Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
13. februar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
231 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten
Normann Andersen (SF).
”Hvad er ministerens kommentar til den eksplosion, der sket i udviklingen af
korte fleksjob på fem timer og derunder, jf. artikel i Magisterbladet, januar
2018,
jf.https://www.magisterbladet.dk/news/2018/januar/eksplosionikortefleksjob)?
Mener ministeren, at Ankestyrelsens godkendelse af fleksjob på ned til 40 min. om
ugen er en behørig hensyntagen til borgernes retssikkerhed i stedet for tilkendelse
af rimelig førtidspension, når man ved, at når borgere
”… er visiteret til så få timer,
så er det udtryk for en meget nedsat arbejdsevne, altså mennesker med varige han-
dicap og psykiatriske diagnoser”?
Hvad er forskellen i den kommunale refusion
–
afhængigt af, om borgerne visiteres til minifleksjob i stedet for førtidspension?"
Svar:
Spørgsmål nr. 231:
J.nr. 18/01073
Reformen af førtidspension og fleksjob har som overordnet mål, at flest muligt skal
i arbejde og forsørge sig selv. Derfor målrettede vi fleksjobordningen med refor-
men, så også personer med en meget lille arbejdsevne har mulighed for at få et
fleksjob. Det gjorde vi ved at omlægge tilskuddet fra arbejdsgiveren til den fleks-
jobansatte og gøre det mere attraktivt for arbejdsgiverne at ansætte borgere i fleks-
job med en lille arbejdsevne.
Det er en grundlæggende intention med reformen af førtidspension og fleksjob, at
mennesker skal have mulighed for et aktivt liv i stedet for førtidspension. Efter min
mening er det positivt, at så mange som muligt kan komme i arbejde og forsørge
sig selv. Og jeg er overbevist om, at langt de fleste fleksjobbere er glade for at være
en del af fællesskabet på en arbejdsplads. Også selvom de ikke har så stor en ar-
bejdsevne.
Det er derfor helt i tråd med reformens intentioner, at en del borgere starter i et
fleksjob med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne. Jeg må dog samtidig slå fast,
at denne målgruppe kun kan blive visiteret til fleksjob, hvis der er mulighed for, at
deres arbejdsevne kan udvikles inden for en rimelig periode. Kommunen har pligt
til at følge op på, hvordan det efterfølgende går borgeren. Hvis borgeren ikke læn-
gere har mulighed for at udvikle arbejdsevnen, skal kommunen vurdere, om der
skal indledes en sag om førtidspension.