Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1864716_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
7. marts 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 179 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 179:
J.nr. 2018 - 99
”I
forlængelse af svar på spørgsmål S 224 bedes ministeren beskrive de forskellige
aktiveringsforløb hver for sig, for at belyse omkostningerne og effekt af hvert en-
kelt forløb. Det forudsættes at der ved "forløb" forstås de beskæftigelsesrettede til-
bud som revalidering, ressource- og jobafklaringsforløb, løntilskud,
nyttejob, virksomhedspraktik m.m.”
Svar:
En forenkling af den økonomiske styring af beskæftigelsesindsatsen forventes at
reducere omfanget af aktivering i de dele af den aktive indsats, som i dag er dækket
af statslig driftsrefusion. Det omfatter ordinær uddannelse, øvrig vejledning og op-
kvalificering, deltagelse i 6 ugers jobrettet uddannelse, undervisningsmateriale og
godtgørelse i forbindelse med deltagelse i aktivering, opkvalificeringsjob og part-
nerskabsaftaler med virksomheder samt mentorstøtte. Der vil stadig være statslig
refusion på aktiveringsudgifter til fx ressourceforløb og jobafklaringsforløb samt
uddannelsespuljerne der blev indført med beskæftigelsesreformen.
I stedet forventes kommunerne at øge deres brug af virksomhedsrettede tilbud i
form af løntilskud, voksenlærlingeforløb eller virksomhedspraktik, der er mindre
udgiftstunge og generelt har gode effekter.
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren ønsker at få oplyst enhedsomkostnin-
gerne ved diverse aktive indsatser. Der er mange forskellige former for aktive ind-
satser i beskæftigelsesindsatsen, og omkostningerne ved selve indsatsen varierer
betydeligt på tværs af målgrupper og redskaber.
Indsatserne under vejledning og opkvalificering i form af bl.a. ordinær uddannelse
er omkostningsfulde, idet der er udgifter til selve indsatsen samtidigt med, at den
ledige fortsat modtager en ydelse. Selve enhedsomkostningen ved aktivering af
dagpengemodtagere i vejledning og opkvalificering er godt 149.600 kr. pr. fuld-
tidsaktiverede på finansloven for 2018,
jf. tabel 1.
Mens enhedsomkostningen for
kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere er ca. 151.700 kr. pr. fuldtidsaktiverede.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at beskrive de forskellige aktiveringsforløb hver for sig, for at belyse omkostningerne og effekt af hvert enkelt forløb, til beskæftigelsesministeren
1864716_0002.png
Tabel 1. Enhedsomkostninger ved aktivering i vejledning og opkvalificering
Kr. (2018-pl)
Refusion under driftsloftet
Dagpengemodtagere i vejledning og opkvalificering
- heraf dagpengemodtagere i ordinær uddannelse
- heraf dagpengemodtagere i øvrig vejledning og opkvalificering
Kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere i vejledning og opkvalificering
Seks ugers selvvalgt uddannelse
Gennemsnitlig enhedsomkostning for de ledighedsrelaterede målgrupper
Revalidender/ forrevalidender
Sygedagpengemodtagere
Ledighedsydelsesmodtagere
Gennemsnitlig enhedsomkostning for øvrige målgrupper
Refusion udenfor driftsloftet
Ressourceforløb
Jobafklaringsforløb
Gennemsnitlig enhedsomkostning for målgrupper udenfor driftsloft
149.580
146.440
151.860
151.710
233.390
155.540
71.220
229.810
205.360
134.060
218.900
160.930
200.200
Anm.: Enhedsomkostningerne angiver driftsudgifterne til aktivering per fuldtidsaktiverede ekskl. selve ydelsen. Tallene
er i 2018 pris- og lønniveau og anvendt på finansloven for 2018.
Kilde: Udgiftsdata fra Danmarks Statistik og aktivitetsdata fra Jobindsats.dk.
De virksomhedsrettede tilbud er mindre omkostningsfulde, da selve indsatsen som
fx virksomhedspraktik ikke indebærer omkostninger, men blot en forsørgelsesud-
gift. Når en ledig overgår til løntilskud, udbetales der ikke længere overførselsind-
komst, men i stedet modtager den ledige løn fra arbejdsgiver, der modtager et løn-
tilskud fra det offentlige. Udgifterne til henholdsvis offentligt og privat løntilskud
opgøres ikke separat for de forskellige målgrupper, med undtagelse af dagpenge-
modtagere.
På finansloven for 2018 er der skønnet en samlet enhedsomkostning for dagpen-
gemodtagere i offentlige løntilskudsjob på 214.250 kr. og 147.720 kr. i privat løn-
tilskudsjob. Hertil skal modregnes den alternative dagpengeydelse. For de reste-
rende målgrupper er der på FL18 skønnet en samlet enhedsomkostning for offent-
lige og private løntilskud under ét på 168.340 kr.
Effekterne af de forskellige typer af aktivering kan variere på tværs af målgrupper.
Ser man alene på de overordnede effekter af de mest anvendte aktiveringstyper,
kan den eksisterende viden kort opsummeres ved følgende resultater:
Der er stærk evidens for, at deltagelse i privat løntilskud øger beskæftigelsen for
såvel dagpengemodtagere som kontanthjælpsmodtagere. Det skyldes, at tileg-
nelsen af nye kompetencer giver anledning til en positiv beskæftigelseseffekt
efter deltagelse i aktiveringsforløbet, der mere end opvejer de lediges lavere be-
skæftigelseschancer undervejs i aktiveringsforløbet.
Når det gælder deltagelse i offentligt løntilskud tyder det på, at dagpengemod-
tagere alene fastholdes i ledighed under aktiveringsforløbet, mens der efterføl-
gende ikke er tegn på, at tilegnelsen af nye kompetencer efterfølgende øger be-
skæftigelsen. For kontanthjælpsmodtagere er erfaringerne med offentligt løntil-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om at beskrive de forskellige aktiveringsforløb hver for sig, for at belyse omkostningerne og effekt af hvert enkelt forløb, til beskæftigelsesministeren
skud lidt bedre. Her ses positive beskæftigelseseffekter efter deltagelse i uddan-
nelsesaktivering, der helt eller delvist opvejer de lediges lavere beskæftigelses-
chancer undervejs i aktiveringsforløbet.
Blandt de studier, der findes, er der indikationer på positive beskæftigelsesef-
fekter af virksomhedspraktik.
Uddannelsesaktivering har typisk en negativ beskæftigelseseffekt på kort sigt.
Det skyldes, at der på kort sigt ikke er tegn på positive beskæftigelseseffekter
efter deltagelse i uddannelsesaktivering, mens uddannelsesaktivering har en
fastholdende effekt undervejs i forløbet. Danske studier viser heller ikke på
længere sigt tegn på positive effekter efter deltagelses i uddannelsesaktivering.
Aktiveringsforløbene under betegnelsen øvrig vejledning og opkvalificering be-
står typisk af jobsøgningskurser, som ikke entydigt kan siges at have hverken
positive eller negative beskæftigelseseffekter.
For en mere detaljeret oversigt over forskningsmaterialet bag ovenstående opsum-
mering henvises til Rosholm og Svarers litteraturreview ”Effekter
af virksomheds-
rettet aktivering i den aktive arbejdsmarkedspolitik fra 2011 i forhold til virknin-
gerne af løntilskud”,
KORA’s litteraturreview ”Effekter
af ordinær uddannelse for
ledige fra 2013 i forhold til virkningerne af ordinær uddannelse”
og Beskæftigel-
sesministeriets vidensbank (jobeffekter.dk) i forhold til virkningerne af virksom-
hedspraktik og jobsøgningskurser.
Det er ikke muligt at sammenfatte den samlede litteratur i forhold til effekternes
størrelse, idet de forskellige studier ikke er fuldt sammenlignelige.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3