Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
307 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 307:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste kommunerne, hvis man indfører en
pligt til at bidrage i 37 timer om ugen
–
fx gennem nyttejob eller virksomhedsprak-
tik - for alle indvandrere på integrationsydelse og kontanthjælp, som det er formu-
leret i Socialdemokratiets udspil ”Retfærdig og realistisk. En udlændingepolitik der
samler Danmark” fra februar 2018? Ministeren bedes dels opgøre de samlede ud-
gifter og dels udgifterne for hver kommune. Udgifterne bedes opført i en tabel.”
Svar:
27. marts 2018
J.nr. 2018 - 1536
Spørgsmålet er besvaret på baggrund af forslaget om fuldtidsaktivering i Socialde-
mokratiets udspil ”Retfærdig og realistisk –
et udlændingeudspil der samler Dan-
mark”.
I udspillet foreslår Socialdemokratiet, at alle indvandrere på kontanthjælp og inte-
grationsydelse forpligtes til at deltage i nyttejob, virksomhedspraktik, danskunder-
visning, jobsøgning eller en kombination af disse i 37 timer om ugen. For at sikre,
at pligten opfyldes, skal jobcentret/kommunerne udarbejde et aktivitetsskema, hvor
aktiviteterne tilrettelægges som en arbejdsuge på 37 timer. Desuden skal jobcen-
tret/kommunen følge op på, at ydelsesmodtagerne deltager i aktiviteterne 37 timer
om ugen. Partiet foreslår herudover, at pligten til at deltage i førnævnte aktiviteter
omfattes af sanktioner.
Forslaget vil dermed berøre nogle af de ydelsesmodtagere, som får tilbud efter hhv.
integrationsloven og lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Da de gældende krav om
f.eks. intensitet i aktiveringen efter de to lovgivninger er forskellige, vil forslaget
også have forskellige konsekvenser for målgrupperne.
De kommunale udgifter er udregnet på baggrund af de samlede offentlige udgifter.
Det forudsættes i beregningerne af de kommunale udgifter, at der i spørgsmålet
henvises til den del af de samlede offentlige udgifter til beskæftigelsesindsatsen,
der ikke dækkes af direkte statslig refusion, samt kommunale administrative mer-
udgifter. Det bemærkes imidlertid, at eftersom driftsudgifter til aktivering er omfat-
tet af budgetgarantien, kompenserer staten kommunerne for deres samlede drifts-
udgifter til aktivering. Således vil alle merudgifter til indsatsen i sidste ende blive
finansieret via henholdsvis direkte statslig refusion og bloktilskuddet.