Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1881775_0001.png
TALE
19-03-2018
J.nr. 2018 - 1774
CAI
Tale til 1. behandling af B 69
Det talte ord gælder.
Tak for ordet.
Der er fremsat beslutningsforslag om, at der skal
udarbejdes en uvildig ekstern analyse af, om kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen virker.
Det skal betale sig at arbejde
Regeringen har fokus på, at det skal kunne betale
sig at arbejde.
Derfor skal der være en reel forskel på at gå på ar-
bejde hver dag frem for at være på offentlig for-
sørgelse.
Men det er klart, at vi skal have et sikkerhedsnet
for de mennesker, der i en periode ikke kan få ar-
bejde, og her udgør kontanthjælpen fortsat et rime-
ligt forsørgelsesgrundlag.
Vi har fundet en god balance mellem et rimeligt
forsørgelsesniveau på den ene side og et reelt inci-
tament til at arbejde på den anden side
som rege-
ringen fuldt og holdent står inde for.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Og det ser ud til, at vores politik virker. Antallet af
personer i kontanthjælpssystemet er faldet. Folk
indretter sig efter reglerne og tager de job, de kan
store som små.
Siden kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen
trådte i kraft i april 2016, har vi løbende set et fald
i antallet af personer i kontanthjælpssystemet.
I december 2017 var 19.600 færre fuldtidspersoner
i kontanthjælpssystemet end i april 2016, når der
tages højde for sæsonudsving.
Ser man på de 162.200 personer, som var i kon-
tanthjælpssystemet i april 2016, havde 66.700 af
dem forladt systemet i december 2017.
Det store fald hænger naturligvis også sammen
med fremgangen på det danske arbejdsmarked.
Foruden de mange mennesker, som er afgået fra
kontanthjælpssystemet til beskæftigelse eller ud-
dannelse, har flere kontanthjælpsmodtagere også
haft beskæftigelse ved siden af deres ydelse.
Andelen med ordinær beskæftigelse ved siden af
ydelsen er steget fra knap 5,5 pct. i juli 2016 til
godt 7,5 pct. i december 2017, hvor 10.000 perso-
ner arbejdede ved siden af deres kontanthjælp.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Det tyder altså på, at mange indretter sig efter reg-
lerne og tager småjob, som netop kan være en træ-
desten ind på arbejdsmarkedet og til at kunne for-
sørge sig selv på længere sigt.
Ministeriets effektanalyse
Det er helt afgørende for mig, at vores politik vir-
ker. At flere kommer i beskæftigelse og får glæde
af alt det, der følger med et job.
Kolleger, fællesskab, noget at stå op til, mulighed
for at kunne forsørge sig selv, og ikke mindst at
børnene oplever en hverdag, hvor deres forældre
går på arbejde.
Lad mig derfor slå fast, at jeg grundlæggende me-
ner, at viden og evidens er vigtigt, når der skal
træffes beslutninger.
Af samme årsag har Beskæftigelsesministeriet ud-
arbejdet og offentliggjort en effektanalyse af kon-
tanthjælpsloftet og 225-timersreglen.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
1881775_0004.png
Effektevalueringen viser, at kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen samlet set har haft en positiv
virkning på afgangen fra kontanthjælp til beskæf-
tigelse eller uddannelse.
Effekten gælder for kontanthjælpsmodtagere over
30 år, der enten er enlige eller gifte, og som opfyl-
der opholdskravet.
Analysen har særskilt undersøgt disse grupper for
at se på kontanthjælpsmodtagere, som ikke blev
ramt af andre regelændringer i samme periode.
Vi ved, at konjunkturerne i samme periode har op-
levet en væsentlig forbedring.
Det tager analysen højde for. Resultaterne i analy-
sen er renset for konjunkturmæssige påvirkninger.
Med andre ord har reglerne haft betydning, selv
hvis der ikke havde været gode konjunkturer.
Det betyder, at kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen isoleret set har øget sandsynligheden
for, at kontanthjælpsmodtagere er kommet i arbej-
de eller gået i gang med en uddannelse.
Effektevalueringen viser altså, at kontanthjælps-
modtagere er færre dage på kontanthjælp end før
reformen.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Analysen finder, at kontanthjælpsforløbene i ana-
lysen er blevet forkortet med 3,4 dage. Det svarer
til ca. 190 fultidspersoner. Antages det, at de kon-
tanthjælpsmodtagere, som omfattes af andre re-
former, og derfor ikke indgår i analysen, oplever
samme afkortning, svarer det til 600 fuldtidsperso-
ner strukturelt.
Jeg har fra begyndelsen i al min kommunikation
om analysen understreget, at den viser en effekt på
190 fuldtidspersoner, og at tallet på 600 personer,
skal tages med en række forbehold.
Det fremgår således klart af pressemeddelelsen, at
analysen ser på en delmængde, og at de 600 fuld-
tidspersoner fremkommer ved at omregne analy-
sens konklusioner til hele gruppen af kontant-
hjælpsmodtagere. Det er der ikke lagt skjul på.
Omregningen er ikke en del af analysens konklu-
sioner, og den forudsætter, at hele gruppen af kon-
tanthjælpsmodtagere reagerer på samme måde som
delmængden.
Ministeriet har lavet omregningen, fordi det er re-
levant at vurdere, hvordan reformen har påvirket
den samlede gruppe, uagtet at det ikke er muligt i
selve effektanalysen.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Det er ikke entydigt, om den resterende gruppe af
kontanthjælpsmodtagerne vil reagere mere, mindre
eller tilsvarende til analysepopulationen. Det er
dog sikkert, at den samlede effekt vil være større,
end de 190 fuldtidspersoner.
En ekstern analyse?
Nu hvor der allerede er en stor og grundig effekt-
analyse mener jeg ikke, at der er grund til at bruge
skatteydernes penge på, at eksterne konsulenter
skal lave endnu en undersøgelse.
Effektanalysen er udarbejdet af Beskæftigelsesmi-
nisteriets Analyseenhed.
Dermed gør regeringen brug af præcis samme type
effektanalyser, som den tidligere regering.
Under den tidligere regering blev der således lavet
effektanalyser af Beskæftigelsesministeriets analy-
seenhed om eksempelvis ungeinitiativerne i kon-
tanthjælpsreformen, effekterne af ordinær uddan-
nelse for lediges arbejdsmarkedstilknytning og af
effekten af nytteindsatsen for unge i kontant-
hjælpssystemet.
Det sætter jeg naturligvis stor pris på, fordi det gi-
ver os mulighed for at føre en evidensbaseret poli-
tik.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Jeg noterer mig da også, at flere socialdemokrati-
ske ministre også dengang var tilfredse med analy-
searbejdet, hvor Beskæftigelsesministeriets Analy-
seenhed kunne bidrage med evidens, efter bedste
metodiske standarder.
Effektevalueringen er ikke en ekstern analyse, men
analysen er udarbejdet på et højt videnskabeligt
niveau, og lægger sig dermed helt op ad det arbej-
de og den metodiske tilgang, som mine socialde-
mokratiske forgængere benyttede sig af.
Der har været meget interesse for analysen og re-
formens betydning.
Det er glædeligt at vi har en debat om så vigtigt en
reform, som skal sikre at flere kommer i job og ik-
ke bliver parkeret på kontanthjælp.
Men jeg har også noteret mig, at der ikke er nogen
der har kritiseret analysens metode, resultater eller
kvalitet.
Som sagt har det i analysen været nødvendigt at
isolere effekten af loftet og timereglen fra andre
reformer og regler, som også kan have påvirket
kontanthjælpsmodtagerne i perioden.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Det betyder, at der vil være en del kontanthjælps-
modtagere, som også omfattes af Jobreformens fa-
se 1, men som ikke er med i analysen.
Således, ser analysen på knap en tredjedel af kon-
tanthjælpsmodtagerne, men til gengæld måles den
rene effekt af reglerne.
Andre mulige positive effekter
Analysen medregner ikke effekten af, at kontant-
hjælpsmodtagere i højere grad har småjobs, og
derigennem kommer tættere på arbejdsmarkedet.
Samtidig ser analysen heller ikke på, om reformen
har haft indflydelse på tilgangen ind i kontant-
hjælpssystemet.
Analysen ser på, om der er flere der afgår til be-
skæftigelse og uddannelse.
Uddannelse og beskæftigelse er tegn på at perso-
nen har rykket sig, og kommet tætter på arbejds-
markedet og længere væk fra offentlig forsørgelse.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at rege-
ringens fokus er på, at det skal kunne betale sig at
arbejde uanset hvad.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke er muligt at opregne effekt på 190 fuldtidspersoner fra Effektevaluering af jobreform fase I til en effekt for alle kontanthjælpsmodtagere, til beskæftigelsesministeren
Når folk yder en indsats, tager et arbejde
stort
som småt
så skal de også kunne mærke det på
bundlinjen.
Det er sund fornuft, at der er en mærkbar økono-
misk forskel på, om man har et arbejde eller er på
kontanthjælp.
Jeg tror helt grundlæggende på, at mennesker har
det bedst, hvis de kan forsørge sig selv og bidrager
til samfundet.
Derfor kan regeringen ikke støtte det fremsatte
forslag om endnu en evaluering af jobreform I.
Tak for ordet.
9