Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1904965_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
224 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 224:
31. maj 2018
”Vil
ministeren redegøre for underkontiene på Finansloven for 2018 § 17.46.04.20
og § 17.46.04.30 (driftsudgifter til ressourceforløb og mentorordning)? Der ønskes
redegjort for, hvordan beløbet på den gennemsnitlige enhedsomkostning frem-
kommer. Ydermere bedes der redegjort for, hvorvidt antallet af personer er ansatte
eller ydelsesmodtagere, herunder om det alene er ydelsesmodtagere i en bestemt si-
tuation, idet der er en markant forskel på antallet af modtagere af ressourceforløbs-
ydelse og antallet på kontoen. Samtidig bedes ministeren redegøre for de tilsvaren-
de poster på Finansloven for 2013 og følgende år, idet der særligt henledes op-
mærksomheden på det meget forskellige antal personer og størrelsen af den gen-
nemsnitlige enhedsomkostning.”
Svar:
J.nr.
2018-669
Jeg kan indledningsvist oplyse, at driftsudgifterne på de nævnte konti omfatter
kommunernes udgifter til de aktive tilbud samt godtgørelse af anslåede udgifter for
borgeren ved at deltage i tilbuddet, f.eks. omkostninger til befordring, samt men-
torstøtte. De to relevante konti anvendes i forskellige situationer, således at:
§ 17.46.04.20 Refusion af driftsudgifter ved ressourceforløb
vedrører de stats-
lige refusionsudgifter til driftsudgifter ved aktive tilbud under ressourceforløb
samt aktive tilbud til førtidspensionister over 40 år. Staten yder 50 pct. refusion
af udgifterne til kommunerne.
§ 17.46.04.30 Refusion af mentorudgifter ved ressourceforløb
omfatter de
statslige refusionsudgifter til mentorstøtte dvs. omkostninger til mentor. Staten
yder 50 pct. refusion af udgifterne til kommunerne.
Den beregnede forventede gennemsnitlige enhedsomkostning på
§ 17.46.04.20 Re-
fusion af driftsudgifter ved ressourceforløb
er opgjort i aktivitetsoversigten for
kontoen på finansloven. Aktivitetsoversigten indeholder skønnet for det forventede
antal fuldtidspersoner, der modtager vejledning og opkvalificering, den forventede
offentlige udgift samt den forventede gennemsnitlige offentlige enhedsomkostning.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om redegørelse for underkontiene på Finansloven for 2018 § 17.46.04.20 og § 17.46.04.30 (driftsudgifter til ressourceforløb og mentorordning), til beskæftigelsesministeren
1904965_0002.png
I nedenstående tabel er budgetteringen for 2018 vist:
Tabel 1: § 17.46.04.20 Driftsudgifter ved ressourceforløb
FL18
Skønnet samlet offentlig
udgift i 2018 for drifts-
udgifter ved ressource-
forløb
Skønnet antal fuldtids-
personer i vejledning og
opkvalificering i 2018
Skønnet enhedsomkost-
ning i 2018:
Skønnet samlet udgift di-
videret med skønnet akti-
vitet
Finansloven for 2018
574,3 mio. kr.
2.623
218.947 kr.
Antallet af fuldtidspersoner i vejledning og opkvalificering er en beregnet andel af
alle personer, der er i ressourceforløb. Det bemærkes, at det ikke er alle, der er i
ressourceforløb, der i løbet af året har deltaget i vejledning og opkvalificering.
En stor del af borgerne i ressourceforløb er herudover i virksomhedspraktik i løbet
af året. Denne indsats medfører ikke offentlige driftsudgifter, idet udgifterne til det-
te er dækket af virksomhederne og indgår derfor ikke i aktiviteten på kontoen. Bor-
gere i ressourceforløb kan også modtage indsatser på social- og sundhedsområdet,
som ikke indgår på kontoen.
Der er umiddelbart stor forskel mellem antallet af fuldtidspersoner i aktivitetsover-
sigten på driftsudgiftskontoen og det samlede antal personer i ressourceforløb. En
stor del af forskellen skyldes, at det angivne antal fuldtidspersoner på driftsudgifts-
kontoen er opgjort som antallet af ”fuldtidsaktiverede”. Dette er en budgetteknisk
beregnet størrelse svarende til en borger, der i løbet af et år har deltaget i vejled-
ning og opkvalificering 37 timer om ugen hele året. En ressourceforløbsydelses-
modtager er dog i vejledning og opkvalificering i færre timer om ugen og kun i en
del af året. Antallet af personer, der har været aktiveret i kortere eller længere tid
inden for et år, er derfor langt højere end antallet af fuldtidsaktiverede.
I nedenstående tabel 2 ses forholdet mellem fuldtidsaktiverede og aktiverede bor-
gere i perioden 2013-2017.
Tabel 2: Udvikling i antallet af personer i vejledning og opkvalificering som
led i ressourceforløb
2013
Antal
aktive-
rede
Ordinær
uddannel-
se i alt
Øvrige
vejled-
nings- og
opkvalifi-
ceringsfor-
løb
451
30
3.282
337
7.179
1.190
10.837
1.681
13.229
1.717
15
Antal fuld-
tidsperso-
ner
3
2014
Antal
aktive-
rede
137
Antal fuld-
tidsperso-
ner
17
2015
Antal
aktive-
rede
431
Antal fuld-
tidsperso-
ner
53
2016
Antal
aktive-
rede
532
Antal fuld-
tidsperso-
ner
79
2017
Antal
aktive-
rede
506
Antal fuld-
tidsperso-
ner
89
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om redegørelse for underkontiene på Finansloven for 2018 § 17.46.04.20 og § 17.46.04.30 (driftsudgifter til ressourceforløb og mentorordning), til beskæftigelsesministeren
1904965_0003.png
I alt
466
33
3.419
354
7.610
1.243
11.369
1.760
13.735
1.806
Kilde: Jobindsats.dk
I forhold til aktiviteten på finansloven for 2018 sammenholdt med aktiviteten på
tidligere finanslove, herunder finansloven for 2013, kan det oplyses, at den faktiske
udvikling i antallet af personer i ressourceforløb, antallet i aktiv indsats i ressource-
forløb samt sammensætningen af denne indsats afviger fra forudsætningerne på fi-
nanslovene i perioden. Dette er ofte tilfældet ved større reformer, og især ved ind-
førelsen af en ny ordning som ressourceforløb, der først forventes fuldt indfaset i
2032, hvor usikkerheden i udviklingen af modtagere og indsatsen for disse er stor.
Som evalueringen af reformen af førtidspension og fleksjob også afdækker, har der
således været færre fuldtidspersoner i ressourceforløb, siden ordningen blev indført
end forudsat i aftalen som afspejlet på bevillingslovene i perioden og dermed færre
modtagere af aktiv indsats. Dette har medvirket til, at det forventede antal fuldtids-
personer i vejledning og opkvalificering i aktivitetsoversigterne har været højere
end det realiserede niveau. Samtidig har den realiserede enhedsomkostning pr.
fuldtidsperson i vejledning og opkvalificering ligget over den budgetteknisk forud-
satte enhedsomkostning for finanslovskonto § 17.46.04.20 Refusion af driftsudgif-
ter ved ressourceforløb. Den kombinerede usikkerhed om udviklingen i antal fuld-
tidsmodtagere og enhedsomkostningen har gjort, at skønnet for den forventede en-
hedsomkostning har fluktueret kraftigt i perioden.
Endelig kan det oplyses, at antallet af personer, der modtager mentorstøtte under
ressourceforløb (§ 17.46.04.30) opgøres på Jobindsats.dk, jf. tabel 3.
Tabel 3: Antal personer i ressourceforløb med en mentor 2013-2016
2013
Antal personer med mentor
Kilde: Jobindsats.dk
236
2014
2.194
2015
5.419
2016
8.234
2017
9.506
Der foretages ikke en systematisk indsamling af data for antallet af timer pr. år for
de enkelte mentorforløb, hvorfor det ikke er muligt at opgøre antallet af fuldtidsak-
tiverede personer og dermed beregne den gennemsnitlige offentlige udgift pr. fuld-
tidsaktiveret person for mentorstøtte.
For så vidt angår udviklingen i den gennemsnitlige enhedsomkostning for driftsud-
gifterne ved ressourceforløb, henvises til svaret på BEU 225.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om redegørelse for underkontiene på Finansloven for 2018 § 17.46.04.20 og § 17.46.04.30 (driftsudgifter til ressourceforløb og mentorordning), til beskæftigelsesministeren
4