Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1809397_0001.png
TALE
25. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5751
CAL
JDLM
Talepapir til samråd i Beskæftigelsesudvalget den 25.
oktober 2017 om dødsulykker i trafikken
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål N er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL):
Idet der henvises til artikel i Fagbladet 3F den 13. juni 2017:
”Myn-
digheder henlagde dødsulykke -
nu får enken kæmpe erstatning” be-
des ministeren redegøre for følgende:
a. Hvad mener ministeren om det konkrete sagsforløb?
b. Hvad har ministeren foretaget sig siden samrådet om ulykker
på landeveje i 2016?
c. Hvilke tiltag kan der tages, for at der er sikkerhed for, at politi-
et og Arbejdstilsynet undersøger alle dødsulykker på landeve-
jene med henblik på placering af ansvar efter arbejdsmiljølo-
ven?
d. På hvilke områder vil en stramning af gældende lovgivning
kunne fremme en konsekvent opfølgning på sådanne ulykker?
Der henvises til https://fagbladet3f.dk/artikel/myndigheder-
henlagde-doedsulykke- nu-faar-enken-kaempe-erstatning
Besvarelse
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd, hvor det
skal handle om et alvorligt emne
nemlig døds-
ulykker på landevejene.
Vi sidder her i dag på baggrund af en meget tra-
gisk sag. En mand har mistet sit liv, mens han
passede sit arbejde som lastbilchauffør.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
Det som ikke må ske
skete. Og det er dybt
ulykkeligt.
Som beskæftigelsesminister er jeg meget optaget
af, at det er sikkert og sundt at gå på arbejde i
Danmark.
Ingen mennesker skal sætte deres liv og helbred
på spil, når man passer sit job. Det gælder uan-
set, om man arbejder på et kontor, på en bygge-
plads eller på de danske landeveje.
Og hvis der sker en dødsulykke, er det helt af-
gørende, at det straks bliver grundigt undersøgt,
om der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljø-
loven.
Hvad der er sket? Hvorfor? Og hvordan kan det
undgås, at det sker igen?
Det skal blandt andet stå klart, om der er tale om
en
arbejdsrelateret
ulykke. Ansvaret skal place-
res korrekt, og de efterladte skal have den er-
statning, de har krav på.
I den forbindelse er det helt afgørende, at regler
og praksis understøtter, at alle ulykkens aspekter
bliver ordentligt belyst. Og at myndighederne
arbejder tæt sammen.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
Det har vi nu mulighed for at drøfte her i dag,
og det er jeg meget tilfreds med.
[Politiets og Arbejdstilsynets roller]
Lad os starte med at se på, hvad der konkret
sker, hvis en medarbejder omkommer i trafik-
ken, som reglerne er i dag.
Politiet og Arbejdstilsynet har her forskellige
roller og kompetencer. Politiet er altid de første,
der rykker ud til trafikulykken for at undersøge,
hvad der er sket.
Politiet har kompetencen til at håndhæve færd-
selsloven. Så hvis to biler kører ind i hinanden,
vil politiet undersøge, om færdselsloven er over-
trådt.
Arbejdstilsynet bliver kontaktet af politiet, hvis
politiet har en formodning om, at ulykken kan
være
arbejdsrelateret.
Arbejdstilsynet undersøger så sagen nærmere
medmindre det klart kan udelukkes, at der er
sket en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivnin-
gen. Det vil for eksempel være tilfældet, hvis en
anden billist er skyld i ulykken.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
Og hvis Arbejdstilsynet for eksempel vurderer,
at ulykken skyldes, at arbejdsgiveren ikke har
instrueret medarbejderne ordentligt i at laste en
varevogn, er der tale om en overtrædelse af ar-
bejdsmiljøloven
og så vil Arbejdstilsynet hol-
de arbejdsgiveren ansvarlig.
[Sagsforløbet i den konkrete sag]
Den triste sag fra 2013, som spørger henviser
til, blev ikke undersøgt nærmere af Arbejdstil-
synet.
Det er før min tid, men jeg har fået oplyst, at til-
synet lagde bilinspektørens vurdering af årsagen
til ulykken til grund
og vurderede, at der var
tale om en ”ren færdselsulykke”.
Arbejdstilsynet vurderede altså, at der
ikke
var
grundlag for at undersøge, om arbejdsmiljølov-
givningen var overtrådt.
På daværende tidspunkt var det den praksis, Ar-
bejdstilsynet fulgte ved dødsulykker i trafikken.
Jeg må bare sige, at det er godt, at den praksis er
blevet ændret med virkning fra 1. januar 2016.
Siden da har det været sådan, at Arbejdstilsynet
går ind i
alle
sager, medmindre det
helt klart
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
1809397_0005.png
kan udelukkes, at arbejdsmiljøloven er over-
trådt.
Det er vigtigt, at vi nu kommer til bunds i den
slags sager.
[Nye tiltag]
For vi har faktisk
på baggrund af de tragiske
sager, hvor der har kunnet rejses tvivl om, hvor-
vidt sagerne er blevet undersøgt godt nok
iværksat en række tiltag siden samrådet i foråret
2016.
For det første
undersøger Arbejdstilsynet som
sagt nu systematisk dødsulykker, der sker i tra-
fikken i arbejdstiden.
Alle ulykker, hvor det ikke klart kan udelukkes,
at der er sket en arbejdsulykke, bliver udtaget til
ulykkesundersøgelse. Det er
som nævnt
sket
med tilbagevirkende kraft siden 1. januar 2016.
Samtidig indgår alvorlige trafikulykker i ar-
bejdstiden nu også i Arbejdstilsynets udvælgel-
se af ulykker til ulykkesundersøgelse.
Og hvis det viser sig, at arbejdsmiljøloven er
overtrådt, vil Arbejdstilsynet følge op over for
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
1809397_0006.png
arbejdsgiverne. Og når det er påkrævet, afgives
påbud.
Er det en særlig grov overtrædelse, kan Arbejds-
tilsynet indstille til politiet, at de rejser en straf-
feretlig sag og overdrager sagen til politiet.
For det andet
har jeg bedt Arbejdstilsynet om at
gennemgå de lignende sager, der måtte være
sket i årene fra 2012 til 2015
altså før den nye
praksis for undersøgelse af dødsulykker trådte i
kraft.
Og det er Arbejdstilsynet i gang med
jeg kan
forstå på tilsynet, at der er tale om 21 sager.
Udvalget får tilsendt resultatet af gennemgan-
gen, når den er færdig
inden udgangen af året.
For det tredje
er cirkulæret om samarbejdet
mellem politiet og Arbejdstilsynet blevet opda-
teret.
Jeg kan forstå, at der på samrådet i foråret 2016
var nogle drøftelser om effektiv udveksling af
oplysninger mellem politiet og Arbejdstilsynet.
Jeg godkendte i sidste måned et nyt cirkulære,
som jeg også sendte til udvalget, og som efter-
følgende er blevet udstedt.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
I det nye cirkulære er det gjort helt tydeligt, at
Arbejdstilsynet
hver gang
skal underrettes af
politiet i sager om trafikulykker med dødelig
udgang, hvis der er en formodning om, at den
tilskadekomne var på arbejde.
For det skal selvfølgelig være sådan, at vi kom-
mer helt til bunds i de tragiske sager, hvor folk
dør på deres arbejde. Det siger sig selv.
[Stramning af gældende lovgivning]
Og jeg mener, at vi med de tiltag, der er taget
inden for det seneste halvandet års tid, nu har
sikret en konsekvent opfølgning på arbejdsrela-
terede dødsulykker i trafikken.
Tiltagene er taget, fordi det er et meget alvorligt
emne, og fordi der har været behov for at
stramme op på området.
Jeg vil følge op på, om det er tilstrækkeligt, og
jeg er ikke afvisende over for at drøfte problem-
stillingen yderligere, hvis der er behov for det.
[Afslutning]
For det
er
alvorligt, når folk dør i trafikken. Det
gælder ikke mindst, hvis ulykken er forbundet
med en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 25/10-17 om dødsulykker på landevejene, til beskæftigelsesministeren
Bare én dødsulykke er en for meget, og sidste år
var der desværre hele 33 arbejdsrelaterede
dødsulykker.
Det er altså ikke kun dødsulykker i trafikken,
men inkluderer også fx dødsulykker i landbru-
get og byggeriet. Det er et stort problem, og det
tager jeg som minister meget alvorligt.
Derfor er jeg også meget opmærksom på, om
der bliver gjort nok for at sikre danskernes ar-
bejdsmiljø.
Blandt andet, om der gøres nok for at forebygge
både dødsulykker og arbejdsulykker generelt.
Jeg har for nyligt iværksat indsatser i både land-
bruget og byggeriet, som er to brancher, der er
plaget af alvorlige ulykker.
Og jeg vil løbende se på, om der er et behov for
at iværksætte nye indsatser, så vi kan sikre, at
danskerne trygt kan gå på arbejde.
Tak for ordet.
8