
Alle typer
Kilde: Kommunale regnskaber, jf. Statistikbanken (REG53K).
49
57
49
63
112
188
176
Samværsret (børn) (§83)
Sygebehandling (§82)
Særligt tandtilskud (§82a)
Enkeltudgifter (§§ 81/85)
18
121
-
300
488
12
112
-
243
424
12
102
-
213
376
11
79
52
213
418
12
71
90
198
483
12
71
122
176
569
11
67
144
157
555
Note 1) Udgifterne efter integrationsloven konteres samlet af kommunerne, og det er derfor ikke muligt at udspe-
cificere udgifterne på de enkelte bestemmelser i loven. 2) De kommunale regnskaber kan afvige fra de statslige
regnskaber pga. periodeforskydninger.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 382: MFU spm. om, hvordan den samlede hjælp ydet efter aktivloven og integrationsloven fordeler sig på dansk oprindelse, indvandrere og efterkommere, til beskæftigelsesministeren
De samlede offentlige udgifter er vist i ovenstående
tabel1
for den ønskede periode
2010-2016. Opgørelsen er i faste priser, og den viser, at der de senere år er blevet
udbetalt omkring 0,5 mia. kr. Udgifterne til særligt tandtilskud har bidraget til, at
udgifterne er steget fra 2013 og frem, efter at der den forudgående periode var tale
om faldende udgifter. Hjælpen efter integrationsloven er ligeledes steget fra 2013
og frem til 2015, hvilket primært kan henføres til en stigning i antallet af personer
omfattet af integrationsprogrammet i perioden.
I de første tre år efter flygtninge og familiesammenførtes ankomst til Danmark af-
holdes de udgifter, der er hjemmel til i aktivlovens kapitel 10, som udgangspunkt
efter integrationslovens kapitel 6. Det bemærkes, at integrationsloven ikke inde-
holder en bestemmelse, der svarer til § 82 a i lov om aktiv socialpolitik om særlig
tandpleje til personer, der modtager integrationsydelse m.v., hvorfor disse udgifter
konteres under § 82 a, dvs. også for udlændinge omfattet af integrationsloven.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2