Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1853734_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 157
Internt. Må ikke videredistribueres
Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Onsdag den 24. januar 2018
FOA har sammen med over 60 andre organisationer foreslået 6 ændringer til
reglerne om førtidspension- og fleksjob (se forslagene nederst i dokumentet).
Regelændringer der vil medføre en mere rimelig og værdig behandling af de
mennesker der er syge, nedslidte og handicappede. I tilknytning til forslagene er
der udarbejdet en casesamling med over 40 eksempler på mennesker, der er
kommet i klemme på grund af reglerne.
Men der er mange flere eksempler på mennesker, der er kommet i klemme.
En af dem er John på 51 år, uddannet social- og sundhedsassistent med
ansættelser i psykiatrien i over 20 år. På arbejdet i psykiatrien har John gennem
årene været udsat for 19 registrerede overfald, vold og trusler. Det har givet
John en svær PTSD lidelse, som han får løbende psykiatrisk behandling for.
John har haft PTSD siden 2005 og det har eskaleret til et niveau, hvor John er i
konstant alarmberedskab. I forbindelse med forelæggelse af Johns sag for
kommunens rehabiliteringsteam i november 2017 har en ergoterapeut
udarbejdet en funktionsbeskrivelse, hvor John beskrives som meget dårligt
fungerende. Fx kan han ikke selv gøre rent, handle ind (de to gøremål hjælper en
ven med at strukturere og gennemføre), han har stærk isolationstendens (har
stort set intet netværk), han sover dårligt og kortvarigt i en stol om natten, fordi
han har brug for at vide, at han hurtigt kan komme op og forsvare sig, for blot at
nævne nogle af de konkrete følger PTSD lidelsen har.
Egen læge skriver:
han [er]
så dårlig at jobprøvning og fleksmuligheder
frarådes, da dette med det samme forværrer hans symptomer,
og derfor er der
ikke specifikke særlige hensyn. Det
skønnes ikke at patienten vil kunne vende
tilbage til arbejdsmarkedet.
Af en sygemelding fra behandlende psykiater fra marts 2017, efter John havde
været i to dages praktik, står der:
Det vurderes, at patients tilstand er af en
sådan sværhedsgrad, at arbejdsprøvning/praktik mm. I enhver form må
frarådes.
Statusattest af den 5.6.17 fra samme psykiater:
Undertegnede vurderer helt
klart, at tilstanden har en sværhedsgrad, der ikke tillader nogen tilbagevenden
til arbejdsfunktion
og at afprøvning heraf ligeledes vil fremkalde en sikker og
svær forværring i tilstanden og må frarådes.
Der ligger også
en speciallægeerklæring fra sep.
6, hvor ’funktionsevnen
beskrives svært nedsat, vel til det ubetydelige’.
Flere speciallæger peger således på, at John ikke kan komme i arbejde igen.
Alligevel får han afslag på en førtidspension og tilkendes et ressourceforløb på
tre år fra december 2017. Indsatsen er, at John skal tilknyttes en mentor med
henblik på at forbedre livskvaliteten. Der er ikke et arbejdsmarkedssigte i første
omgang.
E
INT
T
RN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 19/1-18 fra FOA om førtidspensions- og fleksjobreglerne, til beskæftigelsesministeren
1853734_0002.png
Efter 30 år på arbejdsmarkedet (først som bygningsmaler og så som social- og
sundhedsassistent), henvises John altså til at leve af ressourceforløbsydelse, som
er på samme niveau som kontanthjælp. Kontanthjælp er en lav ydelse fordi den
betragtes som midlertidig, mens modtageren står til rådighed for
arbejdsmarkedet. Men som det fremgår af rehabiliteringsplanen er det erkendt,
at John ikke kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Ressourceforløbsydelsen
på kontanthjælpsniveau er en betragtelig indkomstforringelse fra løn, til
sygedagpenge til ressourceforløbsydelse, jf. skemaet nedenfor.
Indtægter
Løn
Sygedagpenge (normal månedssats 18.633)
Ressourceforløbsydelse/kontanthjælpssats
Brutto
32.197,39 kr.
16.980 kr.
11.282 kr.
Netto
21.383 kr.
11.964 kr.
8.609 kr.
Den store indtægtsnedgang og usikkerheden om, hvorvidt jobcenteret igen vil
sende John i en arbejdsprøvning, som lægerne ellers stærkt fraråder, er med til
en stærk forværring af helbred og funktionsevne.
Derfor vil det have en særdeles væsentlig betydning, hvis loven sikrede, at der
blev lagt vægt på lægernes vurderinger. Hvis loven sikrede John en valgmulighed
mellem førtidspension, ressourceforløb og fleksjob (forslag 1). Hvis loven sikrede
et mere rimeligt indtægtsniveau (forslag 5), når man er blevet syg af sit arbejde
efter 30 år på arbejdsmarkedet.
Værdig reforms seks forslag:
Forslag 1.
Ret til at vælge for de mest syge og nedslidte
Forslag 2.
Ingen langtrukken sagsbehandling
Forslag 3.
Bedre rettigheder til personer i ressourceforløb
Forslag 4.
Nemmere adgang til fastholdelsesfleksjob
Forslag 5.
Ordentlig kompensation for nedsat arbejdsevne
Forslag 6.
Sikring af løn- og arbejdsvilkår for fleksjobbere
E
INT
T
RN
2