Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
8. november 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 24 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 24:
J.nr. 20175200395
Vil ministeren på baggrund af artiklen i
Avisen.dk ”73.000 arbejdsulykker ikke
anmeldt af chefen” oplyse følgende:
Hvordan fordeler de 73.000 arbejdsulykker sig på brancher?
Hvor stor en del af de 73.000 sager med manglende anmeldelse af arbejdsulyk-
ker fra arbejdsgiveren har ført til sanktioner mod arbejdsgiveren, herunder i
hvilken størrelsesorden?
I hvor stor en del af de 73.000 sager er der tale om gentagelsestilfælde, hvor ar-
bejdsgiveren tidligere har undladt at anmelde en arbejdsulykke?
https://www.avisen.dk/73000-arbejdsulykker-ikke-anmeldt-af-chefen_465232.aspx.
Svar:
Lad mig starte med at slå fast, at det er helt afgørende for mig er, at skaden bliver
anmeldt, så de mennesker, der kommer til skade eller bliver syge af deres arbejde,
får den erstatning, de er berettiget til. Det fremgår i den forbindelse tydeligt af lov-
givningen, at arbejdsgiver har pligt til at sikre, at arbejdsskader anmeldes, og den
pligt skal arbejdsgiverne selvfølgelig overholde.
Arbejdstilsynet har løbende fokus på at sikre, at arbejdsgiverne anmelder alle rele-
vante arbejdsulykker. Arbejdstilsynet har bl.a. et samarbejde i gang med parterne i
Arbejdsmiljørådet om en kampagne, der skal øge virksomhedernes opmærksomhed
på at anmelde de arbejdsulykker, der sker.
Som det fremgår af udtalelsen fra Arbejdstilsynet nedenfor, går udviklingen den
rigtige vej, således at en stadigt større del af arbejdsulykkerne bliver anmeldt af ar-
bejdsgiverne.
Det er imidlertid vigtigt at fastholde fokus på området, og jeg er derfor tilfreds
med, at der som nævnt er en kampagne undervejs, som skal skærpe arbejdsgivernes
opmærksomhed på at få anmeldt arbejdsulykker. Derudover er der
–
som jeg tidli-
gere har orienteret udvalget om
–
blevet lanceret en mere brugervenlig version af
det elektroniske anmeldesystem (EASY) i juni 2017, der blandt andet skal gøre det
nemmere for arbejdsgiverne at anmelde arbejdsulykker.
Jeg har til brug for besvarelsen af det konkrete spørgsmål indhentet en udtalelse fra
Arbejdstilsynet, der har oplyst følgende: