Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1848760_0001.png
TALE
9. januar 2018
Samrådstale om forenkling af den økonomiske styring
J.nr. 2018-229
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Samrådsspørgsmål Ø
Mener ministeren, at en afskaffelse af statens refusion på 50 pct. af kommunernes
udgifter til aktivering i vejlednings-, opkvalificerings- og mentorforløb for modtagere
af kontant- og uddannelseshjælp vil føre til flere eller færre modtagere af kontant-
og uddannelseshjælp, som ikke får den lovpligtige indsats, som tal fra Beskæftigel-
sesministeriet har vist, at der var 13.458, som ikke fik i perioden april 2016 til marts
2017? Hertil udtalte ministeren følgende: ”Der er rigtig mange kommuner, der ikke
overholder loven” og »Vi har valgt de fem dårligste kommuner ud, fordi der her er
meget store problemer i forhold til, at kontanthjælpsmodtagere ikke får den indsats,
de har krav på. Jeg synes simpelthen ikke, vi kan være det bekendt”, jf. Politiken
den 23. august 2017.
Der henvises til http://www.denoffentlige.dk/minister-mange-kommuner-overholder-
ikke-loven
Samrådsspørgsmål Å
Mener ministeren, at en afskaffelse af statens refusion på 50 pct. af kommunernes
udgifter til aktivering i vejlednings-, opkvalificerings- og mentorforløb for modtagere
af dagpenge, kontant- og uddannelseshjælp, integrationsydelse (personer der ikke
er omfattet af integrationsprogrammet), sygedagpenge, ledighedsydelse og revali-
dender understøtter Aabenraa og Hjørring Kommuners arbejde med at få arbejds-
løse og syge i job, jf. ministerens rosende udtalelser om de to kommuners målret-
tede investering
i Børsen den 15. maj 2017: ”Laveste antal danskere på offentlige
ydelser siden 2008”: "Vi kan lære af de kommuner, der arbejder konsekvent og
strategisk med det som de gør i Aabenraa og Hjørring Kommune, hvor man med
en målrettet investering har kunnet nedbringe antallet af kontanthjælpsmodtagere
markant. Det viser, at man heldigvis ikke skal opgive nogen. Heller ikke dem, der
er længe væk fra arbejdsmarkedet.".
Der henvises til jf.
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/170302/artikel.html#ixzz4yOXKQQAi
Samrådsspørgsmål AA
Mener ministeren, at en afskaffelse af statens refusion på 50 pct. af kommunernes
udgifter til aktivering i vejlednings-, opkvalificerings- og mentorforløb for modtagere
af dagpenge, kontant- og uddannelseshjælp, integrationsydelse (personer der ikke
er omfattet af integrationsprogrammet), sygedagpenge, ledighedsydelse og revali-
dender vil betyde, at der bliver flere eller færre modtagere af dagpenge, kontant-
og uddannelseshjælp, integrationsydelse (personer der ikke er omfattet af integra-
tionsprogrammet), sygedagpenge, ledighedsydelse og revalidender, som ikke får
en aktiv indsats eller mentorstøtte?
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Indledning
Samrådet i dag handler om, hvordan afskaffelsen
af statens refusion på 50 procent af kommunernes
udgifter til blandt andet vejledning og opkvalifice-
ring samt mentorstøtte kommer til at påvirke be-
skæftigelsesindsatsen.
Afskaffelsen af refusionen er en væsentlig forenk-
ling af den økonomiske styring af beskæftigelses-
indsatsen.
Forenklingen indgår i aftalen om erhvervs- og
vækstinitiativer, som regeringen indgik med
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i efter-
året.
Forenklingen bygger videre på erfaringerne fra
kontanthjælpsreformen og beskæftigelsesrefor-
men. Her blev refusionen afskaffet for visse mål-
grupper for at dreje indsatsen i retning af mere
virksomhedsrettet aktivering.
Der skylder man måske bare at sige, at det var
nogle reformer som den nuværende formand for
Socialdemokratiet, fru Mette Frederiksen, sad i
spidsen for som beskæftigelsesminister.
Lad mig med det samme slå fast, at jeg ikke er be-
kymret for, at det giver ledige en dårligere indsats.
Tværtimod.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne skal prioritere, hvad der virker for
den enkelte borger. Det understøtter initiativet med
forenklingen af den økonomiske styring, da kom-
munerne ikke længere får et selvstændigt incita-
ment til at styre efter refusionen på de forskellige
indsatser.
Jeg er heller ikke bekymret for, at kommuner fra-
vælger at investere målrettet i at hjælpe deres bor-
gere i arbejde.
Med refusionsreformen på ydelser har vi givet
kommunerne et stærkt incitament til at fokusere på
at få ledige i job. Kommunerne har derfor en stor
interesse i at investere i netop den indsats, som kan
bringe ledige i beskæftigelse. Det incitament un-
derstøttes yderligere med forenklingen af den øko-
nomiske styring.
Jeg er fuldt opmærksom på, at der kan ske et fald i
aktiveringsomfanget. Men det er dog min klare
holdning, at ledige ikke skal i aktivering for akti-
veringens skyld. Ledige skal have en indsats, der
billigst og bedst hjælper dem i beskæftigelse. Om
det så er den ene eller anden form for indsats, det
er ikke det der er afgørende. Men det der er afgø-
rende for mig er, at det har en effekt.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Men jeg vil også gerne understrege en gang for al-
le, at det ikke må betyde, at kommuner opgiver at
give deres udsatte borgere en indsats. Og det vil
jeg følge meget tæt, både som jeg gør i dag, men
ikke mindst fremadrettet.
Forslaget om enklere økonomisk styring står ikke
alene. Regeringens udspil til forenkling af beskæf-
tigelsesindsats indebærer samtidig, at vi vil styrke
benchmarking af kommunernes resultater og ind-
sats.
Det skal vi jo udvikle som et stærkt redskab i de
aktuelle forhandlinger vi har om LAB-loven, som
vi forhåbentligt kan nå frem til en politisk aftale
omkring.
Vores udsatte borgere skal have en indsats, der kan
hjælpe dem i job eller tættere på arbejdsmarkedet.
De må på ingen måde blive overladt til sig selv på
passiv forsørgelse. Det er det sidste, der må ske.
Inden jeg uddyber og svarer mere udførligt på de
tre stillede spørgsmål, vil jeg kort redegøre om
målet og baggrunden for forenklingen af den øko-
nomiske styring.
Forenkling af den økonomiske styring
Forenklingen af den økonomiske styring skal være
med til at sikre, at kommunerne fokuserer beskæf-
tigelsesindsatsen på, hvad der virker og giver mest
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
mening for den enkelte borger, og ikke på, hvad
der på kort sigt giver mest i statslig medfinansie-
ring.
Med refusionsreformen har kommunerne fået en
større del af finansieringsansvaret for udgifterne til
forsørgelse. Kommunerne har dermed fået et større
incitament til at investere målrettet i at få borgere
hurtigt i beskæftigelse.
Det taler for, at det ikke længere giver mening, at
blive ved med at styre kommunerne via refusionen
til forskellige typer af indsatser i den aktive be-
skæftigelsesindsats.
Samtidig er de nuværende refusionsregler for ud-
gifter til aktivering komplekse og ugennemskueli-
ge og også bureaukratiske for landets kommuner.
Staten refunderer i dag op til 50 procent af kom-
munernes udgifter til vejledning og opkvalificering
samt mentorforløb
men kun inden for rammerne
af et driftsloft, som fastsættes årligt på finanslo-
ven.
Refusionen varierer desuden på tværs af målgrup-
per og afhænger også af, hvornår i ledighedsforlø-
bet det aktive tilbud gives.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Den åbenlyse kompleksitet var noget af baggrun-
den for aftalen om at forenkle den økonomiske
styring.
Forenklingen indebærer blandt andet, at statens re-
fusion på 50 procent af kommunernes udgifter til
vejledning og opkvalificering samt mentorstøtte
fjernes.
Hvis en kommune vurderer, at vejledning og op-
kvalificering eller mentor er det rette for den en-
kelte, så skal og kan kommunen fortsat tilbyde det.
Men vi sikrer, at kommunen ikke vælger det ud fra
et kortsigtet økonomisk hensyn om direkte refusi-
on.
Kommunerne får det fulde finansieringsansvar for
udgifter til aktivering og bliver i stedet kompense-
ret gennem bloktilskuddet. På den måde får kom-
munerne fortsat godtgjort deres udgifter samlet set.
Da kommunerne i højere grad kommer til at bære
de direkte omkostninger ved aktiveringsindsatsen,
forventes det, at kommunerne vil reducere deres
brug af udgiftstunge aktiveringsforløb som vejled-
ning og opkvalificering.
I stedet forventes kommunerne at øge deres brug
af virksomhedsrettede tilbud, der er mindre ud-
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
giftstunge, og som generelt er noget af det, der er-
faringsmæssigt virker bedst.
Under forudsætning af, at kommunerne omlægger
indsatsen, forventes det, at de offentlige udgifter til
aktivering vil blive reduceret. Dels som følge af, at
gennemsnitsudgiften pr. aktiveret falder, og dels
som følge af at det samlede aktiveringsomfang og-
så forventes at falde.
Svar på spørgsmål Ø: Manglende indsats
Det leder mig over til det første spørgsmål Ø, der
går på, om forenklingen af den økonomiske sty-
ring vil indebære, om der bliver færre eller flere,
der ikke får den lovpligtige indsats.
Som jeg sagde indledningsvist, må det her ikke be-
tyde, at kommuner overlader deres borgere på pas-
siv forsørgelse.
Jeg vil aldrig acceptere, at borgere ikke får en ind-
sats
hverken nu eller efter de nye regler.
Desværre er det sådan, at der i dag er kommuner,
som ikke giver deres borgere en indsats. Det har vi
jo desværre haft lejlighed til at diskutere her i be-
skæftigelsesudvalget i flere omgange.
Manglende indsats er således en udfordring, selv-
om kommunerne får refusion for halvdelen af ud-
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
gifterne til vejledning og opkvalificering og men-
torstøtte.
Det er jo så også, som bekendt en udfordring, som
jeg har reageret på, i det øjeblik jeg blev bekendt
med den. Jeg har ad flere omgange bedt fem
kommuner, hvor det har stået værst til, om at rede-
gøre for forholdene og sørge for, at de straks får
rettet op på dem.
Og jeg bliver ved, indtil jeg er tilfreds og indtil jeg
kan se, at kommunerne har fået rettet op på deres
indsats
Set fra min stol handler det ikke om at holde fast i
refusionen på de 50 procent for udgifter til vejled-
ning, opkvalificering og mentorstøtte, hvis vi skal
sikre, at kommunerne giver alle borgere den lov-
pligtige indsats.
Vi skal snarere give kommunerne større incita-
ment og større frihed til at give borgerne en me-
ningsfuld og effektiv indsats, så de hurtigst muligt
kan komme i beskæftigelse. Og så skal vi løbende
og meget tæt følge
om kommunerne reagerer
og handler, som vi forventer, at de gør.
Med refusionsreformen tog vi det første skridt og
gav kommunerne et økonomisk incitament til at
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
investere målrettet i at få borgere hurtigt i beskæf-
tigelse.
Med forenklingen af den økonomiske styring tog
vi det andet skridt og giver fremadrettet kommu-
nerne incitament til at tilrettelægge indsatsen efter
den enkelte borgers behov frem for at styre efter,
hvilke indsatser der udløser refusion.
Og med regeringens udspil til forenkling af be-
skæftigelsesindsatsen tager vi et tredje skridt og
giver kommunerne større frihed til at tilrettelægge
beskæftigelsesindsatsen. Vi vil blandt andet fjerne
en lang række proceskrav til indsatsen.
Det vil vi gøre, fordi kommunerne er tættest på
borgerne og kender dem bedst. Derfor skal kom-
munerne også have bedre muligheder for selv at
bestemme, hvilken indsats den ledige skal have.
Men som jeg også har sagt klart og tydeligt fra dag
ét, så er det frihed under ansvar.
Jeg vil gerne understrege, at når regeringen vil
fjerne krav til indsatsen, så betyder det ikke, at
kommunerne skal holde op med at give ledige en
indsats. Det betyder kun, at kommunerne får frihed
til at tilrettelægge den indsats, de vurderer, er den
bedste for den enkelte. Altså en større grad af fri-
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
hed som en lang række organisationer jo også har
efterspurgt.
Det er helt afgørende for mig, at ingen bliver over-
ladt til sig selv på passiv forsørgelse.
Regeringen vil derfor løbende følge, hvordan
kommunerne lever op til den øgede frihed. Det
sker blandt andet ved en årlig redegørelse til Fol-
ketinget om aktivering i kommunerne og møde
med KL. Og så vil vi holde særligt fokus på de
kommuner, der ikke kan honorere den øgede fri-
hed.
De kommuner skal redegøre for, hvorfor de efter-
lader borgere passive. Og så vil jeg selvfølgelig
bede dem om at der bliver rettet op, hvis det bliver
tilfældet.
Og hvis kommunerne ikke retter op, er jeg meget
åben over for at iværksætte yderligere initiativer,
som fx økonomiske sanktioner. Det kommer jeg
også til at drøfte med Folketingets partier.
Jeg vil i forlængelse af det minde om, at målet
med hele forenklingen af beskæftigelsesindsatsen
er at frigøre ressourcer i kommunerne til at løse
deres kerneopgave: at sikre en god indsats for bor-
gerne.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Så lad mig samle op: Manglende indsats er helt
uacceptabelt, og det har til fulde min opmærksom-
hed. Både nu, men også i fremtiden når de nye
regler træder i kraft.
Svar på spørgsmål Å om kommunernes in-
vestering i ledige
En række kommuner er gået forrest og anvist ve-
jen til, hvordan det kan blive en økonomisk ge-
vinst for kommunen at give deres borgere en god
indsats.
Det leder mig over til næste spørgsmål, der hedder
Å, og som handler om det, de har gjort i blandt an-
det Aabenraa og Hjørring.
Spørgsmålet går på, om regeringen understøtter de
to kommuners arbejde, når vi fjerner refusionen på
de 50 procent til vejledning, opkvalificering og
mentorstøtte.
Her vil jeg helt klart og kort svare, at vi netop med
refusionsreformen, forenklingen af den økonomi-
ske styring og forenklingen af beskæftigelsesind-
satsen understøtter kommuner med et stort investe-
ringsfokus.
Vi har hele tiden for øje at give kommunerne de
bedst mulige rammer, så det kan betale sig for dem
at investere i indsatsen til ledige.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Kommunerne har fået et større incitament til at gi-
ve ledige netop den indsats, som kan bringe den
enkelte i job eller tættere på job. Derfor giver det
ikke mening, som jeg sagde tidligere, at blive ved
med at styre kommunerne via refusionen på aktive
indsatser.
Hvis en kommune vurderer, at vejledning og op-
kvalificering eller mentor er det rette for den en-
kelte, så vil kommunen også fremover tilbyde det.
Fordi det i sidste ende jo er en god investering bå-
de for den enkelte, for kommunen, men jo også i
bund og grund for det lokale arbejdsmarked, som
derved for flere hænder til rådighed.
Så der er intet, der forhindrer kommunerne i at
blive ved med at investere i at få ledige i arbejde
eller tættere på arbejdsmarkedet.
Og så vil jeg da gerne lige slå fast, at de byrdefor-
delingsmæssige forskydninger mellem kommu-
nerne, som er beregnet under forudsætning af
uændret kommunal adfærd, samlet vurderes at væ-
re forholdsvis begrænsede, som også er oplyst i et
svar til Folketinget
Svar på spørgsmål AA om aktiveringsomfan-
get
Jeg vil nu gå videre til det tredje og sidste spørgs-
mål, der hedder AA, og som går på, om forenklin-
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
gen af den økonomiske styring vil påvirke aktive-
ringsomfanget.
Som jeg sagde indledningsvist, er selve aktive-
ringsomfanget ikke det, der er afgørende for mig.
Det afgørende for mig er, at ledige får en indsats,
der kan hjælpe dem i job.
Når det er sagt, så forventer vi, at omfanget af ak-
tivering i de dele af den aktive indsats, som i dag
er dækket af den statslige driftsrefusion, vil falde.
Det skyldes, at der ikke længere vil være en direk-
te sammenhæng mellem den enkelte kommunes
afholdte udgifter til området og indtægterne fra
staten.
Med andre ord forventer vi, at kommunerne vil
skrue ned for vejledning og opkvalificering, hvor
der historisk set ikke er evidens for effekt, og som
samtidig er forholdsvist dyre tilbud.
Men samtidig forventer vi, at kommunerne i stedet
vil skrue op for de virksomhedsrettede tilbud, der
typisk har gode effekter, og som koster mindre.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forenk-
lingen af den økonomiske styring kan tilvejebringe
omkring. 1 mia. kr.
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
Det skønnede provenu følger af adfærdsændringer
i kommunerne, hvor de forholdsvist dyre tilbud
som vejledning og opkvalificering erstattes af
virksomhedsrettede tilbud, som både er billigere
og mere effektive.
Skønnet over provenuet bygger på tidligere erfa-
ringer med bortfald af refusion på vejlednings- og
opkvalificeringsområdet, der viser, at kommuner-
ne reducerer indsatsen, når refusionen falder bort.
På baggrund af disse erfaringer skønnes det, at til-
bud om vejledning og opkvalificering og mentor-
støtte vil blive reduceret med 30 procent, og at
halvdelen af dem erstattes af virksomhedsrettede
tilbud.
Kommunernes omlægning af indsatsen forventes
således at medføre et mindre fald i aktiveringsom-
fanget og et fald i de offentlige udgifter pr. aktive-
ret. Samlet set giver det et fald i de offentlige ud-
gifter til aktivering. Men som sagt under forudsæt-
ning af, at kommunerne ændrer kurs.
Jeg vil gerne understrege igen her, at det ikke er
acceptabelt, at kommunerne efterlader borgere
passive og uden kontakt.
Derfor vil vi løbende følge med i kommunernes
resultater og indsatser. Jeg vil
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
holde møder løbende med KL og drøfte kommu-
nernes resultater.
Jeg vil også indsamle handleplaner fra de kommu-
ner, der ikke løfter deres ansvar, samt tage yderli-
gere initiativer til
i det omfang der må være be-
hov for en mere håndholdt indsats
at der også
udvikles politiske redskaber, der er i stand til at
varetage de opgaver.
Det var kort fortalt, måske lidt længere fortalt, be-
svarelserne på de spørgsmål som blev stillet, som
vi jo har rig lejlighed til at drøfte både her i dag,
men som vi jo også drøfter i andre fora.
Jeg ser også frem til at fortsætte den diskussion og
de politiske forhandlinger, vi har om omkring lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Vi vil sikre, at kommunerne får mere frihed til
gavn for borgerne. De skal have indsatser, der kan
skaffe dem på arbejdsmarkedet eller i job.
Det er nu engang det, vi skal udnytte de rigtige
gode tider til, som vi befinder os i på nuværende
tidspunkt.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 18. januar 2018 om afskaffelse af refusion ved aktivering, til beskæftigelsesministeren
16