Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1862297_0001.png
TALE
29. januar 2018
Samrådstale om fattigdom som følge af kontant-
hjælpsloft, 225-timersregel og integrationsydelse
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AD
Ministeren bedes oplyse, om ministeren er enig med Cepos i, at indførelsen af
kontanthjælpsloft og integrationsydelse fører til øget fattigdom, at Cepos dermed
bekræfter hvad oppositionen i Folketinget hele tiden har sagt, og vil ministeren på
den baggrund give oppositionen en undskyldning og indrømme, at det ikke kan
dokumenteres, at
kontanthjælpsloft, 225 timers regel og integrationsydelse betyder at flere kommer i
arbejde. Der henvises til https://www.b.dk/politiko/antallet-af-fattige-stiger-i-
danmarkefterreformer.
Samrådsspørgsmål AE
Ministeren bedes give en uforbeholden undskyldning til de mange tusinde menne-
sker, der er blevet ramt af regeringens fattigdomsydelser, set i lyset af Cepos´ do-
kumentation af, at kontanthjælpsloft og integrationsydelse fører til flere fattige og i
betragtning af, at ministeren ikke kan dokumentere, at lavere ydelser fører til at
flere kommer i arbejde. Der henvises til https://www.b.dk/politiko/antallet-af-fattige-
stiger-i-danmarkefter-reformer.
J.nr. 2017-8412
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Mette Rude
Indledning
Samrådet i dag handler om kontanthjælpsloftet,
225 timers reglen og integrationsydelsen.
De to samrådsspørgsmål udspringer af en avisarti-
kel, hvor der henvises til
CEPOS’ fordelingspoliti-
ske redegørelse fra december 2017.
Hr. Finn Sørensen bruger artiklen til endnu en
gang at fremføre sin kritik af regeringens jobre-
form fase I, dvs. kontanthjælpsloftet og 225 timers
reglen. Og det er jo sådan set helt forventeligt, at
Enhedslisten har det synspunkt.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil gerne med det samme slå fast, at jobrefor-
men er kommet for at blive, så lang tid den her re-
gering er her. Det ændrer redegørelsen fra CEPOS,
analyser fra AE-rådet eller andre analyser på ingen
måde ved.
Jeg tror ikke, det kommer som nogen overraskelse
for udvalget, at regeringen ikke anerkender den
tidligere regerings grænse for økonomisk fattig-
dom. Det er derfor, vi afskaffede den.
Og det er jo også det som Finn Sørensen siger, at
det ikke er en grænse regeringen anerkender.
Jeg synes det er for snævert og firkantet at se på,
om indkomsten ligger over eller under en bestemt
teknisk defineret grænse. Opgørelsen indfanger
ikke den dynamik og mobilitet på arbejdsmarke-
det, som regeringen skaber med sin samlede poli-
tik.
Regeringens fokus er i stedet for, at det skal kunne
betale sig at arbejde. Man skal have noget ud af at
være på arbejdsmarkedet, frem for at være på of-
fentlig forsørgelse
Det, der er helt afgørende for mig, er, at der skal
være en forskel på at være i arbejde og at være på
passiv forsørgelse, og at vores politik virker.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Der må vi glæde os over, at flere kommer i be-
skæftigelse og får glæde af alt det, der følger med
et job: Kolleger, fællesskab, noget at stå op til,
mulighed for at kunne forsørge sig selv, og ikke
mindst at ens børn oplever en hverdag, hvor deres
forældre går på arbejde.
Jeg synes faktisk, at noget af det allervigtigste i et
menneskes liv er, at man har et job. Det er fuld-
stændigt afgørende for den måde man er på som
menneske, og det at man ved, at der er nogen, der
er afhængige af en, gør rigtig mange gode ting.
Desværre er der også noget der tyder på, at kon-
tanthjælp går i arv. 2/3 af personerne under 30 år
på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrati-
onsydelse har mindst én forælder, der tidligere har
været på kontanthjælp. Og for hver femte af dem,
har en af forældrene været på kontanthjælp i sam-
menlagt ti år eller mere i perioden 1991-2017.
Så der er rigtig mange gode grunde til, at vi skal
have flere i beskæftigelse og have hjulpet folk væk
fra kontanthjælp. I går kunne vi så glæde os over
et historisk flot tal på beskæftigelsesområdet. Vi er
næsten ved at slå danmarksrekorden i forhold til,
hvor mange vi ser der er i lønmodtagerbeskæfti-
gelse.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Og inden vi måske skal have en lang diskussion
om det, så synes jeg der er to ting, der er vigtige at
sige i den forbindelse.
Lige om lidt vil Leif Lahn stille spørgsmål om, at
det jo ikke kan skyldes noget regeringen har gjort,
det må jo nærmest være på trods af regeringen. Og
jeg vil gerne i dag understrege, at jeg ikke tager
æren for alt. Jeg anerkender også, at man ikke bare
kan sige, at alt er regeringens skyld. Men man kan
heller ikke have den modsatte opfattelse, som Leif
Lahn jo har givet udtryk for gentagende gange, at
regeringens politik slet ikke har noget med nogle
ting at gøre.
Det her er en kombination af flere ting, som er rig-
tig gode for Danmark, og som jeg glæder mig
over. Jeg har en klar forventning om, at næste
gang vi ser et tal fra Danmarks Statistik, så ser vi
det højeste antal i lønmodtagerbeskæftigelse no-
gensinde.
Det tager jeg ikke æren for alene, så man vil ikke
høre mig sige, at det er på grund af at den borger-
lige regering og Troels Lund Poulsen har sat sig på
beskæftigelsesministerposten, men det er heller
ikke på trods af det.
Jeg glæder mig over, at antallet af personer i kon-
tanthjælpssystemet er faldet. Vi ved jo også, at
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
folk indretter sig efter reglerne og tager de job, de
kan få
store som små.
Jeg har også oplyst, at jeg forventer at effektanaly-
sen af jobreform fase 1 kan offentliggøres inden
udgangen af februar. . Så min klare forventning er,
at vi i næste uge kan offentliggøre den her analyse,
hvor vi undersøger effekten af kontanthjælpsloftet
og 225-timers-reglen for kontanthjælpsmodtagere,
for hvem det har været muligt at adskille effekten
af de 2 tiltag fra øvrige ændringer på kontant-
hjælpsområdet.
Denne effektanalyse kommer også til at belyse
nogle af de spørgsmål, som vi drøfter her i dag.
Videre ved jeg også, at Leif Lahn allerede har ind-
kaldt til et yderligere samråd om kontanthjælpslof-
tet, hvor vi får lejlighed til at drøfte det her tema.
Det skal betale sig at arbejde
Regeringen har indført kontanthjælpsloftet, 225-
timersreglen og en integrationsydelse, fordi vi øn-
sker at skabe social mobilitet og sikre, at flere
kommer i arbejde. Til glæde for dem selv, deres
børn, men jo også for de virksomheder, der har
hårdt brug for arbejdskraft, så vi kan være med til
at forlænge det opsving vi har i Danmark. Det
kommer os alle til gode.
Der skal være en reel forskel på at gå på arbejde
hver dag frem for at være på offentlig forsørgelse.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Men det er klart, at vi skal have et sikkerhedsnet
for de mennesker, der i en periode ikke kan få ar-
bejde, og her udgør kontanthjælpen fortsat et rime-
ligt forsørgelsesgrundlag.
Et ægtepar, hvor begge er på kontanthjælp, med to
børn har efter skat ca.23.800 kroner om måneden
og det mener jeg godt, at man kan leve for. Det
synes jeg ikke man skal sidde og sige ikke er et
fair niveau.
Vi har fundet en god balance mellem et rimeligt
forsørgelsesniveau på den ene side og et reelt inci-
tament til at arbejde på den anden side
som rege-
ringen fuldt og helt står inde for.
Flere kommer i beskæftigelse
Hvordan virker det så? Det er vi selvfølgelig alle
interesserede i.
Siden kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen
trådte i kraft i april 2016, har vi løbende set et fald
i antallet af personer i kontanthjælpssystemet.
I oktober 2017 var 17.700 færre fuldtidspersoner i
kontanthjælpssystemet end i april 2016, når der ta-
ges højde for sæsonudsving.
Der er ingen tvivl om, at det store fald også hæn-
ger sammen med fremgangen på det danske ar-
bejdsmarked.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
De seneste tal viser, at blandt de personer, som i
oktober 2016 blev trukket i ydelsen som følge af
kontanthjælpsloftet og/eller 225-timersreglen, er
13 pct. i beskæftigelse eller uddannelse et år efter.
Særligt personer, som er berørt af både kontant-
hjælpsloft og 225-timersregel, er kommet i be-
skæftigelse eller uddannelse. Det gælder for 21
pct. af denne gruppe.
Foruden de mange mennesker, som er afgået fra
kontanthjælpssystemet til beskæftigelse eller ud-
dannelse, har flere kontanthjælpsmodtagere også
haft beskæftigelse ved siden af deres ydelse.
Andelen med ordinær beskæftigelse ved siden af
ydelsen er steget fra 5,5 pct. i juli 2016 til 7 pct. i
september 2017, hvor 9.300 personer arbejdede
ved siden af deres kontanthjælp.
Det tyder altså på, at mange indretter sig efter reg-
lerne og tager småjob, som netop kan være en træ-
desten ind på arbejdsmarkedet og til at kunne for-
sørge sig selv på længere sigt. Kontanthjælp er jo
netop en midlertidig ydelse.
Kontanthjælp er en midlertidig ydelse
Dermed ikke sagt, at jeg synes alt er, som det skal
være.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Der er særligt to ting, der bekymrer mig:
For det første:
Der er mennesker i kontanthjælps-
systemet, som egentlig er i målgruppen for res-
sourceforløb, fleksjob eller førtidspension. De fo-
reløbige tal
fra satspuljeinitiativet ”Flere skal
med”,
som er et initiativ der er igangsat af alle fol-
ketingets partier, med undtagelse af Enhedslisten,
viser at hver tredje kontanthjælpsmodtager, der har
været mere end fem år i systemet, er i målgruppen
for disse ydelser. Det synes jeg er beklageligt, for
det viser jo desværre, at kommunerne gennem
mange år ikke har prioriteret denne indsats.
For det andet
manglende indsats. Godt hver femte
af de aktivitetsparate kontant- eller uddannelses-
hjælpsmodtagere, som har været i kontanthjælps-
systemet gennem et helt år, har hverken fået en ak-
tiv indsats eller mentorstøtte det seneste år. Det har
vi også drøftet på tidligere samråd, og begge om-
råder har jo desværre min fulde opmærksomhed,
og det er nødvendigt.
Det har aldrig været meningen, at borgere skal
langtidsparkeres på kontanthjælp, hvis de har per-
sonlige eller helbredsmæssige udfordringer, der
betyder, at de har brug for en helt anden type
hjælp.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Og med kontanthjælpsreformen fra 2013 blev der
med syvtommersøm slået fast, at ingen kontant-
hjælpsmodtagere må overlades til sig selv. Alle
skal have en indsats, der kan bringe dem tættere på
arbejdsmarkedet.
Jeg vil kort og godt slå fast, at det selvfølgelig er
helt afgørende, at alle får den indsats, der kan
hjælpe dem tættere på arbejdsmarkedet. Alt andet
kan vi ikke være bekendt over for de mennesker,
der er i kontanthjælpssystemet.
Her har kommunerne et stort ansvar. De foreløbige
resultater fra
”Flere
skal med” og de seneste opgø-
relser af manglende indsats for aktivitetsparate
kontant- eller uddannelseshjælpsmodtagere viser
desværre, at kommunerne ikke er lykkes med den
opgave, de ellers er sat til i verden for at løse.
Kommunerne har et ansvar for at få ryddet op i
tingene, og det er et arbejde som jeg følger særde-
les tæt.
I mandags havde jeg to regionale borgmestermø-
der, i henholdsvis Østjylland og på Fyn, hvor jeg
tog en drøftelse med kommunerne om, hvordan vi
sikrer, at den indsats, der nu er sat i værk i forbin-
delse med
”Flere skal med”,
bliver rullet ud.
Derudover er jeg glad for, at det lykkedes regerin-
gen af få afsat 87,5 mio. kr. på næste års satspulje
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
til yderligere investeringer på beskæftigelsesområ-
det i kommunerne.
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne understrege, at det med at
give en undskyldning, som der opfordres til i sam-
rådsspørgsmålene, på ingen måde kan komme på
tale her i dag. Og det er der sådan set flere gode
politiske grunde til.
For det første
holder regeringen fast i, at det skal
kunne betale sig arbejde. Det er sund fornuft, at
der er en mærkbar økonomisk forskel på, om man
har et arbejde eller er på kontanthjælp.
For det andet
tror vi helt grundlæggende på, at
mennesker har det bedst, hvis de kan forsørge sig
selv og bidrager til samfundet.
For det tredje
er vores mål, at flere arbejder til
gavn for det danske samfund, og også til gavn for
dem selv.
Lige nu står vi en historisk god situation. Beskæf-
tigelsen stiger, der er mange jobåbninger og virk-
somheder har i høj grad brug for arbejdskraft.
Derfor skal vi selvfølgelig holde fast i kontant-
hjælpsloftet og 225-timersreglen, så vi kan udnytte
fremgangen til at få alle med.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm. om ministerens talepapir fra det åbne samråd i Beskæftigelsesudvalget den 23/2-18, til beskæftigelsesministeren
Med det vil jeg sige tak for muligheden for at være
til stede i det her samråd, og jeg glæder mig til en
god politisk drøftelse, og ikke mindst til at besvare
de spørgsmål, der måtte være.
11