Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1801705_0001.png
TALE
05-10-2017
Samrådsspørgsmål A-C om psykisk arbejdsmiljø på
hospitaler den 6. oktober 2017
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål CÆ-CÅ er stillet den 1. september 2017 efter ønske fra Leif
Lahn Jensen (S):
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren redegøre for omfanget af problemerne med dårligt arbejdsmiljø på
landets hospitaler, herunder særligt det psykiske arbejdsmiljø og stress i lyset af,
at Arbejdstilsynet på bare få måneder har givet røde smileys til ni danske
hospitaler, jf. artikel i Ekstra Bladet den 11. august 2017: ”Regn af røde smileys:
Så galt står det til på dit hospital”. Der henvises til
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/regn-af-roede-smileys-saa-galt-staar-dettil-
paa-dit-hospital/6771772
Samrådsspørgsmål B
Mener ministeren, at der er en sammenhæng mellem regeringens
produktivitetskrav på to procent på hospitalerne og problemerne med
arbejdsmiljøet på hospitalerne, herunder særligt det psykiske arbejdsmiljø og
stress?
Samrådsspørgsmål C
Hvad vil regeringen gøre for at afhjælpe de aktuelle problemer med dårligt
arbejdsmiljø på landets hospitaler, herunder særligt det psykiske arbejdsmiljø og
stress?
J.nr. 2017 - 5813
CAL
Karen Falk Mygind
[Indledning]
Det er jo ikke første gang, vi drøfter det her em-
ne. Der har i flere år
under skiftende regeringer
været fokus på arbejdsmiljøet på landets syge-
huse.
Men lad mig indledningsvist slå fast, at der skal
være sunde og sikre forhold på de danske ar-
bejdspladser
også på hospitalerne. Og det er
arbejdsgivers ansvar at sikre et godt arbejdsmiljø
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
blandt andet som en naturlig del af den daglige
ledelse.
Det slog jeg også fast på det seneste samråd om
emnet i marts måned, da Sundhedsudvalget hav-
de indkaldt ældreministeren, sundhedsministeren
og mig til at drøfte arbejdsmiljø på offentlige ar-
bejdspladser
herunder hospitalerne.
Men jeg er glad for, at vi kan mødes om dette
vigtige emne igen i dag.
Jeg deler nemlig spørgers interesse for, hvordan
vi kan forbedre arbejdsmiljøet generelt
også
for medarbejderne på vores hospitaler.
[B: Produktivitetskravet]
Anledningen til at vi er samlet her i dag, har jo
ændret sig siden spørger stillede spørgsmålet.
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti
valgt at suspendere produktivitetskravet. Og det
vil jeg gerne adressere først.
Produktivitetskravet er ikke mit område. Jeg har
derfor indhentet et bidrag fra Sundhedsministe-
riet, som jeg vil læse op.
”Produktivitetskravet blev indført for at ned-
bringe de lange ventelister, som vi så tilbage i
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
starten af 00’erne. Dengang havde vi et sund-
hedsvæsen, som var mindre effektivt, end det er i
dag. Formålet med produktivitetskravet var der-
for at lægge et pres på regionerne for at effekti-
visere. Og det er lykkedes: Ventetiden til en ope-
ration er faldet med 41 dage siden 2001.
Med det igangsatte styringseftersyn vil vi se med
friske øjne på styringen af sundhedsvæsenet.
Målet er at udvikle en ny og bedre styringsmodel
fra 2019, som understøtter en fortsat udvikling
af vores fælles sundhedsvæsen.
Det kræver et solidt beslutningsgrundlag, og det
er samtidig vigtigt, at en ændring af styringen
har legitimitet og understøtter det bedst mulige
behandlingsforløb for patienterne. Styringsefter-
synet skal derfor sikres den fornødne tid.
Regeringen og Dansk Folkeparti har på den
baggrund aftalt at suspendere produktivitetskra-
vet i 2018 samtidig med, at der udvikles en ny
styringsmodel. Konkret gennemføres suspensio-
nen ved at fjerne aktivitetsvækstkravet på de 2
pct. i 2018.
Regionerne er dermed sikret den fulde aktivi-
tetspulje for 2018 uden at der er et krav om 2
pct. højere produktivitet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
Det er regionernes ansvar at foretage de priori-
teringer, der skal til for at sikre et godt arbejds-
miljø for de ansatte.
Vi har som regering selvfølgelig også et ansvar.
Vi skal sikre, at regionerne har de bedst mulige
rammer i sundhedsvæsenet.
Det har vi bl.a. gjort ved at tilføre området bety-
deligt flere midler. Siden valget i 2015 er der til-
ført 3,8 mia. kr. til det regionale sundhedsvæsen.
Og yderligere har vi i årets finanslovsforslag af-
sat �½ mia.kr. som en velfærdsreserve til bl.a.
sundhed.
Som det fremgår ovenfor har regeringen igang-
sat et styringseftersyn, som skal se på, hvad der
virker og ikke virker i den nuværende styring.
Det er et grundigt arbejde, vi er gået i gang
med. Det er derfor for tidligt at sige, hvad der
kommer ud af det.
Målet er at udvikle en ny og bedre styringsmodel
fra 2019. Styringseftersynet er igangsat og for-
ventes at afrapportere i foråret 2018.
[Citat slut.]
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
[A
omfanget af problemerne med dårligt ar-
bejdsmiljø på landets hospitaler]
Der er desværre også en anden grund til, at vi
fortsat drøfter arbejdsmiljøet på de danske hospi-
taler.
I den artikel, som spørger refererer til, fremgår
det, at der er givet ni røde smileys til hospitaler-
ne i 2017.
Og jeg kan forstå, at Arbejdstilsynet efterfølgen-
de [den 25. august] har givet en rød smiley til
Rigshospitalet.
Der er med andre ord givet 10 røde smileys til
danske hospitaler i 2017. Det skal tages alvor-
ligt.
[Smileys]
De røde smileys gives, fordi der er problemer
med arbejdsmiljøet på de pågældende hospitaler.
En rød smiley betyder, at Arbejdstilsynet har gi-
vet et forbud eller et rådgivningspåbud. Og det
skal tages alvorligt.
De 10 røde smileys til hospitalerne dækker dog
over mange forskellige typer af arbejdsmiljøpro-
blemer.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
1801705_0006.png
Det handler fx om risiko for vold og trusler fra
patienter og pårørende.
Men det handler også om ulykker ved færdsel på
våde gulve, risiko for akutte skader og arbejde
med sundhedsskadelige kemikalier.
De røde smileys kan altså dække over vidt for-
skellige typer af problemer på hospitalerne og
ikke alene forhold, der vedrører det psykiske ar-
bejdsmiljø.
[Omfang
særligt psykisk arbejdsmiljø og stress]
Der er så spurgt til omfanget af arbejdsmiljøpro-
blemer på hospitalerne.
Den seneste spørgeskemaundersøgelse
’Ar-
bejdsmiljø og Helbred’ peger på, at der generelt
er udfordringer med arbejdsmiljøet på de danske
arbejdspladser.
Hospitalerne har lidt flere udfordringer med det
psykiske arbejdsmiljø, når man sammenligner
med gennemsnittet for alle brancher.
Undersøgelsen viser nemlig, at cirka 20 pct. af
de adspurgte falder inden for det såkaldte belast-
ningsindeks for psykisk belastede i hospitals-
branchen. Gennemsnittet for alle brancher er
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
1801705_0007.png
cirka 17 pct.
En del af de adspurgte gav samtidig udtryk for,
at de oplevede symptomer på stress.
Her er det vigtigt at være opmærksom på, at for-
skellige forhold gør sig gældende for arbejdsmil-
jøet i forskellige brancher: Personalet i de bran-
cher, der har en høj grad af borgerkontakt, står
over for nogle særlige risici i deres dagligdag.
Det gælder for eksempel for medarbejderne på
hospitalerne.
I arbejdet med mennesker kan der nemlig være
risiko for vold eller trusler fra patienter eller på-
rørende.
Samtidig kan det være en følelsesmæssig belast-
ning dagligt at skulle være i tæt kontakt med pa-
tienter og pårørende, som kan være frustrerede,
alvorligt syge eller i sorg. Det kræver et særligt
fokus.
[Tilsynsindsatsen]
Hospitaler er store arbejdspladser, hvor der sam-
let set er en stor risiko for problemer i arbejds-
miljøet.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
Derfor bruger Arbejdstilsynet også meget tid på
hospitalerne.
Med det
risikobaserede tilsyn
målretter Arbejds-
tilsynet sin indsats til de arbejdspladser, hvor der
er problemer.
Samtidig har Arbejdstilsynet side 2016 gennem-
ført såkaldte
udvidede
risikobaserede tilsyn på
blandt andet hospitalerne, hvor der særligt er fo-
kus på psykisk arbejdsmiljø og ergonomi.
Jeg er spændt på, hvad evalueringen af de udvi-
dede risikobaserede tilsyn viser. Evalueringen
forventes at foreligge til foråret.
Og Arbejdstilsynet følger naturligvis op, hvis de
konstaterer væsentlige arbejdsmiljøproblemer.
Arbejdstilsynet har altså stort fokus på landets
hospitaler, og de tager med forskellige tilsyns-
metoder hensyn til hospitalernes arbejdsmiljø-
forhold.
Men når det er sagt, er det vigtigt at understrege,
at det er arbejdsgivers ansvar at fremme sunde
og sikre arbejdsmiljøer.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
[C: Hvad vil regeringen gøre for at afhjælpe de
aktuelle problemer med dårligt arbejdsmiljø på
hospitaler
]
Og så til det sidste af de tre samrådsspørgsmål
spørgsmålet om, hvad regeringen vil gøre for at
afhjælpe de aktuelle problemer med dårligt ar-
bejdsmiljø på hospitalerne.
Inden jeg kaster mig over Arbejdstilsynets ind-
sats, som hører under mig, vil jeg læse et bidrag
op, som jeg har modtaget fra sundhedsministe-
ren:
Det gør indtryk, at personalet nogle steder på
landets sygehuse oplever dårligt arbejdsmiljø.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det ikke
er tilfredsstillende, hvis mennesker risikerer at
blive syge af deres arbejde.
Og de mange historier om arbejdspres på hospi-
talerne vidner om, at der til tider er travlt
me-
get travlt
på sygehusene. Der skal selvfølgelig
passes på de mennesker, som hver dag arbejder
på sygehusene og gør en forskel for patienterne.
Og der har regeringen selvfølgelig også et an-
svar. Vi skal sikre, at regionerne har de bedst
mulige rammer i sundhedsvæsenet.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
Det har vi bl.a. gjort ved at tilføre området bety-
deligt flere midler. Siden valget i 2015 er der til-
ført 3,8 mia. kr. til det regionale sundhedsvæsen.
Og yderligere har vi i årets finanslovsforslag af-
sat �½ mia.kr. som en velfærdsreserve til bl.a.
sundhed.
Arbejdsmiljø på hospitalerne handler i høj grad
om god ledelse og arbejdstilrettelæggelse i regi-
onerne på alle niveauer, både i sygehusledelsen
og på de enkelte afdelinger.
For det er regionerne, som både er arbejdsgive-
re for personalet på sygehusene, og som er an-
svarlige for driften af sygehusvæsenet.
Dermed har de ansvar for, at personalet kan ar-
bejde i et sikkert og sundt fysisk og psykisk ar-
bejdsmiljø. Og regionerne har ansvaret for at
foretage de nødvendige prioriteringer i sygehus-
driften, så indsatserne afspejler patienternes be-
hov.
I juni 2017 indgik vi den årlige aftale om kom-
munernes økonomi for 2018.
Her står det også udtrykkeligt, at regeringen og
Danske Regioner er enige om, at der skal være
gode arbejdsvilkår på sygehusene af hensyn til
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
medarbejderne for at sikre en høj kvalitet og sik-
kerhed for patienterne.
Det står også udtrykkeligt, at regionerne som
arbejdsgivere er ansvarlige for løbende at følge
op på forholdene og sikre et godt fysisk og psy-
kisk arbejdsmiljø.
Det vidner om, at regionerne tager deres ansvar
meget alvorligt, og at det er noget, som man har
fokus på
også fra centralt hold.
[Citat slut.]
Som beskæftigelsesminister er jeg også optaget
af, at vi fastholder arbejdsgiverne på deres an-
svar for at sikre et godt arbejdsmiljø. I det her
tilfælde den daglige ledelse på hospitalerne og
regionerne.
Og jeg er enig i, at regeringen skal understøtte,
at arbejdsgiver har de bedst mulige rammer, så
de kan sikre gode og sunde arbejdsmiljøer på
hospitalerne.
Det gør vi på forskellige måder. Jeg har allerede
nævnt det risikobaserede tilsyn og det udvidede
risikobaserede tilsyn, hvor Arbejdstilsynet netop
kommer på de virksomheder, hvor problemerne
er størst.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
[Koordinerende indsats (initiativ 7)]
Arbejdstilsynet gennemfører desuden en såkaldt
koordinerende indsats på hospitalerne.
Her har Arbejdstilsynet i samarbejde med ar-
bejdsmarkedets parter udvalgt nogle af de væ-
sentligste arbejdsmiljøproblemer for branchen.
Konkret har arbejdsmarkedets parter fx udvalgt
særlige fokusområder inden for det psykiske ar-
bejdsmiljø og inden for muskelskelet-besvær.
Arbejdstilsynet tager materialer med fra Bran-
chefællesskabet om disse fokusområder, når de
er på tilsyn. Materialerne kan så udleveres til
hospitalet til inspiration for deres arbejde med at
løse problemerne.
For mig at se giver samarbejdet mellem ar-
bejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet gode
forudsætninger for at tage hånd om arbejdsmil-
jøproblemerne.
Det giver ejerskab ude på arbejdspladserne og
sikrer, at Arbejdstilsynet fokuserer på det vigtig-
ste.
Jeg kan derfor betrygge spørgeren i, at der gøres
en stor indsats for at understøtte arbejdsmiljøet
på vores hospitaler
til gavn for medarbejderne
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
og for den enkelte arbejdsplads.
[Ekspertudvalg]
Og så er spørgsmålet om et godt arbejdsmiljø jo
også et meget bredere anliggende, som vi på
tværs af brancher skal blive klogere på.
Vi skal forebygge, at folk bliver syge på arbej-
det, og vi skal blive klogere på, hvordan vi kan
forebygge sygefravær.
Derfor vil jeg drøfte med ministeren for offentlig
innovation, hvordan vi
på tværs af sektorer
kan etablere bedre viden om, hvordan vi ned-
bringer sygefraværet på de offentlige arbejds-
pladser.
Derudover har jeg nedsat et ekspertudvalg om
arbejdsmiljø, som skal gentænke hele arbejds-
miljøindsatsen. En beslutning, der var bred op-
bakning til i arbejdsmiljøforligskredsen.
Ekspertudvalget er allerede i arbejdstøjet og er
gået i gang med at undersøge den samlede ar-
bejdsmiljøindsats.
De vil bl.a. skulle se på om arbejdsmiljøindsat-
sen kan tilrettelægges mere hensigtsmæssigt, så
vi får rettet op på de senere års kedelige udvik-
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 6/10-17 om arbejdsmiljø på hospitaler, med beskæftigelsesministeren
ling.
Jeg ser meget frem til at drøfte ekspertudvalgets
anbefalinger med arbejdsmiljøforligskredsen,
når regeringen modtager udvalgets anbefalinger.
Tak for ordet.
14