Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mattias Tesfaye (S)
Mattias.Tesfaye.dk
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
293 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 293:
”Ministeren bedes redegøre for indholdet af det forslag om ”Entreprenörsansvar
i bygg-
och anläggningsbranschen”, som er
blevet præsenteret af den svenske rege-
ring via nyhederne: ”Regeringen presenterar nytt förslag för ordning och reda i
bygg-
och anläggningsbranschen” og ”Entreprenörsansvar i bygg-
och anlägg-
ningsbranschen” fra www.regeringen.se den 13. Februar 2018”.
Svar:
Jeg kan i forlængelse af min foreløbige besvarelse af 16. marts 2018 af spørgsmålet
oplyse følgende:
Den svenske regering har i februar 2018 fremsat et lovforslag om at indføre et en-
treprenøransvar inden for bygge- og anlægsbranchen i forhold til ansattes udække-
de lønkrav.
Lovforslaget fremsættes som led i Sveriges implementering af artikel
12 i EU’s
håndhævelsesdirektiv 2014/67/EU, som pålægger medlemsstaterne at indføre for-
anstaltninger, som skal understøtte og sikre, at udstationerede lønmodtagere får de-
res rettigheder. Dette kan fx være i form af et underkontrahentansvar for løntilgo-
dehavender.
Forslaget indebærer blandt andet, at en lønmodtager, som har et løntilgodehavende
hos sin arbejdsgiver, i stedet kan gå til den entreprenør, som har indgået kontrakten
med arbejdsgiveren, og kræve dækning for den manglende betaling af løn. Der er
tale om en individuel ret, som gælder alle ansatte i bygge- og anlægsbranchen, her-
under også for udstationerede lønmodtagere. Forslaget indebærer også, at ansatte
har krav på information om, hvilke underentreprenører som indgår i entreprenør-
kæden.
Forslaget har blandt andet til formål at ansvarliggøre de forskellige led i en entre-
prenørkæde i forhold til at sikre ordnede og lovlige forhold. Den entreprenør, som
bliver pålagt at betale løntilgodehavende for ansatte hos en underentreprenør, kan
efterfølgende kræve erstatning fra den pågældende arbejdsgiver.
d. 25. Juni 2018
J.nr.
2018 - 1313