Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1884866_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Liselott Blixt
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
352 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 352:
J.nr. 18/04788
”Mener
ministeren, at revideringen af lov om førtidspension, som træder i kraft
den 1. juni, ville have hindret en tragisk sag fra Vordingborg, hvor nu afdøde
60-årige Lisbeth Nielsen skulle sendes i arbejdsprøvning, selv om hun i 16 af
døgnets 24 timer trak vejret ved hjælp af et iltapparat? Der henvises til artiklen
”Ankers kone blev nægtet førtidspension: Døde en måned efter” bragt
på DenOf-
fentlige.dk den 23. marts 2018.”
Svar:
Det gør altid dybt indtryk på mig at høre om et menneske, der er så hårdt ramt af
sygdom og får et alt for kort liv. Da jeg kun kender den pågældende sag fra pres-
sen, så kan jeg som minister imidlertid ikke udtale mig om, hvordan de nye regler
ville have påvirket den konkrete sag, som der spørges til.
Når det er sagt, så er jeg rigtig glad for, at forligskredsen bag førtidspension og
fleksjob som opfølgning på den delevaluering, som forligskredsen bag reformen af
førtidspension og fleksjob fremrykkede i august 2017, har indgået en aftale om at
ændre lovgivningen om tilkendelse af førtidspension. Lovforslaget er fremsat og
blev 1. behandlet fredag den 6. april. Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1.
juni 2018.
Lovforslaget skal skabe klarhed om:
At dokumentationskravet ved tilkendelse af førtidspension i visse situationer
kan være opfyldt uden, at borgeren har deltaget i et ressourceforløb. Det bety-
der bl.a., at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående res-
sourceforløb i sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige)
er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også
i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres.
At det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på
indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte
af indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
Ændringerne skal tydeliggøre, at kommunerne i hver enkelt sag skal vurdere om og
i givet fald hvilke indsatser, der er
relevante
at afprøve i forhold til udvikling af
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 352: MFU spm. om ministeren mener, at revideringen af lov om førtidspension, som træder i kraft den 1. juni, ville have hindret en tragisk sag fra Vordingborg, hvor nu afdøde 60-årige Lisbeth Nielsen skulle sendes i arbejdsprøvning, selv om hun i 16 af døgnets 24 timer trak vejret ved hjælp af et iltapparat, til beskæftigelsesministeren
borgerens arbejdsevne, og at kravet om dokumentation ikke indebærer, at kommu-
nen skal have afprøvet alle indsatser
herunder ressourceforløb
i praksis.
Kammeradvokaten har været inddraget i det lovforberedende arbejde og har i den
forbindelse fastslået, at der med lovændringen fremover ikke kan være tvivl om, at
det er en forudsætning for, at der kan iværksættes et ressourceforløb, at der kan pe-
ges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage
nytte af indsatsen. Borgeren skal på sigt kunne forbedre sin situation og derved bli-
ver i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Derudover er det helt centralt, at Ankestyrelsen i sit høringssvar oplyser, at Anke-
styrelsen vil ophæve to principafgørelser, som følge af lovforslaget. Ankestyrelsen
oplyser, at de hidtil har fortolket loven på en sådan måde, at en person er i mål-
gruppen for et ressourceforløb, hvis det ikke kan udelukkes, at borgerens arbejds-
evne kan udvikles. Netop denne fortolkning var en del af begrundelsen for udfaldet
i de to principafgørelser, som bortfalder som følge af lovforslaget.
Dermed oplyser Ankestyrelsen, at dens hidtidige praksis for, hvornår en person er i
målgruppen for ressourceforløb, ændres, fordi det nu kræves, at der er et udvik-
lingsperspektiv i forhold til borgerens arbejdsevne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2