Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1870299_0001.png
TALE
06-03-2018
Samrådstale om virksomhedspraktik den 14. marts
J.nr.
CAP
Sara Eichel-Illum
Mette Rude
Samrådsspørgsmål AN
Vil ministeren redegøre for omfanget og jobeffekten af virksomhedspraktikordnin-
gen? Mener ministeren, at ordningen fungerer tilfredsstillende og i benægtende
fald, hvad vil ministeren gøre for at virksomhedspraktik bliver et redskab til opkvali-
ficering og fast ansættelse?
Samrådsspørgsmål AO
Hvad mener ministeren om, at de største aftagere af virksomhedspraktiktanter,
store virksomheder som for eks. COOP og Dansk Supermarked, kun ansætter
meget få af praktikanterne i ordinære job?
Indledning
Tak for muligheden for at være her i dag om et
samrådsspørgsmål, der handler om brugen af virk-
somhedspraktik.
Jeg vil gerne starte med at oplyse, at jeg i går har
sendt en berigtigelse til Beskæftigelsesudvalget af
svaret på BEU-spørgsmål 95. Jeg er af Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering blevet infor-
meret om, at der beklageligvist er sket en mindre
kodningsfejl i en tidligere opgørelse af antallet af
personer, der er i virksomhedspraktik. Opgørelsen
fremgår af svaret på BEU-spørgsmål 95 fra de-
cember.
Der er tale om meget små afvigelser i tallene, og
berigtigelsen afspejler den helt samme udvikling,
som jeg også tidligere har oplyst om. Men jeg vil
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
stadig gerne beklage, at der har været tal, der ikke
har været helt præcise. Fejlen har ikke betydning
for andre besvarede spørgsmål.
Derudover vil jeg også gerne indlede med at slå
fast, at virksomhedspraktik er et effektivt redskab
til at bringe ledige tættere på arbejdsmarkedet. Og
det skal vi selvfølgelig udnytte mest muligt i en
tid, hvor dansk økonomi har vind i sejlene.
Det går rigtigt godt på arbejdsmarkedet. Faktisk er
vi kun 1.100 fra den højeste beskæftigelse nogen-
sinde, og alene siden sommeren 2015 er der kom-
met 119.800 flere private job. Det er jo en helt fan-
tastisk fortælling. Men vi skal jo ikke stille os til-
fredse med det. Det er helt afgørende, at vi får alle
med, og benytter de tilbud, vi ved virker.
Samtidig vil jeg gerne understrege, at sigtet med
virksomhedspraktik først og fremmest skal være at
opkvalificere ledige eller afklare beskæftigelses-
mål og dermed bringe dem tættere på en ordinær
ansættelse eller fx et fleksjob. Det må der ikke
herske tvivl om.
Derfor har jeg i regeringens udspil om en forenklet
beskæftigelsesindsats lagt op til, at jobsigtet for
virksomhedspraktik bliver tydeliggjort i regelsæt-
tet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Det skal være klart for både ledige, jobcentre og
arbejdsgivere, at virksomhedspraktik så vidt mu-
ligt tilrettelægges med henblik på at opnå ordinære
løntimer.
Svar på AN: Omfang og jobeffekt
Efter disse indledende ord, vil jeg nu besvare
spørgsmål AN. Der spørges for det første til om-
fanget af virksomhedspraktikordningen.
Jeg kan oplyse, at der i november 2017 var 46.200
personer i virksomhedspraktik.
Til sammenligning var der i november 2013 godt
40.100 personer i virksomhedspraktik.
Fra 2013 til 2017 har der således været en stigning
på godt 6.000 personer i virksomhedspraktik.
For det andet bliver det spurgt til jobeffekten af
virksomhedspraktik.
De gennemførte studier og analyser peger på, at
virksomhedspraktik øger afgangen fra ledighed til
beskæftigelse.
Derudover har KORA i en analyse fra 2017 frem-
hævet, at virksomhedspraktik styrker udsatte bor-
gere på en række parametre. Det kan fx være deres
selvvurderede helbred og troen på, at det kan lade
sig gøre at få et job.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i
samarbejde med en række kommuner gennemført
projekter, som viser, at udsatte borgere har gavn af
virksomhedspraktik
særligt når indsatsen gen-
nemføres i kombination med hjælp og støtte un-
dervejs.
Fungerer virksomhedspraktik tilfredsstillende?
Fungerer virksomhedspraktik så tilfredsstillende?
Her vil jeg starte med at sige, at virksomhedsprak-
tik kan tjene flere formål
afhængigt af, hvilken
målgruppe, borgeren tilhører, og af den enkelte
borgers konkrete behov. Og derfor skal vi være
påpasselige med at slutte, hvad der er tilfredsstil-
lende.
Virksomhedspraktik kan gives til borgere, som har
behov for at få afklaret deres beskæftigelsesmål.
Virksomhedspraktik kan også gives til borgere
som på grund af manglende faglige, sociale eller
sproglige kompetencer har svært ved at opnå be-
skæftigelse på helt almindelige vilkår eller med
løntilskud.
Men sigtet er altid at bringe borgeren tættere på
ordinær beskæftigelse. Det vil sige enten hjælpe
borgeren direkte i et job eller være et skridt på ve-
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
jen mod job eller uddannelse. Og det afhænger i
høj grad af målgruppen.
For udsatte borgere kan et praktikforløb være det,
der gør, at borgeren bliver i stand til at få et løntil-
skudsjob, som senere kan resultere i en ordinær
ansættelse.
For unge kan virksomhedspraktikken være et led i
processen med at afklare den unge til en ordinær
uddannelse.
Virksomhedspraktik kan også være et led i et res-
sourceforløb, der senere hen kan føre til et fleks-
job.
Virksomhedspraktik kan også ende med, at be-
skæftigelsesmålet for en borger skal justeres, fordi
det viste sig, at arbejdsområdet ikke var det rigti-
ge.
Mål og succeskriterier for virksomhedspraktik er
altså vidt forskellige. Derfor er det svært entydigt
at slutte, hvad der er det rigtige omfang af virk-
somhedspraktik, og hvor ofte virksomhedspraktik
bør resultere i direkte ordinær beskæftigelse.
Det afgørende er, at virksomhedspraktik bruges på
en måde, der reelt hjælper den enkelte tættere på et
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
relevant beskæftigelsesmål og så vidt muligt fører
til job.
Lige så afgørende er det, at virksomhedspraktik
ikke bliver misbrugt.
Derfor er der regler, som skal understøtte, at virk-
somhedspraktik bliver brugt hensigtsmæssigt. Jeg
vil her fremhæve fire væsentlige forhold.
For det første
må et praktikophold højst vare fire
uger for dagpengemodtagere
bortset fra dimit-
tender.
For det andet
sørger rimelighedskravet for, at der
er et rimeligt forhold mellem antallet af personer i
virksomhedspraktik og antallet af ordinært ansatte
i en virksomhed.
Her indskærpede jeg i maj 2017 over for landets
kommuner, at de skal sikre både medarbejderind-
dragelse og dokumentation, når de etablerer virk-
somhedspraktik eller løntilskud. Det var bl.a. på
baggrund af et spørgsmål i Folketingssalen
En medarbejderrepræsentant skal fx skriftligt til-
kendegive, om rimelighedskravet er overholdt, når
der indledes virksomhedspraktik.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
For det tredje
er det ikke tilladt at komme i praktik
i den virksomhed, hvor man senest har været an-
sat.
Og for det fjerde
har De Regionale Arbejdsråd
(RAR) mulighed for at følge tæt med i, hvordan
jobcentrene reelt anvender virksomhedspraktik.
Det sker gennem det kvartalsvise oversigtssystem
(KLV), som viser, hvordan virksomhedspraktik-
ordningen benyttes.
I hvert RAR sidder repræsentanter fra arbejdsmar-
kedets parter. Hvis et medlem af RAR mener, at
indberetningen fra KLV viser en uhensigtsmæssig
brug af virksomhedspraktik, vil det være naturligt
at rejse problemstillingen i det lokale RAR-råd.
En mere målrettet ordning med virksomheds-
praktik
Selvom virksomhedspraktikordningen generelt
fungerer godt, kan alt jo blive endnu bedre.
Jeg er meget optaget af, at formålet med virksom-
hedspraktik hverken kan eller må kunne misfor-
stås.
Som jeg sagde indledningsvist, vil jeg som et led i
forenklingen af beskæftigelsesindsatsen, have ty-
deliggjort, at virksomhedspraktik så vidt muligt
skal tilrettelægges med sigte på ordinære løntimer.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Det forudsætter, at muligheden for at opnå lønnede
timer italesættes allerede ved den indledende for-
ventningsafstemning mellem borger, virksomhed
og jobcenter. Den fælles retning og formålet med
praktikforløbet skal være klart helt fra begyndel-
sen.
Samtidig er der et stort potentiale for at forenkle
og harmonisere den virksomhedsrettede indsats.
For eksempel er der i dag fem forskellige varig-
hedsbegrænsninger og tre forskellige forlængel-
sesmuligheder for virksomhedspraktik.
I udspillet til forenkling af beskæftigelsesindsatsen
lægger regeringen op til, at der kun skal være én
varighedsbegrænsning for borgere tæt på arbejds-
markedet på fire uger samt én varighedsbegræns-
ning for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet
på 13 uger. Sidstnævnte med mulighed for at for-
længe det efter en konkret vurdering af, om det
kan bringe borgeren tættere på et job.
Derudover foreslår regeringen en yderligere auto-
matisering af den digitale platform, VITAS.
Når en virksomhed i dag søger om en praktik- eller
løntilskudsplads, skal virksomheden manuelt ind-
berette, hvor mange ordinært ansatte, der findes på
arbejdspladsen.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Med vores forslag vil oplysningerne om antallet af
ordinært ansatte på den enkelte virksomhed blive
trukket direkte fra e-Indkomst. Det bliver således
lettere at holde øje med, om fx rimelighedskravet
er overholdt.
Derudover vil jeg nævne, at Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekruttering har igangsat arbejdet
med en guide målrettet jobcentrene.
Guiden skal blandt andet komme med forslag til,
hvordan jobcentrene kan inddrage borgere og virk-
somheder i udarbejdelsen af de enkelte praktik-
beskrivelser. Styrelsen forventer, at guiden vil væ-
re klar i løbet af foråret.
Det skal gerne være med til at sikre, at vi får en
forenklet og mere strømlinet ordning med virk-
somhedspraktik.
Svar på AO
Det leder mig over til det næste spørgsmål, hvor
der bliver spurgt ind til, hvad jeg mener om, at de
største aftagere af virksomhedspraktikanter kun
ansætter meget få af praktikanterne i ordinære job.
Det er svært at sige, hvor mange virksomhedsprak-
tikanter det er rimeligt, at en virksomhed ansætter i
ordinær beskæftigelse. Det kommer jo også helt an
på, hvilken målgruppe, der er tale om.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Er det fx bedre, at en virksomhed kun tager de me-
re stærke ledige i praktik for efterfølgende at an-
sætte dem, end at en virksomhed kun tager udsatte
ledige ind, giver dem en chance og kaster ressour-
cer i det, for efterfølgende ikke at ansætte dem?
Det afgørende er, at reglerne bliver overholdt, så
der er et rimeligt forhold mellem antallet af perso-
ner i virksomhedspraktik og antallet af ordinært
ansatte i en virksomhed. Og at de personer, som
har været i virksomhedspraktik, hurtigt kommer i
job eller tættere på arbejdsmarkedet.
Hvor de så præcist kommer i job, er ikke det afgø-
rende
set fra min stol. Så længe jeg kan se, at
virksomhedspraktikken hjælper den enkelte godt
på vej, er det mindre vigtigt, om de bliver ansat i
den ene eller anden virksomhed efterfølgende.
Jeg synes, vi i dag kan sige tak til de mange virk-
somheder, der rent faktisk tager et socialt ansvar
og bidrager til, at vi har en velfungerende og ef-
fektiv beskæftigelsesindsats i Danmark. De åbner
deres døre for mange ledige og giver dem en mu-
lighed for at blive en del af et arbejdsfælleskab.
For at anerkende og sætte mere fokus på det an-
svar, mange virksomheder tager, har Virksom-
hedsforum for Socialt Ansvar netop lanceret en ny
benchmarkmodel for virksomhedernes sociale an-
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
svar. Den giver den enkelte virksomhed mulighed
for at sætte tal på sin egen indsats og sammenligne
sig med både landsgennemsnittet og gennemsnittet
i branchen.
Helt konkret viser benchmarkmodellen, hvor man-
ge personer virksomheden har haft ansat i virk-
somhedspraktik, løntilskud og fleksjob i en etårig
periode. Og for både virksomhedspraktik og løntil-
skud viser modellen også, hvor mange af disse for-
løb, der efterfølgende ender ud med, at personen
bliver ansat i den pågældende virksomhed eller i
en anden virksomhed.
Det bliver på den måde meget synligt for den en-
kelte virksomhed, hvordan den performer.
Jeg vil gerne understrege, at den nye bench-
markmodel alene er et redskab til virksomhederne,
så de kan sammenligne sig selv med andre og få et
bedre overblik over deres egen indsats for at løfte
et socialt ansvar
Det betyder også, at det kun er virksomhederne,
der har adgang til modellen, og det kun er den en-
kelte virksomhed, som har adgang til egne oplys-
ninger.
Det er helt afgørende, at vi har virksomhederne
med om bord, fordi de virksomhedsrettede indsat-
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/3-18 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
ser er dem, der virker bedst til at få ledige tilbage
på arbejdsmarkedet.
Afslutning
Til sidst vil jeg kort samle op.
Virksomhedspraktik er og bliver et vigtigt redskab
i beskæftigelsesindsatsen, som har gode effekter,
og som jeg vil gøre alt for at få til at fungere opti-
malt.
Men mål og succeskriterier for virksomhedsprak-
tik afhænger i høj grad af den enkelte borger. Og
selvfølgelig er målet ikke det samme for stærke
ledige, som måske gerne vil skifte branche, og ud-
satte ledige, som måske aldrig har været tilknyttet
en arbejdsplads.
Uanset hvordan vi vender og drejer det, skal virk-
somhedspraktikken ruste den ledige til et job.
Og heldigvis er der mange virksomheder, der er
villige til at åbne deres døre og tage ledige i virk-
somhedspraktik. Til gavn for både den enkelte,
virksomheden og samfundet.
Tak for ordet.
12