Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
5. marts 2018
J.nr. 2018 - 1201
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
289 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 289:
”Vil
ministeren oplyse, hvad regeringen har foretaget sig med henblik på ratifikati-
on af ILO protokol om tvangsarbejde, jf. BEU alm. del - bilag 147 (folketingsåret
2016-17).”
Svar:
ILO’s
Arbejdskonference vedtog i 2014 en styrket indsats mod tvangsarbejde ved
at vedtage en protokol til ILO’s
konvention nr. 29.
Formålet var at:
Afhjælpe mangler i gennemførelsen af den eksisterende ILO konvention nr. 29
fra 1930.
Forebygge menneskehandel med henblik på udnyttelse af arbejdskraft
Beskytte og yde erstatning til ofre for tvangsarbejde.
Mange af disse forpligtelser bygger på eksisterende internationale aftaler, som
Danmark allerede forud for protokollen opfyldte.
Der er ikke identificeret mangler i den danske gennemførelse af konvention nr. 29,
og den danske retstilstand vurderes at leve op til protokollen. Dog ville ratifikation
indebære mere koordinering med arbejdsmarkedets parter.
Indsatsen mod tvangsarbejde i Danmark er i dag primært formuleret i regeringens
handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel. Handlingsplanen indeholder bå-
de forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter samt danner
rammen for koordineringen af samarbejdet mellem myndigheder og mellem myn-
digheder og andre aktører.
Menneskehandel til tvangsarbejde har indgået i de løbende handlingsplaner siden
2011, mens den primære fokusgruppe er kvinder handlet til prostitution. Regerin-
gens aktuelle handlingsplan mod menneskehandel løber til og med 2018.
At der i Danmark ikke er en selvstændig handlingsplan eller strategi mod tvangsar-
bejde blev drøftet i Det faste ILO-udvalg under Beskæftigelsesministeriet, hvor det
var vurderingen, at regeringens løbende handlingsplaner til bekæmpelse af menne-
skehandel er dækkende.