Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1881770_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
342 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 342:
J.nr. 2018-2222
”Kan ministeren bekræfte, at Beskæftigelsesministeriets ”Effektevaluering af job-
reform fase I” ikke viser noget om den isolerede effekt af kontanthjælpsloftet, idet
den alene undersøger den samlede effekt af kontanthjælpsloftet og 225-timers-
reglen?
Kan ministeren dermed bekræfte, at det med Beskæftigelsesministeriets ”Effekt-
evaluering
af jobreform fase I” ikke er muligt at konkludere på om kontanthjælps-
loftet (isoleret set) virker?
Svar:
Beskæftigelsesministeriets effektanalyse viser, at kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen samlet set har haft en positiv virkning på afgangen fra kontanthjælp til
beskæftigelse eller uddannelse.
Samtidig understøtter kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen regeringens ambiti-
on om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Når folk yder en indsats, tager et ar-
bejde
stort som småt
så skal de også kunne mærke det på bundlinjen. Målet er
at sikre, at flere mennesker på kontanthjælp kommer væk fra offentlig forsørgelse
og ud på arbejdsmarkedet.
Kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen har til formål at øge tilskyndelsen til at
finde beskæftigelse og understøtter, at personer i kontanthjælpssystemet løbende
har incitament til at få eller fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet.
Det er et spørgsmål om rimelighed overfor de mange, som hver dag står op og ta-
ger på arbejde, men i ligeså høj grad et spørgsmål om at give den enkelte mulighed
for at blive en del af arbejdsmarkedet. Og netop nu er mulighederne rigtig gode.
Udviklingen går i den rigtige retning. Antallet af kontanthjælpsmodtagere fortsæt-
ter med at falde.
De seneste tal viser, at der i december 2017 var 19.600 færre fuldtidspersoner i
kontanthjælpssystemet end i april 2016, hvor kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen trådte i kraft.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm., om det ikke er korrekt at Beskæftigelsesministeriets Effektevaluering af jobreform fase I er umulig at konkludere på om kontanthjælpsloftet isoleret set virker, til beskæftigelsesministeren
Samtidig kan vi se, at flere på kontanthjælp arbejder ved siden af deres ydelse. Det
er en glædelig nyhed. Det skyldes blandt andet, at det går den rigtige vej på ar-
bejdsmarkedet som følge af de gode konjunkturer.
En analyse fra Beskæftigelsesministeriet bekræfter imidlertid, at regeringens re-
former på området også har betydning.
Med jobreformens fase 1 indførte regeringen kontanthjælpsloftet og 225-
timersreglen. De to reformelementer dækker forskellige politiske ambitioner:
225-timersreglen er med til at sikre, at folk som kan, reelt står til rådighed.
Kontanthjælpsloftet sigter mod, at det skal gøre en forskel på bundlinjen,
når man tager et job
stort som småt.
Beskæftigelsesministeriets effektanalyse finder, at kontanthjælpsforløbene i analy-
sen er blevet forkortet med 3,4 dage for analysepopulationen.
Hovedformålet med analysen har været at se på den samlede effekt af jobreform
fase I. Metodisk har det i effektanalysen ikke været muligt at kontrollere for, hvilke
personer som sættes ned i ydelse eller at adskille effekterne af hhv. 225-timers-
reglen og kontanthjælpsloftet.
Effektanalysen ser derfor alene på den samlede effekt af kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen, og ikke på den særskilte effekt af henholdsvis kontanthjælpslof-
tet og 225-timersreglen.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2