Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1883716_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 24. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
348 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 348:
J.nr. 2018-2304
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget de offentlige finanser har sparet ved, at
der i dag er 44.000 færre personer på offentlig forsørgelse, end der var i juni 2015,
jf. notatet Udvikling i antal kontanthjælpsmodtagere mv. fra 2004 til november
2017, som ligger på ministeriets hjemmeside?”
Svar:
Jeg finder det meget positivt, at antallet af personer på offentlig forsørgelse er fal-
det så meget siden juni 2015. Denne udvikling skyldes de gode konjunkturer, men
skal også ses i lyset af de positive virkninger af regeringens politik, herunder kon-
tanthjælpsloftet og 225 timers-reglen.
Faldet i antallet af personer på offentlig forsørgelse på 44.000 fra juni 2015 til ok-
tober 2017 er baseret på sæsonkorrigerede antal modtagere. For at kunne opgøre de
offentlige mindreudgifter skal faldet i antal modtagere fordeles på de enkelte ydel-
sestyper. Dette er imidlertid ikke muligt. Det skyldes, at man kun kan foretage sæ-
sonkorrektioner på mere aggregerede grupper af ydelser og ikke på de enkelte
ydelser.
På denne baggrund er der anvendt udviklingen i det faktiske antal modtagere fra
juni 2015 til oktober 2017. I denne periode er det faktiske antal modtagere faldet
med knap 43.000 fuldtidspersoner. De offentlige mindreudgifter er herefter bereg-
net som den årlige virkning af dette fald i antal modtagere.
De samlede årlige offentlige mindreudgifter til forsørgelsesydelser og aktivering
som følge af faldet på ca. 43.000 fuldtidspersoner fra juni 2015 til oktober 2017
skønnes at udgøre ca. 7,5 mia. kr. før skat og tilbageløb og ca. 3,1 mia. kr. efter
skat og tilbageløb (2017-pl),
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om, hvor meget de offentlige finanser har sparet ved, at der i dag er 44.000 færre personer på offentlig forsørgelse, end der var i juni 2015, til beskæftigelsesministeren
1883716_0002.png
Tabel 1. Ændring i offentlige udgifter som følge af ændringer i antal fuldtids-
personer på offentlig forsørgelse fra juni 2015 - oktober 2017. Mio. kr. i PL 17
Ydelse
Arbejdsløshedsdagpenge
Arbejdsmarkedsydelse
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Revalidering
Forrevalidering
Integrationsydelse
Sygedagpenge
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Fleksjob
Førtidspension
Efterløn
I alt
Ændring i antal
ydelsesmodtagere
-2.352
-10.133
-29.922
-8.977
-1.938
-654
21.440
-4.381
9.341
9.216
687
9.720
-14.839
-20.126
-42.918
Ændring i udgifter før Ændring i udgifter efter
skat og tilbageløb
skat og tilbageløb
-492
-1.555
-4.647
-1.146
-493
-93
3.327
-828
1.434
1.591
137
1.701
-2.846
-3.637
-7.546
-239
-741
-2.372
-692
-283
-55
2.316
-408
711
846
70
804
-1.352
-1.719
-3.113
Anm: Beregningerne af ændringerne i udgifterne er baseret på de gennemsnitlige udgifter til ydelser og aktivering på
finansloven for 2017. For arbejdsmarkedsydelse er dog anvendt regnskabstal for 2016 opregnet til 2017-pl og for inte-
grationsydelse om regnskabstal for 2017. Der er regnet med en gennemsnitlig skatteprocent på 37,4 for alle ydelser.
Kilde: Jobindsats.dk, Finansloven for 2017, STAR's årsrapport 2016 og egne beregninger.
Det samlede fald i antallet af personer på offentlig forsørgelse på ca. 43.000 fuld-
tidspersoner er sammensat af et fald for nogle typer af ydelsesmodtager og en stig-
ning for andre typer af ydelsesmodtagere. Der har på den ene side været et fald i
antallet af modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, arbejdsmarkedsydelse, kontant-
og uddannelseshjælp, revalidering, sygedagpenge, førtidspension og efterløn. På
den anden side har der været en stigning i antal modtagere af integrationsydelse,
jobafklaringsforløb, ressourceløb, fleksjob og ledighedsydelse.
Denne udvikling i antallet af modtagere af de forskellige ydelsestyper afspejler
bl.a. konsekvenserne af en række reformer, herunder tilbagetrækningsreformen, re-
formen af førtidspension og fleksjob, dagpengeformen, kontanthjælpsreformen og
Jobreform fase I, sygedagpengereformen og indførelsen af integrationsydelsen.
Derudover har de forbedrede konjunkturer over perioden bidraget til at reducere
antallet af personer på offentlig forsørgelse.
Der er således allerede budgetteret med offentlige mindreudgifter som følge af det
samlede nettofald i antallet af personer på offentlig forsørgelse på de årlige finans-
love og i udmålingerne af bloktilskuddet til kommunerne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2