Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1897237_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. maj 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
302 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 302:
J.nr. 2018-1533
”Ministeren
bedes opdatere familietypeberegningerne af gevinsten ved at arbejde
efter jobreformens fase 1 fra november 2015, så det fremgår, hvor stor gevinsten er
ved at tage et arbejde frem for at være på kontanthjælp, når der medregnes effekter
af ”Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsbetalin-
ger” af 6. februar 2018.”
Svar:
Regeringen har en ambition om, at flere skal forsørge sig selv. Med Jobreform I
indførte regeringen kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen, der sikrer, at det bed-
re kan betale sig at arbejde, og at kontanthjælpsmodtagere reelt står til rådighed.
Det er til gavn for kontanthjælpsmodtagerne og deres børn.
Aftalen om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsbetalinger
af 6. februar 2018 styrker incitamentet til at være i beskæftigelse yderligere. Afta-
len indeholder bl.a. indførelsen af et jobfradrag, lavere bundskat og større fradrag
for pensionsindbetalinger.
Tabel 1 viser gevinsten ved at være i beskæftigelse frem for at modtage kontant-
hjælp for en række familietyper, når der både tages højde for virkningerne af
”Job-
reform I og skatteaftalen. Opgørelsen er foretaget ved gældende regler og en må-
nedsløn på hhv. 18.700, 18.900 og 20.000 kr. Det bemærkes, at skatteaftalen først
er fuldt indfaset i 2020, og beskæftigelsesgevinsterne afspejler således ikke den
fulde virkning af skatteaftalen.
Regeringens initiativer sikrer, at langt de fleste familietyper har en mærkbar ge-
vinst ved at tage et job i den lavere ende af lønskalaen.
Som det fremgår af tabel 1 vil en enlig kontanthjælpsmodtager med to børn ek-
sempelvis opnå en fremgang i rådighedsbeløbet på 4.600 kr. om måneden, når per-
sonen tager et fuldtidsarbejde til en løn på 18.700 kr. om måneden, svarende til
HK’s mindsteløn.
Ved en månedsløn på 18.900 kr., svarende til Industriens mindsteløn, er gevinsten
4.700 kr. om måneden, mens gevinsten er 5.200 kr. om måneden ved en månedsløn
på 20.000 kr.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om gevinsten ved at arbejde fremfor at være på kontanthjælp for ledige, som opfylder krav til midlertidig jobpræmie, efter jobreformens fase 1 og medregnet effekter af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsbetalinger af 6/2-18, til beskæftigelsesministeren
1897237_0002.png
Tabel 1. Beskæftigelsesgevinst for udvalgte familietyper på kontanthjælp, der
ikke
berøres
af 225-timers-reglen, ved forskellige lønniveauer. 2018. Kroner pr. måned.
Mindsteløn, HK
Mindsteløn, Industrien 20.000 kr. pr. måned
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende par
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
4.000
3.800
4.600
4.700
4.900
3.800
3.000
3.200
3.800
4.100
4.300
1.700
2.100
2.400
2.500
4.100
3.900
4.700
4.800
5.100
3.800
3.000
3.200
3.800
4.100
4.300
1.800
2.100
2.400
2.600
4.800
4.400
5.200
5.500
5.800
3.800
3.000
3.300
3.900
4.100
5.000
2.500
2.600
3.000
3.000
Anm: Der er forudsat en månedlig husleje for en enlig uden børn på 2.877 kr. og en husleje på 6.305 kr. for andre fa-
milietyper, samt øvrige boligudgifter på mellem 770 og 1.314 kr. om måneden afhængig af familietypen. I familier med
et barn er barnet 5 år, i familier med 2 børn er børnene 5 og 10 år, i familier med 3 børn er børnene 5, 10 og 14 år og i
familier med 4 børn er børnene 1, 5, 10 og 14 år. Det er forudsat, at beskæftigede er fuldtidsansatte til en månedsløn
på 18.666, 18.863 og 20.000 kr. pr. måned. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den
ene person kommer i fuldtidsbeskæftigelse. Beregningerne tager ikke højde for indbetalinger til arbejdsmarkedspensi-
on. Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra marts 2018.
Tabel 2 viser, at beskæftigelsesgevinsten alt andet lige vil være højere for kontant-
hjælpsmodtagere, der berøres af 225-timers-reglen. For enlige vil gevinsten ek-
sempelvis være 600 kr. højere om måneden.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 304: Spm. om gevinsten ved at arbejde fremfor at være på kontanthjælp for ledige, som opfylder krav til midlertidig jobpræmie, efter jobreformens fase 1 og medregnet effekter af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsbetalinger af 6/2-18, til beskæftigelsesministeren
1897237_0003.png
Tabel 2. Beskæftigelsesgevinst for udvalgte familietyper på kontanthjælp, der berøres af
225-timers-reglen, ved forskellige lønniveauer. 2018. Kroner pr. måned.
Mindsteløn, HK
Mindsteløn, Industrien 20.000 kr. pr. måned
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende par
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
4.600
4.500
5.200
5.300
5.600
4.500
3.800
4.000
4.600
4.400
4.900
2.300
2.600
2.900
2.900
4.700
4.500
5.300
5.500
5.700
4.600
3.800
4.000
4.600
4.400
4.900
2.400
2.700
3.000
3.000
5.400
5.100
5.800
6.200
6.400
5.300
3.900
4.100
4.600
4.500
5.600
3.100
3.200
3.500
3.400
Anm: Se tabel 1.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra marts 2018.
I perioden 1. april 2017 til 31. marts 2019 vil gevinsten ved at tage et job yderligere
være ekstra stor for personer, der er omfattet af regeringens midlertidige jobpræ-
mie.
Jobpræmien er målrettet langvarigt ledige, der modtog offentlig forsørgelse i uge
48 i 2016 og udgør 10 pct. af arbejdsindkomsten i op til 18 måneder, dog maksi-
malt 2.500 kr. pr. måned.
Med en månedsløn på 18.700 kr. eller 18.900 kr. vil jobpræmien udgøre 1.900 kr.
om måneden, mens den vil udgøre 2.000 kr. ved en månedsløn på 20.000 kr.
Da jobpræmien er skattefri og ikke modregnes i de offentlige ydelser, vil beskæfti-
gelsesgevinsten ved de anvendte lønniveauer midlertidigt stige med 1.900-2.000 kr.
om måneden i forhold til beskæftigelsesgevinsterne, der er angivet i tabel 1 og 2.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3