Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1913388_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
20. juni 2018
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 31. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
261 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Leif Lahn Jensen (S).
Spørgsmål nr. 261:
”Ministeren bedes redegøre for omfanget af socialt bedrageri med sociale ydelser.
Ministeren bedes herunder oplyse, hvordan bedragerne fordeler sig på hhv. etnisk
danske og indvandrere og efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande i
en tabel?”
Svar:
Socialt bedrageri er uacceptabelt og svækker opbakningen til velfærdssamfundet,
ligeså vel som fejludbetalinger mindsker borgerenes retssikkerhed. Derfor skal be-
kæmpelsen af socialt bedrageri og fejludbetalinger styrkes.
Jeg er derfor også glad for at både kommunerne og Udbetaling Danmark igennem
de senere år netop har styrket indsatsen for at stoppe uberettigede udbetalinger af
sociale ydelser. I kommuneøkonomiaftalen 2016 indgik regeringen og KL således
en aftale om at dokumentere udviklingen i kommunernes kontrolindsats gennem
halvårlige effektmålinger, og senest har regeringen og kommunerne i forbindelse
med økonomiaftalen for 2018 aftalt yderligere at styrke kontrolindsatsen for at
imødegå snyd og fejludbetalinger.
Det er op til kommunerne at vurdere, om der kan være grund til at anmelde borge-
ren for bedrageri - det vil sige i de situationer, hvor en borger har modtaget en of-
fentlig ydelse ”mod bedre vidende” eller ”i ond tro”. Allerede i januar 2017 opfor-
drede jeg derfor i et brev til alle landets kommuner, at politianmelde tilfælde af
groft uagtsomt bedrageri.
Det var også på den baggrund, at jeg i udspillet om konsekvente sanktioner og
styrket kontrol med offentlige forsørgelsesydelser fra den 14. marts 2018 tog initia-
tiv til at foreslå, at kommunerne skal politianmelde borgere, som opholder sig læn-
gere tid i udlandet og uberettiget modtager hjælp. På den måde kan vi understøtte
myndighedernes indsats mod uberettiget udbetaling af ydelser.
J.nr.
2018 - 859
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om omfanget af bedrageri med sociale ydelser oplyst på hhv. etnisk danske og indvandrere og efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande, til beskæftigelsesministeren
At der fortsat skal være et vedholdende fokus på at minimere fejludbetalinger og
snyd med sociale ydelser indsatsen afspejles ligeledes i de beskæftigelsespolitiske
mål for 2019, som jeg har udmeldt til hele landets kommuner.
KL har senest opgjort den samlede effekt af kommunernes kontrolindsats i hele
2017 til 407 mio. kr. Tilsvarende opgørelser foretager Udbetaling Danmark, som i
2017 har opgjort resultatet af sin kontrolindsats på Udbetaling Danmarks egne
ydelser til 144 mio. kr.
Beskæftigelsesministeriet har imidlertid ikke opgørelser, der kan belyse den samle-
de samfundsøkonomiske betydning af socialt bedrageri, dvs. en samlet vurdering af
omfanget af snyd med offentlige ydelser. SFI (Det nuværende Nationale Forsk-
ningscenter for Velfærd) har i 2011 med betydelig usikkerhed skønnet det danske
omfang af fejludbetalinger som følge af socialt bedrageri, borgerfejl og myndig-
hedsfejl til at udgøre 2-4 pct. af udgifterne til sociale ydelser.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2