Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1896872_0001.png
Bilag til besvarelsen af BEU alm. del nr. 368
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
2018 - 2843
Tabel 1: Oversigt over opfølgning på afsluttede og afrapporterede nabotjek (december 2015
1.
april 2018)
Sag/Titel
Anbe-
falet
af IR
(ja/nej
)
Tidspunkt for
afrapportering
til EU-
Implemente-
ringsudvalget
Opfølgende tiltag
Beskæftigelsesministeriet
Arbejdsmiljøreg-
ler på kemiområ-
det
Ja
Afrapporteret i
juni 2017
Visse af forenklingstiltagene identificeret ifm. nabo-
tjekket indtænkes i det generelle arbejde med klare
og gennemskuelige regler på kemiområdet, der blev
indledt i foråret 2017. Det er vurderingen, at de for-
slag, der arbejdes videre med på baggrund af beslut-
ning fra EU-Implementeringsudvalget vil skabe for-
enklinger for virksomhederne og dermed potentielt
samlet set resultere i forskelligartede byrdelettelser
for danske virksomheder.
Energi, -Forsynings- og Klimaministeriet
Obligatorisk
energisyn for
store virksomhe-
der (energieffek-
tivitetsdirektivet)
Ja
Afrapporteret
februar/marts
2017
Nabotjekket har vist, at implementeringen af be-
stemmelsen om obligatorisk energisyn på en række
områder er gennemført meget ensartet i forhold til de
lande, der er sammenlignet med. I enkelte tilfælde
har Danmark valgt en mindre byrdefuld implemente-
ring. Nabotjekket har dog vist, at der er en forskel i
implementeringen i relation til fortolkningen af defi-
nitionen af en stor virksomhed. På baggrund heraf
efterspørger Danmark nu sammen med andre lande
en klarere vejledning på definitionen af en stor virk-
somhed fra Kommissionen.
Erhvervsministeriet
Manglende im-
plementering af
Ja
Afrapporteret maj
2016
Erhvervs- og Vækstministeriet udstedte bekendtgø-
relse om proportional begrænsning af regelmæssig
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0002.png
proportionalitets-
bestemmelser i
relation til rappor-
terings- og indbe-
retningskrav i
Solvens II
Rejsegarantifon-
den
tilsynsindberetning for gruppe 1-forsikringsselskaber
m.fl., den 23. juni 2016. Bekendtgørelsen udnytter
lempelsesmulighederne i Solvens II-direktivet, som
foreslået af Implementeringsrådet i baggrunden for
anbefaling af nabotjekket.
Ja
Afrapporteret i
maj/juni 2016
Nabotjekket gav indsigt i den måde, som øvrige lan-
de har indrettet deres rejsegarantisystem på, men gav
ikke anledning til at ændre de danske regler, der ale-
ne er blevet ændret i lyset af implementeringen af
dele af det nye pakkerejsedirektiv.
Regeringen besluttede på baggrund af nabotjekket at
lempe lovens databehandlingsregler og kontantreg-
len, og imødekom dermed delvist ønsket fra Imple-
menteringsrådet om at fjerne de danske særregler,
ved forslag til lov om betalinger, der er vedtaget af
Folketinget og trådte i kraft 1. januar 2018.
Implementeringen
af betalingstjene-
stedirektivet (her-
under bl.a. mang-
lende mulighed
for at behandle
betalingsdata
samt forpligtelse
til at modtage
kontanter)
Metrologiområdet
Ja
Afrapporteret
september 2016
Ja
Afrapporteret
december 2016
Barrierer for
Danmark som
stærk, maritim
flagstat
Ja
Afrapporteret
januar/februar
2017
Nye afskrivnings-
regler i IFRS9
samt stillingtagen
til, hvorvidt de
danske regnskabs-
regler fortsat skal
være IFRS-
forenelige
Finanstilsynets
særlige danske
regnskabsindbe-
retninger
Kapitalkrav på
erhvervskreditter,
Ja
Afrapporteret
marts 2017
Bl.a. som følge af nabotjekket blev ny lovgivning i
form af en række bekendtgørelser sendt i høring ved
udgangen af 2017. Der forventes udstedt nye be-
kendtgørelser med ikrafttrædelse i juli 2018. De an-
slåede årlige byrdelettelser for erhvervslivet er ca. 9
mio. kr.
Erhvervsministeriet gennemførte et nabotjek, der
vedrører de fem internationale søfartskonventioner.
Nabotjekket identificerede 33 særkrav på Søfartssty-
relsens område. I forlængelse af nabotjekket har Er-
hvervsministeriet allerede ophævet en række regler
per 1. januar 2017, ligesom ministeriet har igangsat
arbejdet med at fjerne, justere eller ændre de øvrige
særregler, så de kommer på niveau med de internati-
onale konventioner. Revisionen sker gennem tæt
dialog med relevante interessenter.
Bl.a. i lyset af nabotjekket tilpasses de danske regn-
skabsregler den nye regnskabsstandard (IFRS 9), så
de fortsat er IFRS-forenelige.
Ja
Afrapporteret maj
2017
Ja
Afrapporteret i
maj 2017
Nabotjekket viste, at samtlige undersøgte lande har
fastsat nationale regnskabsregler, som går videre end
EU-regnskabsdirektiverne. Nabotjekket gav således
ikke anledning til ændring af den forventede danske
implementering.
Nabotjekket gav ikke anledning til yderligere opfølg-
ning, da nabotjekket viste, at andre landes praksis
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0003.png
herunder restløbe-
tid
Udvalgte dele af
regnskabs- og
selskabsområdet
Ja
Afrapporteret i
maj 2017
Finanstilsynets
særlige danske
nedskrivningsreg-
ler
Krav om følsom-
hedsanalyser
Ja
Afrapporteret maj
2017
Ja
Afrapporteret maj
2017
Indberetningsfrist
for SCR, MCR og
kapitalgrundlag
Ja
Afrapporteret maj
2017
Regelmæssig
tilsynsrapporte-
ring
Ja
Afrapporteret maj
2017
Finanstilsynets
danske regnskabs-
indberetninger
Ja
Afrapporteret i
juni 2017
ikke adskiller sig væsentligt fra Finanstilsynets prak-
sis.
Som følge af nabotjekket er der i Erhvervs- og
Iværksætterpakken fra november 2017 inkluderet
forslag om at sænke kapitalkravet i Selskabsloven, så
Danmark placeres med et kapitalkrav for aktieselska-
ber på linje med de lande, vi normalt sammenligner
os med. Erhvervsministeren har i forlængelse heraf
fremsat et lovforslag i den nuværende folketingssam-
ling, der vil sænke kapitalkravet for aktieselskaber fra
500.000 kr. til 400.000 kr. Hvad angår årsregnskabs-
loven forventes det, at der fremsættes lovforslag i
folketingssamling 2018/19.
Nabotjekket viste, at samtlige undersøgte lande har
fastsat nationale regnskabsregler, som går videre end
EU-regnskabsdirektiverne. Nabotjekket gav således
ikke anledning til ændring af den forventede danske
implementering.
Nabotjekket viste, at ingen af de adspurgte lande har
forringet deres niveau for beskyttelse af forsikrings-
tagerne i forbindelse med Solvens II-direktivet. På
den baggrund fastholdes den nuværende ordning med
følsomhedsanalyser. Der udstedes i 2018 en ny be-
kendtgørelse på området, der har til formål at opdate-
re reglerne til den nuværende praksis. Den nye be-
kendtgørelse forventes at blive udstedt i andet kvartal
2018 med forventet ikrafttrædelse 1. juli 2018.
Nabotjekket viste, at de andre lande anvender Sol-
vens II-direktivets indberetningsfrister. På den bag-
grund er de danske regler tilpasset Solvens II-
direktivets frister og derved stilles danske forsik-
ringsselskaber lige i forhold til forsikringsselskaber i
sammenlignelige lande. Dette er implementeret i lov
om finansiel virksomhed i §§ 126 c, stk. 5, 126 d, stk.
6, 126 g, stk. 1, og 175 b, stk. 9 i november 2017.
Nabotjekket viste, at andre lande har en mere direk-
tivnær tilgang til rapporteringskravene. På den bag-
grund er de danske rapporteringskrav justeret i over-
ensstemmelse med vores nabolande, så der mindst
hvert tredje år skal afrapporteres fuldt. Dette er im-
plementeret i lov om finansiel virksomhed § 283, stk.
1 og 2 i november 2017.
Nabotjekket gav ikke anledning til ændring af gæl-
dende dansk praksis. Den danske praksis medfører
mindre byrder for institutterne samlet set i forhold til
en løsning, hvor de mange mindre institutter skulle
rapportere efter en FINREP-standard for at tilveje-
bringe et sammenligneligt indberetningsgrundlag.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0004.png
Regulatorisk for-
fald af kapital-
grundlagsinstru-
menter
Ja
Afrapporteret juni
2017
Finanstilsynets
danske regnskabs-
indberetninger i
tillæg til den eu-
ropæiske bank-
myndigheds regn-
skabsindberetnin-
ger (FINREP)
Ja
Afrapporteret juni
2017
Krav til storaktio-
nærer om offent-
liggørelse af deres
besiddelser hur-
tigst muligt
Ja
Afrapporteret
september 2017
Nabotjekket viste, at der ikke er helt den samme til-
gang i landene, men at de underliggende hensyn i
praksis er det samme. Finanstilsynets vejledning om
tiltrækkeligt kapitalgrundlag og solvensbehov ændres
således ikke, idet bl.a. vejledningen medvirker til at
skabe øget gennemsigtighed om Finanstilsynets prak-
sis. Finanstilsynet tager initiativ til at drøfte med
sektoren, hvordan vejledningens formuleringer kan
gøres mere hensigtsmæssige. Disse drøftelser med
sektoren pågår i øjeblikket.
Nabotjekket viste, at der er en række lande, som har
en tilsvarende tilgang og praksis for regnskabsindbe-
retninger som den danske, både for så vidt angår
indberetning på koncernniveau og brug af en national
regnskabsstandard. De danske regler gør det lettere
og mere omkostningseffektivt at føre tilsyn med virk-
somhederne. De danske regler fastholdes derfor. Hvis
det i stedet blev besluttet at anvende en såkaldt FIN-
REP indberetning på selskabsniveau, ville det øge de
samlede administrative byrder for de mange små- og
mellemstore institutter og for sektoren som helhed.
Som følge af nabotjekket er gennemsigtighedsdirek-
tivet implementeret direktivnært, og kravet til storak-
tionærer fjernes. Anbefalingen fra Implementerings-
rådet blev dermed imødekommet.
Miljø- og Fødevareministeriet*
Udearealer for
økologiske høns
Ja
Afrapporteret
september 2016
Nabotjekket viste sammen med en analyse, at der var
basis for at forkorte tomgangsperioden, hvis der sam-
tidig stilles krav til vegetationen på udearealerne.
Nabotjekket har på den baggrund resulteret i nye
regler.
På baggrund af nabotjekket blev det besluttet at op-
retholde kravet om digital anmeldelse af kosttilskud,
men at begrænse anmeldelsens omfang og arbejde
videre med en modernisering af den digitale løsning.
Virksomhedernes byrder er som følge heraf lempet
marginalt.
Nabotjekket har medført opfølgende tiltag for så vidt
angår frugt- og bærproduktion samt undersøgelser af,
hvorvidt den danske økologikontrol kan effektivise-
res.
Nabotjekket har vist, at Danmark på nogle områder
har haft en mere restriktiv praksis end andre lande, og
det har resulteret i, at proces og praksis er ændret på
flere områder. Dette vurderes at have medført en
reduktion af erhvervslivets byrder.
Resultaterne fra nabotjekket indgår sammen med
evalueringen af Danmarks tilsynsmodel i overvejel-
Krav til anmeldel-
se og afmeldelse
af kosttilskud
Ja
Afrapporteret maj
2017
Regler og ram-
mevilkår for øko-
logisk frugt- og
bærproduktion og
økologikontrollen
Import/eksport af
affald
Nej
Afrapporteret i
juni 2017
Ja
Afrapporteret juni
2017
Miljøtilsyn
Ja
Afrapporteret i
juni 2017
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0005.png
Implementering
af EU-
miljømærket
”Blomsten”
Ja
Afrapporteret i
september 2017
Fortolkning af
anprisningsfor-
ordningens forbud
mod brug af anbe-
falinger fra læger
eller sundheds-
personale i an-
prisninger (art.
12c)
Afskaffelse af det
danske nanopro-
duktregister
Ja
Afrapporteret i
januar 2018
serne om behovet for justeringer af tilsynsmodellen.
Nabotjekket har medført ændringer, der delvist imø-
dekommer Implementeringsrådets ønsker om forenk-
ling. Således er det blevet muligt at udvide danske
licenser til også at omfatte underleverandører, der
ikke er ”Blomsten”-certificeret,
og at opnå registre-
ring under brede
handelsnavne såsom ”reklametryk-
sag” i Kommissionens elektroniske register i stedet
for et mere specifikt navn på reklametryksagen.
Nabotjekket viste, at den danske fortolkning af an-
prisningsforordningen er mere restriktiv end den
britiske fortolkning, men at den er i overensstemmel-
se med fortolkningen i de øvrige undersøgte nabo-
lande (Sverige, Finland, Nederlandene, Polen, Tysk-
land og Belgien). På den baggrund blev det besluttet
at opretholde den danske fortolkning.
Ja
Afrapporteret
januar 2018
Der er endnu ikke truffet endelig beslutning om op-
følgning på nabotjekket.
Skatteministeriet
EU’s maritime
statsstøtteret-
ningslinjer (desti-
nationskravet)
Ja
Afrapporteret
september 2017
I forlængelse af nabotjekket indgår det i den politiske
aftale af 12. november 2017 om erhvervs- og iværk-
sætterinitiativer, at DIS-ordningen skal udvides med
de specialskibe, der i 2015 blev omfattet af tonnage-
skatteordningen. Herved vil destinationskravet frem-
adrettet blive lempet i forhold til disse skibe. Aftalen
vedrørende udvidelsen af DIS-ordningen er udmøntet
ved lovforslag L 174, som er vedtaget i Folketinget
den 26. april 2018.
Nabotjekket viste, at der i de undersøgte lande
linje med SKATs praksis
ikke gives afgiftsfratagel-
se for brændstof anvendt i separate motorer til drift af
udstyr, der er permanent fastgjort til fartøjet. Om-
vendt peger tilbagemeldingerne fra nogle lande på, at
der her indrømmes afgiftsfritagelse for brændstof
anvendt til sandsugeraktiviteter el.lign., hvis udstyret
drives af fartøjets fremdriftsmotor. Skatteministeriet
har siden afrapporteringen i september foretaget et
opfølgende arbejde, som vil blive forelagt EU-
Implementeringsudvalget i 2018.
Afgifter på
brændstof til
sandsugere
Ja
Afrapporteret
september 2017
Sundhedsministeriet
Produktion og
opbevaring af
kosttilskud i
Danmark
Ja
Afrapporteret i
juni 2017
Nabotjekket viste, at den danske praksis på området
med klassifikation af produkter
med indholdsstoffer
som både kan være i lægemidler og i kosttilskud -
generelt svarer til de fleste andre EU-landes praksis.
Nabotjekket gav derfor ikke grundlag for at ændre
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0006.png
dansk praksis.
Udenrigsministeriet (tidl. Miljø- og Fødevareminisiteriet)
Implementering
af regler for spor-
barhed på fisk
Ja
Afrapporteret
april 2017
På baggrund af det gennemførte nabotjek besluttede
EU-Implementeringsudvalget, at det bør revurderes,
hvordan reglerne for sporbarhed på fisk bedst håndte-
res i Danmark, og der blev nedsat en arbejdsgruppe
med interessentdeltagelse til at se på dette. Første
møde i arbejdsgruppen er planlagt og arbejdsgrup-
pens resultat forventes senest i 2019.
Transport- Bygnings og Boligministeriet
Fortolkning af
regler for køre- og
hviletid og tako-
graf (håndværker-
reglen)
Reglerne om stort
kørekort til epi-
leptikere
Ja
Afrapporteret
oktober/november
2016
På baggrund af det gennemførte nabotjek har Færd-
selsstyrelsen opdateret sin vejledning om undtagelser
fra køre- og hviletidsreglerne med en fortolknings-
ændring, der medfører mindre restriktive regler for
håndværkeres transport af deres materialer. Ændrin-
gen trådte i kraft 1. januar 2017.
Nabotjekket viste, at Danmark er blandt de lande, der
har den mest lempelige praksis. På den baggrund er
der ikke ændret i de danske regler for førere med
epilepsi. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
har imidlertid uafhængigt af nabotjekket foretaget en
generel gennemgang af helbredskravene til kørekort
med henblik på at forenkle reglerne og fjerne eventu-
el overimplementering i forhold til EU’s tredje køre-
kortdirektiv. Dette har ført til en sproglig forenkling
og opblødning af kravene til førere med epilepsi, der
trådte i kraft med ændringen af kørekortbekendtgø-
relsen af 1. juli 2017.
Ja
Afrapporteret
august 2017
* Udover de angivne nabotjek på Miljø- og Fødevareministeriets område er der gennemført et nabotjek af miljøregule-
ring og kontrol af primærjordbruget, som blev afrapporteret i november 2015, og et nabotjek om BAT-landbrug, som
blev afrapporteret i juni 2016. Disse nabotjek er ikke inkluderet i oversigten, da de er iværksat før EU-
Implementeringsudvalgets oprettelse.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0007.png
Tabel 2: Oversigt over gennemførte regelforenklinger
uden igangsættelse af nabotjek fra Implemen-
teringsrådet
Sag/Titel
Anbe-
falet
af IR
(ja/nej
)
Tidspunkt for
behandling i EU-
Implemente-
ringsudvalget
Regelforenklingstiltag/opfølgning
Erhvervsministeriet
Kapitalkrav til
fonde
Ja
September 2017
EU-Implementeringsudvalget besluttede at igangsæt-
te et nabotjek i juni 2016. Det blev ikke gennemført,
da der i mellemtiden blev gennemført en lovændring
i lov om finansiel virksomhed, der bl.a. har lempet
kapitalkravene for fondsmæglerselskaber.
Miljø- og Fødevareministeriet
Tilsætning af
vitaminer og mi-
neraler til fødeva-
rer
Ja
September 2017
På baggrund af Implementeringsrådets anbefaling
blev det besluttet at imødekomme ønsket om ændring
af metoden for risikovurdering af tilsætning af vita-
miner og mineraler til fødevarer. Herudover blev det
besluttet at lempe reglerne ved at ophæve de danske
specifikationer for renhed og identitet af vitaminer og
mineraler. Implementeringsrådets ønske om ophæ-
velse af bekendtgørelsen om tilsætning af vitaminer
og mineraler blev dog ikke imødekommet, da regler-
ne er nødvendige af hensyn til forbrugerbeskyttelsen,
indtil der er fastsat fælles regler om maksimumtil-
sætning af vitaminer og mineraler på EU-niveau.
Det blev besluttet, at Miljø- og Fødevareministeriet
skulle arbejde videre med de af Implementeringsrådet
rejste problemstillinger vedrørende forbuddet mod
permanent udlægning af antikoagulante rottegifte og
autorisation. Med den seneste revision af bekendtgø-
relsen om forebyggelse og bekæmpelse af rotter er
det
som ønsket af Implementeringsrådet
blevet
muligt for bl.a. primærproducenter selv at foretage
bekæmpelse af rotter med gift, efter at have opnået
autorisation. Bekendtgørelsen trådte i kraft 1. januar
2018.
Miljø og Fødevareministeriet blev i forbindelse med
Implementeringsrådets anbefaling bekendt med, at
navnlig reglerne om opbevaringstiden for dokumen-
tation til 1. modtager af animalske fødevarer varierer
blandt medlemslandene..
Miljø- og Fødevareministeriet vil derfor forenkle
reglerne og bringe dem i overensstemmelse med EU-
reglerne ved at ophæve det gældende krav om, at
Bekæmpelse af
gnavere
Ja
December 2016
Dokumentations-
krav til 1. modta-
ger af animalske
fødevarer
Ja
Maj 2017
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0008.png
Fluorholdige
drivhusgasser i
varmepumper
Ja
Maj 2017
Hårfarve defineret
som leave-on
Ja
December 2017
Registre til trans-
port af foder og
fødevarer
Mærkning af ok-
sekød med refe-
rencenummer
Ja
November 2017
dokumentationen som minimum skal opbevares i 3
år. De nye regler forventes at træde i kraft i 2. halvår
2018.
Det blev besluttet, at der ikke skulle igangsættes et
nabotjek, da de synspunkter, der blev rejst af Imple-
menteringsrådet omkring omkostninger og mulighe-
derne for at udbygge varmepumpesektoren delvist
blev imødekommet med en bekendtgørelsesændring,
der trådte i kraft 1. juli 2017. En yderligere lempelse,
der er specifikt rettet med varmepumper er under
forberedelse og forventes at træde i kraft 1. januar
2019.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderede, at nabo-
tjekket allerede var imødekommet, da øvrige med-
lemslande var adspurgt om deres kategorisering af
forskellige produkter, herunder permanent hårfarve.
På den baggrundvalgte ministeriet at kategorisere
permanent hårfarve som et ”rinse off”-produkt,
hvil-
ket var i overensstemmelse med Implementeringsrå-
dets anbefaling.
Det blev besluttet, at der ikke skulle gennemføres et
nabotjek, men at Implementeringsrådets ønske om
forenkling af registreringssystemet for transport af
foder og fødevarer i stedet skulle imødekommes.
Ja
Januar 2018
Det blev besluttet at imødekomme Implemente-
ringsrådets ønske om forenkling af praksis for
mærkning af oksekød.
Det estimeres, at den tidlige-
re praksis samlet kostede erhvervet 3-5 årsværk om
året, hvormed der kan opnås besparelser på op mod
1,6 mio. kroner om året.
På den baggrund blev der
ikke gennemført et nabotjek.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0009.png
Tabel 3: Oversigt over igangværende nabotjek
Sag/Titel
Anbe-
falet
af IR
(ja/nej
)
Tidspunkt for forventet afrapportering til EU-
Implementeringsudvalget
Erhvervsministeriet
Tillæg til sol-
vensbehov ved
anvendelse af en
EU-
forordningsregel
Nulvægtning af
koncerninterne
eksponeringer
Garantiformuen
Ensartet fortolk-
ning af regler for
godkendelse af
passagerskibe
Ja
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Ja
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Ja
Ja
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Miljø- og Fødevareministeriet
Vandmiljøindsats
(indsatsbehov for
kvælstof)
Bødeniveau og
strafansvar ved
transport af ikke-
transportegnede
dyr
Lempeligere re-
gulering af mo-
dermælkserstat-
ninger og til-
skudsblandinger
Midlertidig hen-
stilling af farligt
gods under trans-
port
Fortolkning af
EU-dom vedr.
kommunikation
for baserede spil-
udbydere
Nej
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Ja
Afrapportering forventes inden udgangen af 2018
Ja
Afrapportering forventes i 3. kvartal af 2018
Ja
Afrapportering forventes inden udgangen af 2018
Ja
Skatteministeriet
Afrapportering forventes 2. kvartal 2018
Sundhedsministeriet
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om implementeringen af EU-regulering, der er sket som følge af implementeringsudvalgets arbejde, til beskæftigelsesudvalget
1896872_0010.png
Definition af ge-
netisk sygdom
hos børn som
alvorlig uønsket
bivirkning
Ja
Afrapportering forventes inden udgangen af 2018
10