Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1856217_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
12. februar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
222 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 222:
J.nr. 18/01014/2017-799
”Vil
ministeren, i forlængelse af BEU alm. del - svar på spm. 201 bekræfte, at mu-
ligheden for at forlænge retten til supplerende dagpenge ikke hjælper den ledige,
der har mistet retten til supplerende dagpenge, og at det derfor ikke kan bidrage til
at opveje den negative konsekvens, som er, at den ledige der har mistet retten til
supplerende dagpenge af økonomiske grunde føler sig tvunget til at undlade at søge
job af få timer, da omkostningen for den enkelte simpelt hen vil være for stor?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet som, at der er tale om et ledigt medlem, hvis ret til supple-
rende dagpenge er udløbet, og at medlemmet hverken har optjent ret til en ny peri-
ode med supplerende dagpenge på 30 uger inden for de seneste 104 uger eller op-
tjent en ret til at forlænge sin periode med supplerende dagpenge med op til 12
uger.
Jeg kan oplyse, at formålet med reglerne om supplerende dagpenge er, at give med-
lemmerne af en a-kasse mulighed for at arbejde på deltid og supplere lønindkom-
sten med dagpenge i en begrænset periode. Det gør arbejdsmarkedet fleksibelt i
forhold til deltidsarbejde.
Samtidig skal det ikke være muligt at indrette sig permanent med deltidsarbejde og
supplerende dagpenge, da det i sidste ende er formålet, at man skal have et fuldtids-
job og forsørge sig selv. Det er netop derfor, der er fastsat en varighedsbegræns-
ning for supplerende dagpenge på 30 uger inden for de seneste 104 uger.
De nye muligheder for at forlænge perioden med ret til supplerende dagpenge med
op til 12 uger og at genoptjene en ny ret til supplerende dagpenge i 30 uger er en
forbedring, der giver incitament til at tage beskæftigelse i løbet af perioden med ret
til supplerende dagpenge, og dermed øger medlemmets tilknytning til arbejdsmar-
kedet.
Muligheden for fleksibel forlængelse vil kunne medvirke til, at det bliver nemmere
for personer, der har opbrugt retten til supplerende dagpenge, at forlænge perioden
med supplerende dagpenge med op til 12 uger. Det vil dog kræve, at den pågæl-
dende person opfylder betingelsen om ustøttet beskæftigelse på 146 løntimer på en
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om, hvorvidt ministeren vil bekræfte, at muligheden for at forlænge retten til supplerende dagpenge ikke hjælper den ledige, der har mistet retten til supplerende dagpenge, til beskæftigelsesministeren
måned. For personer, som ikke opfylder betingelserne for at forlænge retten til
supplerende dagpenge, vil disse regler ikke hjælpe den ledige.
Som det følger af besvarelsen af BEU alm. del spørgsmål 201 vil der være modsat-
rettede adfærdsmæssige konsekvenser som følge af
Aftale om supplerende dagpen-
ge og overskydende timer,
som træder i kraft 1. oktober 2018.
På den ene side bliver incitamentet til at skaffe sig nogle få dages arbejde mindre,
fordi den ledige derved fraskriver sig en måneds dagpenge.
På den anden side bliver incitamentet til at skaffe sig noget mere arbejde i måneden
større, bl.a. fordi der ikke kan suppleres med supplerende dagpenge og som følge
af de andre elementer i aftalen, hvor mulighederne for at genoptjene en ny ret til
supplerende dagpenge og fleksibelt forlænge perioden med supplerende dagpenge,
forbedres, jf. ovenfor.
På grund af de modsatrettede effekter er det ikke vurderet, at der er adfærdseffekter
af forslaget, og der er derfor ikke indregnet økonomiske adfærdseffekter som følge
af de ændrede regler for supplerende dagpenge i
Aftale om supplerende dagpenge
og overskydende timer.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at ændringerne af reglerne om supplerende dag-
penge skal ses i sammenhæng med den samlede
Aftale om et tryggere dagpengesy-
stem,
hvor incitamentet at tage beskæftigelse i løbet af dagpengeperioden styrkes
på flere andre områder. Det sker fx ved at småjobs kan være medvirkende til, at
undgå karens hver 4 måned, og at beskæftigelse bedre kan veksles til dagpengeret,
enten som en forlængelse på op til 1 år uden genberegning af dagpengesatsen eller
til genoptjening af helt ny dagpengeret
.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2