Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
20. juni 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
339 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 339:
”Med
henvisning til svar på SOU alm. del - spørgsmål 145 (2016-17) om rådig-
hedsbeløb for kontanthjælpsmodtagere sammenholdt med Rockwool Fondens be-
regnede minimumsbudgetter bedes beskæftigelsesministeren opdatere tallene i sva-
rets tabel 1 og tabel 2 så rådighedsbeløbet beregnes med 2018-satser og forvent-
ninger til husleje mv. i 2018 pris- og lønniveau og minimumsbudgettet opreguleres
til forventet 2018-prisniveau.”
Svar:
Som jeg fremhævede i mit svar på SOU (alm. del) spørgsmål 145 af 3. februar
2017, har Beskæftigelsesministeriet ikke forholdt sig nærmere til Rockwool Fon-
dens beregninger, eller hvad fonden i øvrigt finder, er et rimeligt budget.
Men jeg vil gerne understrege, at der skal være forskel på at forsørge sig selv og
blive forsørget af det offentlige. Med Jobreform I indførte regeringen kontant-
hjælpsloftet og 225-timers-reglen, der sikrer, at det bedre kan betale sig at arbejde,
og at kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde, reelt står til rådighed. Det er til
gavn for kontanthjælpsmodtagerne og deres børn.
Tabel 1 viser rådighedsbeløbene for kontanthjælpsmodtagere over 30 år og Rock-
wool Fondens minimumsbudgetter for personer i alderen 30-49 år.
Såvel rådighedsbeløb som minimumsbudgetter er opgjort efter udgifter til husleje,
el, vand og varme samt udgifter til daginstitution. Rockwool Fondens minimums-
budgetter for 2015 er som ønsket fremskrevet med regeringens skøn over forbru-
gerprisindekset i 2018.
Rådighedsbeløbene for personer berørt af 225-timers-reglen vedrører alene perso-
ner, der ikke lever op til beskæftigelseskravet i 225-timers-reglen, selvom kommu-
nen vurderer, at de er i stand til det.
J.nr.
2018-2031