Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1898368_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. maj 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. april 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
359 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 359:
”Ministeren
bedes oplyse (i en tabel), hvor mange mio. kr. årligt det forslag om 37
timers aktivering, som er beskrevet i svar på BEU alm del spørgsmål 307, vil koste,
hvis kravet om 37 timers aktivering først er gældende efter hhv. 3, 6 eller 12 måne-
ders ledighed?”
Svar:
J.nr. 2018 - 2347
Det skal indledningsvist bemærkes, at de tre efterspurgte regneeksempler specifice-
rer kriterier, der går ud over indholdet i forslaget fra besvarelsen af Beskæftigel-
sesudvalgets spørgsmål nr. 307, hvor gældende lovfastsatte regler om aktiverings-
tidspunkt er lagt til grund. Regneeksemplerne forudsætter således en yderligere
ændring af de bagvedliggende regelsæt.
Gruppen af kontanthjælpsmodtagere og integrationsydelsesmodtagere uden for in-
tegrationsprogrammet skal aktiveres jf. Lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Det
betyder, at der i besvarelsen af spørgsmål nr. 307 blev taget udgangspunkt i at kra-
vet om 37 timers aktivering af kontanthjælpsmodtagere og integrationsydelsesmod-
tagere uden for integrationsprogrammet gælder efter 3 måneder for jobparate og ef-
ter 6 måneder for aktivitetsparate.
Gruppen af integrationsydelsesmodtagere i integrationsprogrammet skal efter de
gældende regler i Integrationsloven mødes som jobparate og have en indsats sva-
rende hertil. Det betyder, at kommunerne skal sigte efter at igangsætte en beskæfti-
gelsesrettet indsats inden 2 uger efter ankomsten til kommunen, og at den er for-
pligtet til at give en beskæftigelsesrettet indsats senest efter 1 måned. For aktivi-
tetsparate tilrettelægges den beskæftigelsesrettede indsats efter en konkret vurde-
ring af udlændingens forudsætninger og behov. Der er i besvarelsen af spørgsmål
307 taget udgangspunkt i at kravet om 37 timers aktivering gælder efter 1 måned
for integrationsydelsesmodtagere inden for integrationsprogrammet.
Der henvises til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 307 med
hensyn til det øvrige grundlag for besvarelsen.
Af tabel 1-3 nedenfor fremgår en opgørelse af de økonomiske konsekvenser af
fuldtidsaktivering, hvor det beregningsteknisk er forudsat, at starttidspunktet for
fuldtidsaktivering varierer fra 3-12 måneder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange mio. kr. årligt det forslag om 37 timers aktivering, som er beskrevet i svar på BEU alm del spørgsmål 307, vil koste, hvis kravet om 37 timers aktivering først er gældende efter hhv. 3, 6 eller 12 måneders ledighed, til beskæftigelsesministeren
1898368_0002.png
Krav om 37 timers aktivering gældende efter 3 måneder
Hvis det beregningsteknisk antages, at kravet om 37 timers aktivering er gældende
efter 3 måneder øges forslagets samlede økonomiske konsekvenser for det offentli-
ge til 1.440-1.570 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det følger af, at de nuværende regler
for aktiveringstidspunkt gælder efter 6 måneder for dele af målgruppen for forsla-
get. Dele af målgruppen vil således skulle aktiveres tidligere end efter de gældende
regler.
Tabel 1
Fuldtidsaktivering af indvandrere på kontanthjælp og integrationsydelse efter 3 måneder
Mio. kr. 2018-niveau
Modtagere af kontanthjælp og integrationsydelse uden for
integrationsprogrammet
Modtagere af integrationsydelse i integrationsprogrammet
Administrative udgifter
- heraf aktivitetsskema
- heraf etablering af virksomhedspraktikpladser og nyttejob
Merudgifter i alt
15-30
20-35
1.440-1.570
15-30
20-35
1.430-1.560
15-30
20-35
1.420-1.550
2019
1.250-1.350
150
2020
1.250-1.350
140
2021
1.250-1.350
130
Anm:
Udgifter til forsørgelse og aktivering er afrundet til nærmeste ti mio. kr. Udgifterne til administration er
afrundet til nærmerest 5 mio. kr.
Kilde: Beregninger foretaget af BM (kontanthjælp og integrattionsydelsesmodtagere uden for
integrationsprogrammet) og UIM (integratoinsydelsesmodtagere i integrationsprogrammet
De administrative udgifter til aktivitetsskema forventes ikke at være påvirket af
tidspunktet for krav om aktivering.
De administrative udgifter til etablering af virksomhedsrettede udgifter forventes at
kunne holdes inden for det tidligere oplyste spænd, hvis kravet om 37 timers akti-
vering gælder efter 3 måneder.
Regneeksemplet repræsenterer efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke et
retvisende billede af de økonomiske konsekvenser af S-forslaget om 37 timers ak-
tivering.
Krav om 37 timers aktivering gældende efter 6 måneder
Hvis det beregningsteknisk antages, at kravet om 37 timers aktivering er gældende
efter 6 måneder reduceres forslagets samlede økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige til 1.320-1.450 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 2.
Det følger af, at de nuværende
regler for aktiveringstidspunkt gælder efter hhv. 1 og 3 måneder for dele af mål-
gruppen omfattet af forslaget. Dele af målgruppen vil således skulle aktiveres sene-
re end efter de gældende regler.
Tabel 2
Fuldtidsaktivering af indvandrere på kontanthjælp og integrationsydelse efter 6 månder
Mio. kr. 2018-niveau
Modtagere af kontanthjælp og integrationsydelse uden for
integrationsprogrammet
Modtagere af integrationsydelse i integrationsprogrammet
Administrative udgifter
2019
1.150-1.250
140
2020
1.150-1.250
130
2021
1.150-1.250
120
120
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange mio. kr. årligt det forslag om 37 timers aktivering, som er beskrevet i svar på BEU alm del spørgsmål 307, vil koste, hvis kravet om 37 timers aktivering først er gældende efter hhv. 3, 6 eller 12 måneders ledighed, til beskæftigelsesministeren
1898368_0003.png
- heraf aktivitetsskema
- heraf etablering af virksomhedspraktikpladser og nyttejob
Merudgifter i alt
15-30
15-30
1.320-1.450
15-30
15-30
1.310-1.440
15-30
15-30
1.300-1.430
Anm:
Udgifter til forsørgelse og aktivering er afrundet til nærmeste ti mio. kr. Udgifterne til administration er
afrundet til nærmerest 5 mio. kr.
Kilde: Beregninger foretaget af BM (kontanthjælp og integrattionsydelsesmodtagere uden for
integrationsprogrammet) og UIM (integratoinsydelsesmodtagere i integrationsprogrammet
De administrative udgifter til aktivitetsskema forventes ikke at være påvirket af
tidspunktet for krav om aktivering.
Der forventes et mindre fald i de administrative udgifter til etablering af virksom-
hedsrettede udgifter, hvis kravet om 37 timers aktivering gælder efter 6 måneder.
Regneeksemplet repræsenterer efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke et
retvisende billede af de økonomiske konsekvenser af S-forslaget om 37 timers ak-
tivering.
Krav om 37 timers aktivering gældende efter 12 måneder
Hvis det beregningsteknisk antages, at kravet om 37 timers aktivering er gældende
efter 12 måneder reduceres forslagets samlede økonomiske konsekvenser for det
offentlige til 1.145-1.275 mio. kr. i 2019,
jf. tabel3.
Det følger af, at de nuværende
regler for aktiveringstidspunkt i dag gælder efter hhv. 1, 3 og 6 måneder for de for-
skellige målgrupper omfattet af forslaget. Hele målgruppen vil således skulle akti-
veres senere end efter de gældende regler.
Tabel 3
Fuldtidsaktivering af indvandrere på kontanthjælp og integrationsydelse efter 12 måneder
Mio. kr. 2018-niveau
Modtagere af kontanthjælp og integrationsydelse uden
for integrationsprogrammet
Modtagere af integrationsydelse i integrationspro-
grammet
Administrative udgifter
- heraf aktivitetsskema
- heraf etablering af virksomhedspraktikpladser og nyttejob
Merudgifter i alt
15-30
10-25
1.145-1.275
15-30
10-25
1.135-1.265
15-30
10-25
1.125-1.255
2019
1.000-1.100
120
2020
1.000-1.100
110
2021
1.000-1.100
100
Anm:
Udgifter til forsørgelse og aktivering er afrundet til nærmeste ti mio. kr. Udgifterne til administration er
afrundet til nærmerest 5 mio. kr.
Kilde: Beregninger foretaget af BM (kontanthjælp og integrattionsydelsesmodtagere uden for
integrationsprogrammet) og UIM (integratoinsydelsesmodtagere i integrationsprogrammet
De administrative udgifter til aktivitetsskema forventes ikke at være påvirket af
tidspunktet for krav om aktivering.
Der forventes et yderligere fald i de administrative udgifter til etablering af virk-
somhedsrettede udgifter, hvis kravet om 37 timers aktivering gælder efter 12 må-
neder.
Regneeksemplet repræsenterer efter Beskæftigelsesministeriets vurdering ikke et
retvisende billede af de økonomiske konsekvenser af S-forslaget om 37 timers ak-
tivering.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvor mange mio. kr. årligt det forslag om 37 timers aktivering, som er beskrevet i svar på BEU alm del spørgsmål 307, vil koste, hvis kravet om 37 timers aktivering først er gældende efter hhv. 3, 6 eller 12 måneders ledighed, til beskæftigelsesministeren
Der henvises i øvrigt til mine besvarelser af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr.
357 og 360 (alm. del).
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4