INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
8. oktober 2017
Samråd i BEU den 11. oktober 2017
Udvalget har bedt mig svare på en række spørgsmål
om håndteringen af dødsulykker på skibe.
Jeg vil starte med at sige lidt om de regler, der fin-
des på området. Det drejer sig om lov om sikkerhed
til søs, om EU’s havnestatskontroldirektiv samt om
”Maritime Labour Convention” –
MLC.
Disse regler er overlappende og giver forskellige
muligheder for hhv. det land, hvis flag skibet sejler
under
–
flagstaten
–
og det land, hvor skibet befin-
der sig i havn eller sø
–
havnestaten.
Flagstaten har som udgangspunkt ansvaret for, at
der tages hånd om sikkerheden til søs, og herunder
følges op på ulykker.
Jeg vil nu starte med spørgsmål D stillet efter ønske
fra Christian Juhl.
Spørgsmål D fra Christian Juhl (EL)
”Fagbladet.dk har hen over sommeren 2017 gennemgået en række døds-
ulykker ved arbejde på skibe. Heraf fremgår det, at Søfartsstyrelsen i en
række tilfælde ikke har fulgt gældende regler om dødsulykker til søs.
Der ønskes en redegørelse for følgende: