Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1843874_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 193 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 193:
11. januar 2018
J.nr. 2018-8698
”Af en artikel på Altinget.dk den 21. december 2017: ”Folkeuniversitetet bryder
loven for tusinder af ansatte” fremgår det, at Folkeuniversitetet ikke laver APV på
sine løst ansatte medarbejdere, jf.
https://www.altinget.dk/artikel/162830-
folkeuniversitetet-byrder-arbejdsmiljoeloven-for-tusinder-af-ansatte.
Giver det ministeren anledning til overvejelser om at styrke informationen om
APV? Vil ministeren redegøre for, hvordan Arbejdstilsynet håndterer sager hvor
der mangler APV, også for løst ansatte medarbejdere?”
Svar:
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV).
Det gælder også virksomheder, der helt eller delvist har løst ansatte medarbejdere.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er udarbejdet en APV, vil Arbejdstil-
synet give virksomheden et påbud om inden for en nærmere fastsat frist at udarbej-
de en APV i henhold til reglerne herom.
Jeg ved, at Arbejdstilsynet arbejder på at udvikle et nyt digitalt APV-værktøj med
fokus på brugervenlighed og anvendelighed. Værktøjet skal bl.a. gøre det nemmere
og mere overskueligt for virksomhederne at udarbejde den lovpligtige APV.
Jeg lægger vægt på, at det skal være let og enkelt for virksomhederne at leve op til
kravet om at udarbejde en APV. Jeg har derfor bedt Arbejdstilsynet om at lave en
kommunikationsindsats med henblik på at motivere virksomhederne til APV-
arbejdet, når det nye værktøj er færdigt.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen