Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1865857_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. marts 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. februar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
280 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo Andersen (S)
Spørgsmål nr. 280:
J.nr. 1464486
2018-1570
”Ministeren
bedes redegøre for de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet, inklusiv
interne statslige overførsler, i årene 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013,
2014, 2015, 2016, 2017 og 2018. Det ønskes, at udgifterne fordeles på følgende
aktiviteter og at udviklingen belyses i løbende og faste priser (2018-pl):
a) Social dumping,
b) Tilsyn med Arbejdsmiljø,
c) øvrige aktiviteter og
d) i alt.”
Svar:
Der redegøres nedenfor for de offentlige udgifter til arbejdstilsynet. Til en indled-
ning vil jeg dog gerne slå fast, at det i forhold til indsatsen for et forbedret ar-
bejdsmiljø ikke er tilstrækkeligt alene at se på udgifter. Det handler også om den
måde, man indrettet tilsynsindsatsen på sådan, at tilsynsindsatsen får størst mulig
effekt, og vi kan få mere for pengene. Det er forsøget med den nye tilsynsmetode i
bygge- og anlægsbranchen, som regeringen og forligskredsen for nyligt har for-
længet, et godt eksempel på:
Det nye helhedsorienterede byggepladstilsyn finder frem til markant flere arbejds-
miljøproblemer. 45 procent af de første 490 besøgte bygge- og anlægsvirksomhe-
der har modtaget en afgørelse om konkrete arbejdsmiljørisici. Ved det såkaldte ri-
sikobaserede tilsyn fandt Arbejdstilsynet i første halvår af 2017 kun arbejdsmiljø-
problemer på 13 procent af virksomhederne.
Regeringen har nedsat ekspertudvalget for arbejdsmiljø, som lige nu er ved at se på
Arbejdstilsynets samlede tilsynsindsats og organisering. Når regeringen har modta-
get udvalgets anbefalinger, vil regeringen drøfte den fremtidige indsats efter 2019
med partierne i arbejdsmiljøforligskredsen, herunder spørgsmålet om, hvordan vi
får endnu bedre arbejdsmiljø for pengene.
Arbejdstilsynets bruttobevillinger siden 2007 fremgår af tabel 1 (løbende priser i
årets prisniveau) og tabel 2 (faste priser, 2018-pl). Tabellerne viser den samlede
bevilling til Arbejdstilsynet, inklusiv interne statslige overførsler fra fx Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
1865857_0002.png
T ab el 1. Bevillin g er til Arb ejd stilsyn et, årets p riser
M io. kr., årets p riser
Indsatser mod social dumping
T ilsyn med arbejdsmiljø
heraf grundbevilling
heraf særlig tilsynsindsats
Øvrige aktiviteter
heraf Center for HR og
personale
heraf diverse indtægter
I alt
7,2
461,3
8,6
457,3
6,9
466,5
454,1
385,4
68,7
7,2
448,7
380,0
68,7
8,6
459,6
391,8
67,8
6,9
447,3
379,5
67,8
40,4
30,4
10,0
487,7
419,3
369,3
50,0
37,8
32,4
5,4
457,1
2007
2008
2009
2010
2011
2012
25,0
413,7
363,7
50,0
41,4
29,9
11,5
480,1
4,4
465,7
1,5
472,0
2,6
483,5
15,0
456,0
11,5
428,4
8,4
425,7
2013
35,0
426,3
347,8
78,5
4,4
2014
32,5
438,0
359,5
78,5
1,5
2015
51,6
429,3
350,8
78,5
2,6
2016
48,2
392,8
346,8
46,0
15,0
2017
53,6
363,3
355,3
8,0
11,5
8,4
2018
56,8
360,5
360,5
T ab el 2. Bevillin g er til Arb ejd stilsyn et, f aste p riser
M io. kr., 2018- p l
Indsatser mod social dumping
T ilsyn med arbejdsmiljø
heraf grundbevilling
heraf særlig tilsynsindsats
Øvrige aktiviteter
heraf Center for HR og
personale
heraf diverse indtægter
I alt
8,6
551,7
9,9
527,9
7,7
522,8
543,1
460,9
82,2
8,6
518,0
438,7
79,3
9,9
515,1
439,1
76,0
7,7
490,5
416,2
74,4
44,3
33,3
11,0
534,8
453,9
399,8
54,1
40,9
35,1
5,8
494,8
2007
2008
2009
2010
2011
2012
26,6
440,8
387,5
53,3
44,1
31,9
12,3
511,5
4,7
493,7
1,6
498,4
2,7
508,0
15,7
475,8
11,8
440,8
8,4
425,7
2013
37,1
452,0
368,7
83,2
4,7
2014
34,3
462,5
379,6
82,9
1,6
2015
54,2
451,1
368,6
82,5
2,7
2016
50,3
409,8
361,9
48,0
15,7
2017
55,2
373,8
365,6
8,2
11,8
8,4
2018
56,8
360,5
360,5
Det fremgår af tabel 1 og tabel 2, at der siden 2012 har været afsat midler til indsat-
ser mod social dumping. Indsatserne omfatter midler til Arbejdstilsynet i forbindel-
se med den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold, som gennemføres i
samarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, indsats vedrørende kontrol
med virksomheder, som omgår registrering i Registret for udenlandske tjenesteyde-
re (RUT), samt midler til skærpet indsats i forbindelse med større infrastrukturpro-
jekter.
Kategorien ”tilsyn med arbejdsmiljø” omfatter dels en teknisk beregnet grundbevil-
ling til Arbejdstilsynet, dels midler afsat til særlig tilsynsindsats. Den teknisk be-
regnede grundbevilling omfatter midler til selve tilsynet med virksomhederne, un-
derstøttelse af tilsynsindsatsen, kommunikation om arbejdsmiljø samt opgaver
vedr. regulering og viden på arbejdsmiljøområdet. Det er ikke umiddelbart muligt
at opdele Arbejdstilsynets grundbevilling i bevilling til ordinær tilsynsindsats og
bevilling til øvrige aktiviteter.
Den teknisk beregnede grundbevilling afspejler, at bevillingen i 2014 er forhøjet
pga. tilbageførsel af bevilling til betaling af ydelser fra Statens It. Den teknisk be-
regnede grundbevilling er endvidere forhøjet fra 2016 og frem i forbindelse med
Arbejdstilsynets overtagelse af offshoreområdet og yderligere forhøjet fra 2017 og
frem som følge af, at Arbejdstilsynet overtog ansvaret for koordinerings- og udvik-
lingsopgaver på arbejdsskadeområdet.
Midlerne til
”særlig
tilsynsindsats” blev for perioden 2007-2010 afsat i forbindelse
med Aftale om fremtidens velstand og velfærd fra 2006. I perioden 2011-2017 er
midlerne til den særlige tilsynsindsats udmøntet ved intern statslig overførsel fra
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
Kategorien ӯvrige
aktiviteter” i tabellen omfatter midler til Beskæftigelsesmini-
steriets fælles HR-enhed, som i perioden 2010-2012 var placeret i Arbejdstilsynet,
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om de offentlige udgifter til Arbejdstilsynet, til beskæftigelsesministeren
samt indtægter relateret til gebyrområdet, som bl.a. afspejler, at Arbejdstilsynet i
2016 overtog ansvaret for offshoresikkerhedsområdet.
De højere niveauer på flere af posterne gennem perioden afspejler endvidere, at der
er tale om midlertidige bevillinger. Der er under skiftende regeringer afsat midler-
tidige bevillinger til Arbejdstilsynet, der netop er kendetegnet ved at være midlerti-
dige. Fx er de afsatte bevillinger til den særlige tilsynsindsats nu udløbet. Omvendt
er de midlertidige bevillinger til indsatsen mod social dumping videreført, forelø-
bigt til og med 2019.
I lighed med tidligere regeringer tager regeringen årligt stilling til bevillingsni-
veauet for tilsynsindsatsen. Jeg er tilfreds med, at vi med finanslovsaftalen mellem
regeringen og Dansk Folkeparti for 2018 har fastholdt bevillingen til den fælles
myndighedsindsats til bekæmpelse af social dumping og afsat midler til fælles
myndighedsindsats i 2018 og 2019 på niveau med 2016.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3