Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
18. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
203 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålets oprindelse er ikke oplyst.
Spørgsmål nr. 203:
J.nr. 18/00422
”Hvilke dispensationsmuligheder har små virksomheder med under 10 ansatte
i forhold til rimelighedskravet, og ansættelser på særlige vilkår?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at der i forhold til rimelighedskravet ikke er særlige dispensation-
regler for mindre virksomheder.
Frem til 31. december 2018 gennemføres et forsøg, hvor kommunerne har mulig-
hed for at dispensere for rimelighedskravet i forbindelse med førtidspensionisters
(tidligere skånejob) ansættelse med løntilskud. Det betyder, at modtager virksom-
heden dispensation, så tæller førtidspensionistens ansættelse i løntilskud hverken
med som tilskudsperson eller ordinært ansat. Dispensationen skal ske via ansøg-
ning hos det regionale arbejdsmarkedsråd (RAR).
Herudover kan kommunen søge om dispensation for rimelighedskravet for perso-
ner, som skal i virksomhedspraktik i form af nytteindsats, hvilket ligeledes skal ske
via RAR.
Endelig kan nævnes, at der i forbindelse med frikommuneforsøg I og II er givet
mulighed for fravigelse af rimelighedskravet. Dette gælder virksomhedspraktik og
løntilskud for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister i spe-
cialiserede psykiatriske faglige enheder samt virksomhedspraktik i perioder, hvor
en ledig udgør en begrænset arbejdskraft for virksomheden.
Rimelighedskravet gælder ikke ved ansættelse i fleksjob, ansættelse som voksen-
lærling mv. ligesom der ikke er noget rimelighedskrav for personer, som ansættes i
løntilskud under integrationslovens bestemmelser.
Jeg vil desuden nævne, at regeringen i forbindelse med udspillet til en forenklet be-
skæftigelsesindsats har foreslået at digitalisere og automatisere virksomhedernes
registreringer af virksomhedspraktik og løntilskud. Samtidig vil informationer om
antallet af ordinært ansatte fremadrettet kunne trækkes fra e-indkomst for der ved
at vurdere, om rimelighedskravet er opfyldt. Det betyder, at midlertidigt ansatte vil
komme til at tælle med som ordinært ansatte, da der ikke er særlig registerdata for
dem. Forslaget vil medføre en stor administrativ lettelse for arbejdsgiverne, der ik-