Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1850346_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 4890
LIGE
29. januar 2018
BEU alm. del
svar på spørgsmål 216 fra Sofie Carsten Nielsen
(RV) stillet den 11. januar 2018 til ministeren for fiskeri og
ligestilling og til beskæftigelsesministeren.
Spørgsmål
”Hvilke kommentarer har ministeren til artiklen ”Fem måneders barsel
bremsede Victor Grønnes barsel” fra Berlingske den 10. januar 2018?
https://www.business.dk/karriere/fem-maaneders-barsel-bremsede-
viktorgroennes-karriere?”
Svar
Jeg synes, artiklen med al tydelighed viser, at der er virksomheder, der ikke
er klar til at acceptere, at mænd også tager orlov og særligt ikke længere
tids orlov. For mig er det vigtigt, at mænd
lige som kvinder - kan holde
den orlov, de ønsker.
Lovgivningen på området er på plads, der er stor fleksibilitet, så familierne
kan dele orloven, så det passer til netop deres familie, og der er beskyttelse
mod afskedigelse, hvis man tager orlov. Alligevel tager danske fædre i dag
kun ca. 10 procent af den samlede orlov. Der er forskellige barrierer for,
at fædre tager orlov, noget handler om økonomi, men rigtig meget handler
også om kultur bl.a. på arbejdspladsen.
Derfor har jeg sammen med erhvervsministeren, en lang række
virksomheder,
Dansk
Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening og de faglige organisationer haft en dialog om,
hvordan vi sammen bedst muligt kan få ændret kulturen og fremme, at
flere fædre tager mere orlov.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om kommentar til artiklen Fem måneders barsel bremsede Victor Grønnes barsel, til beskæftigelsesministeren og til ligestillingsministeren
2
Den 3. november 2017 lancerede vi Aktion Fars Orlov og kampagnen
”Orlov tag det som en mand”. Målet er at få flere fædre til at tage mere
orlov og starte en bevægelse bredt i samfundet, hvor virksomheder,
organisationer, ledere, fædre og mødre går sammen og opfordrer til, at
både mænd og kvinder bruger muligheden for at tage orlov
og gør det
på deres egen måde. Kampagnen er kommet godt fra start og indholdet
på Facebooksiden er blevet vist over én million gange, og selve
kampagnefilmen har haft knapt en halv million unikke brugere, ligesom
der har været stor lyst til at kommentere og debattere emnet.
Mit håb er, at det bliver ligeså naturligt for fædre at tage orlov som for
mødre. Det er godt for børnene, fædrene, familierne, virksomhederne og
ligestillingen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann