Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Liselott Blixt
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
23. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
352 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 352:
J.nr. 18/04788
”Mener
ministeren, at revideringen af lov om førtidspension, som træder i kraft
den 1. juni, ville have hindret en tragisk sag fra Vordingborg, hvor nu afdøde
60-årige Lisbeth Nielsen skulle sendes i arbejdsprøvning, selv om hun i 16 af
døgnets 24 timer trak vejret ved hjælp af et iltapparat? Der henvises til artiklen
”Ankers kone blev nægtet førtidspension: Døde en måned efter” bragt
på DenOf-
fentlige.dk den 23. marts 2018.”
Svar:
Det gør altid dybt indtryk på mig at høre om et menneske, der er så hårdt ramt af
sygdom og får et alt for kort liv. Da jeg kun kender den pågældende sag fra pres-
sen, så kan jeg som minister imidlertid ikke udtale mig om, hvordan de nye regler
ville have påvirket den konkrete sag, som der spørges til.
Når det er sagt, så er jeg rigtig glad for, at forligskredsen bag førtidspension og
fleksjob som opfølgning på den delevaluering, som forligskredsen bag reformen af
førtidspension og fleksjob fremrykkede i august 2017, har indgået en aftale om at
ændre lovgivningen om tilkendelse af førtidspension. Lovforslaget er fremsat og
blev 1. behandlet fredag den 6. april. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1.
juni 2018.
Lovforslaget skal skabe klarhed om:
At dokumentationskravet ved tilkendelse af førtidspension i visse situationer
kan være opfyldt uden, at borgeren har deltaget i et ressourceforløb. Det bety-
der bl.a., at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående res-
sourceforløb i sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige)
er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også
i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
At det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på
indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte
af indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
Ændringerne skal tydeliggøre, at kommunerne i hver enkelt sag skal vurdere om og
i givet fald hvilke indsatser, der er
relevante
at afprøve i forhold til udvikling af