Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
7. marts 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 179 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 179:
J.nr. 2018 - 99
”I
forlængelse af svar på spørgsmål S 224 bedes ministeren beskrive de forskellige
aktiveringsforløb hver for sig, for at belyse omkostningerne og effekt af hvert en-
kelt forløb. Det forudsættes at der ved "forløb" forstås de beskæftigelsesrettede til-
bud som revalidering, ressource- og jobafklaringsforløb, løntilskud,
nyttejob, virksomhedspraktik m.m.”
Svar:
En forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen forventes at
reducere omfanget af aktivering i de dele af den aktive indsats, som i dag er dækket
af statslig driftsrefusion. Det omfatter ordinær uddannelse, øvrig vejledning og op-
kvalificering, deltagelse i 6 ugers jobrettet uddannelse, undervisningsmateriale og
godtgørelse i forbindelse med deltagelse i aktivering, opkvalificeringsjob og part-
nerskabsaftaler med virksomheder samt mentorstøtte. Der vil stadig være statslig
refusion på aktiveringsudgifter til fx ressourceforløb og jobafklaringsforløb samt
uddannelsespuljerne der blev indført med beskæftigelsesreformen.
I stedet forventes kommunerne at øge deres brug af virksomhedsrettede tilbud i
form af løntilskud, voksenlærlingeforløb eller virksomhedspraktik, der er mindre
udgiftstunge og generelt har gode effekter.
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren ønsker at få oplyst enhedsomkostnin-
gerne ved diverse aktive indsatser. Der er mange forskellige former for aktive ind-
satser i beskæftigelsesindsatsen, og omkostningerne ved selve indsatsen varierer
betydeligt på tværs af målgrupper og redskaber.
Indsatserne under vejledning og opkvalificering i form af bl.a. ordinær uddannelse
er omkostningsfulde, idet der er udgifter til selve indsatsen samtidigt med, at den
ledige fortsat modtager en ydelse. Selve enhedsomkostningen ved aktivering af
dagpengemodtagere i vejledning og opkvalificering er godt 149.600 kr. pr. fuld-
tidsaktiverede på finansloven for 2018,
jf. tabel 1.
Mens enhedsomkostningen for
kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere er ca. 151.700 kr. pr. fuldtidsaktiverede.