Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1813895_0001.png
8. november 2017
J.nr. 2017 - 6972
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 11. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Bent Bøgsted (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at forældrepar ikke får udbetalt den fulde børnefamilieydelse i 2 lande, til skatteministeren
1813895_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvordan det sikres, at et forældrepar, hvor den ene foræl-
der arbejder og bor i Danmark, mens den anden bor i et andet EU-land med parrets
børn, ikke får udbetalt den fulde børnefamilieydelse i begge lande, samt oplyse, om mini-
steren vil tage initiativ til at undersøge om noget sådant har fundet sted.
Svar
Personer omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning EF nr. 883/04 om koor-
dinering af de sociale sikringsordninger har ret til børne- og ungeydelse i henhold til den
kompetente medlemsstats lovgivning, også for de medlemmer, der har bopæl i en anden
medlemsstat.
For at undgå uberettiget udbetaling af dobbeltydelser er der i forordningen fastsat priori-
teringsregler for så vidt angår tilfælde, hvor der er ret til familieydelser i henhold til lov-
givningen i den kompetente medlemsstat og i den medlemsstat, hvor familiemedlem-
merne har bopæl.
Er Danmark primært land efter forordningen, skal Danmark udbetale den fulde ydelse.
Dette vil være tilfældet, når den ene forælder arbejder i Danmark, mens barnet bor i et
andet EU/EØS-land, og den forælder, barnet bor hos, ikke arbejder. Hvis Danmark er
sekundært land, skal Danmark udbetale forskellen mellem det beløb, der eventuelt er ret
til i hjemlandet, og den danske ydelse. Dette er tilfældet, når den ene forælder arbejder i
Danmark, mens barnet bor i et andet EU/EØS-land, og den forælder, barnet bor hos, ar-
bejder i bopælslandet. Borgeren kan således ifølge prioriteringsreglerne ikke få udbetalt
fuld ydelse fra begge lande.
Medlemsstaterne udveksler oplysninger via fælles standardblanketter bl.a. for at afklare,
hvilket land der skal udbetale ydelser som primært land mv. Udbetaling Danmark (UDK)
er derfor i dialog med myndigheden i hjemlandet, så der ikke sker dobbeltudbetaling.
EU-borgere med børn bosat i et andet EU-land skal således ved anmodning om børne-
og ungeydelse udfylde et ansøgningsskema om bopæls- og beskæftigelsesforhold for for-
ældrene, samt oplysninger om barnet. UDK kontakter herefter den relevante udenlandske
myndighed med henblik på vurdering af oplysningerne og afgørelse af, hvilket land der
skal udbetale familieydelse som primært henholdsvis sekundært land.
Herudover gennemfører UDK løbende kontrol. Der modtages advisering fra CPR-regi-
stret, når borgere oplyser, at de ikke længere har bopæl i Danmark. Desuden sker der via
advisering fra E-indkomst kontrol af, om beskæftigelseskravet fortsat er opfyldt. Endelig
foretages kontrol som led i den almindelige sagsbehandling.
UDK har oplyst, at det, siden opgaven overgik til UDK i 2012, i ganske få tilfælde er kon-
stateret, at der er sket dobbeltudbetaling. UDK stiller i disse tilfælde krav om tilbagebeta-
ling af det for meget udbetalte.
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at forældrepar ikke får udbetalt den fulde børnefamilieydelse i 2 lande, til skatteministeren
1813895_0003.png
Regeringen arbejder målrettet for, at velfærdsydelser skal gå til dem, som arbejder, bor og
bidrager til Danmark, og her er det selvfølgelig helt centralt, at der ikke sker misbrug fx i
form af dobbeltudbetaling.
Vi har i øvrigt i marts som led i finansieringen af Bandepakke III indgået aftale med S og
DF om stramning af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen. Samtidig mener vi
ikke, at det er rimeligt, at der skal sendes den fulde ydelse til børn i andre EU-lande, hvor
velstandsniveauet er meget lavere end i Danmark. Derfor arbejder vi for, at det bliver mu-
ligt at indeksere børne- og ungeydelse, der sendes til udlandet.
Side 3 af 3