Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lennart Damsbo-Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
8. januar 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. december 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 178 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S).
”Der
er i forbindelse med byggeriet af den nye bro ved Frederikssund blevet etab-
leret en byggeplads, hvor der foregår byggeri på begge sider af fjorden, og også
ude i fjorden, hvor der skal bygges bropiller, der skal bære broen. Der ønskes en
redegørelse for, i hvilke tilfælde det er Søfartsstyrelsen, henholdsvis Arbejdstilsy-
net, der er tilsynsmyndighed for dette byggeri og herunder bl.a. for følgende:
- Hvem fører tilsyn med arbejdsmiljøet på byggepladsen, henholdsvis på
landjorden og ude på vandet?
- Er både Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen involveret i tilsynet og i be-
kræftende fald hvor går skillelinjen mellem deres myndighedsområder?
- Hvem håndterer tilsynet med fartøjer på vandet, og hvem har ansvaret for
tilsynet med fartøjer og pramme, der er fortøjet til de kommende bropiller?
- Hvornår er der tale om en bropille, hvad er definitionen heraf?
Finder ministeren, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der kun er 1 tilsynsmyn-
dighed på 1 byggeplads?
”
Svar:
Spørgsmål nr. 178:
J.nr. 20175200495
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, som har oplyst følgende:
”Både
Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen fører tilsyn med broarbejdet ved den nye
Frederikssundsbro, idet arbejdet foregår både på landjorden, hvor Arbejdstilsynet
fører tilsyn, og på vandet, hvor Søfartsstyrelsen fører tilsyn. Det skyldes, at de to
myndigheder besidder forskellige kompetencer inden for hver deres område, og at
sikkerheden dermed varetages bedst muligt med en tilsynsindsats fra begge myn-
digheder.
Det følger af arbejdsmiljøloven, at loven alene gælder for arbejde på landjorden.
Dog gælder loven også lastning og losning af skibe, herunder fiskefartøjer, samt
værftsarbejde om bord i skibe og arbejde, der må ligestilles hermed, jf. lovens § 3,
stk. 2.
På den baggrund er der indgået en række aftaler mellem Arbejdstilsynet og Søfarts-
styrelsen om grænsefladeafklaringer.