Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1846704_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
18. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
203 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålets oprindelse er ikke oplyst.
Spørgsmål nr. 203:
J.nr. 18/00422
”Hvilke dispensationsmuligheder har små virksomheder med under 10 ansatte
i forhold til rimelighedskravet, og ansættelser på særlige vilkår?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at der i forhold til rimelighedskravet ikke er særlige dispensation-
regler for mindre virksomheder.
Frem til 31. december 2018 gennemføres et forsøg, hvor kommunerne har mulig-
hed for at dispensere for rimelighedskravet i forbindelse med førtidspensionisters
(tidligere skånejob) ansættelse med løntilskud. Det betyder, at modtager virksom-
heden dispensation, så tæller førtidspensionistens ansættelse i løntilskud hverken
med som tilskudsperson eller ordinært ansat. Dispensationen skal ske via ansøg-
ning hos det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).
Herudover kan kommunen søge om dispensation for rimelighedskravet for perso-
ner, som skal i virksomhedspraktik i form af nytteindsats, hvilket ligeledes skal ske
via RAR.
Endelig kan nævnes, at der i forbindelse med frikommuneforsøg I og II er givet
mulighed for fravigelse af rimelighedskravet. Dette gælder virksomhedspraktik og
løntilskud for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister i spe-
cialiserede psykiatriske faglige enheder samt virksomhedspraktik i perioder, hvor
en ledig udgør en begrænset arbejdskraft for virksomheden.
Rimelighedskravet gælder ikke ved ansættelse i fleksjob, ansættelse som voksen-
lærling mv. ligesom der ikke er noget rimelighedskrav for personer, som ansættes i
løntilskud under integrationslovens bestemmelser.
Jeg vil desuden nævne, at regeringen i forbindelse med udspillet til en forenklet be-
skæftigelsesindsats har foreslået at digitalisere og automatisere virksomhedernes
registreringer af virksomhedspraktik og løntilskud. Samtidig vil informationer om
antallet af ordinært ansatte fremadrettet kunne trækkes fra e-indkomst for der ved
at vurdere, om rimelighedskravet er opfyldt. Det betyder, at midlertidigt ansatte vil
komme til at tælle med som ordinært ansatte, da der ikke er særlig registerdata for
dem. Forslaget vil medføre en stor administrativ lettelse for arbejdsgiverne, der ik-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om dispensationsmuligheder for små virksomheder med under 10 ansatte ift. rimelighedskravet og ansættelser på særlige vilkår, til beskæftigelsesministeren
ke længere manuelt behøver at udarbejde opgørelser over antallet af ordinært ansat-
te. For medarbejderne i jobcentrene vil forslaget betyde, at de nemt og hurtigt kan
få oplyst om forholdstalskravet er opfyldt på en virksomhed og for borgere kan for-
slaget betyde, at de hurtigere vil kunne starte i et tilbud om deltagelse i virksom-
hedspraktik eller ansættelse med løntilskud.
Endeligt vil jeg nævne, at regeringen og aftalepartierne i aftalen om udmøntningen
af satspuljen for 2018 på beskæftigelsesområdet er enige om i januar 2018 at drøf-
te, hvordan der kan etableres yderligere forsøg med rimelighedskravet og omfanget
af aktivering for udsatte på kontanthjælp, der er fritaget for 225-timers reglen, res-
sourceforløbsydelse og ledighedsydelse, når de er på en virksomhed, der er regi-
streret og opfylder de ved lov fastsatte krav som socialøkonomisk virksomhed. Der
skal i den forbindelse ses på urimelige barrierer for offentlige og private virksom-
heders arbejde med at inkludere udsatte borgere.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2