Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1842857_0001.png
TALE
13. december 2017
Samrådstale om virksomhedspraktik til ledig tjener
med 40 års erfaring den 14. december 2017
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
Samrådsspørgsmål L (tidligere CM)
Hvad mener ministeren om, at en tjener med 40 års erfaring i branchen sendes
i virksomhedspraktik som tjener, som beskrevet i Fagbladet 3F den 10.
august 2017? Der henvises til https://fagbladet3f.dk/artikel/paa-trods-af-40-
aars-erfaring-morten-sendt-i-praktik-som-tjener.
Samrådsspørgsmål M (tidligere CN)
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med og i tråd med intentionen
i lov om aktiv beskæftigelse, at et jobcenter bruger virksomhedspraktik til
borgere, der allerede har kompetencer inden for det pågældende fag, ikke
mangler afklaring og allerede søger job, som beskrevet i Fagbladet 3F den
10. august 2017? Der henvises til https://fagbladet3f.dk/artikel/paa-trodsaf-
40-aars-erfaring-morten-sendt-i-praktik-som-tjener.
Indledning
Samrådet i dag handler om en tjener med 40 års
erfaring i restaurationsbranchen, som bliver sendt i
virksomhedspraktik som tjener.
Svar på L: Min mening om den konkrete sag
Spørgsmålet omhandler en enkeltsag og I ved
godt, at jeg hverken kan, eller vil behandle enkelt-
sager på et samråd.
Svar på M om intentionen med virksomheds-
praktik
Jeg vil derfor gå videre til spørgsmål M om inten-
tionen med virksomhedspraktik og reglerne på
området.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Der er her tre afgørende forhold, der spiller ind, og
som jeg kort vil gøre rede for.
For det første ret og pligt til et aktivt tilbud efter
13 ugers ledighed. For det andet formålet med
virksomhedspraktik og for det tredje rådighedsfor-
pligtelsen.
De to første punkter fremgår i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, mens rådighedsforpligtigelsen
fremgår i dagpengeloven.
Ret og pligt til aktivt tilbud
Det følger af reglerne i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, at hvis en dagpengemodtager under
30 år eller over 50 år har været ledig i 13 uger, så
skal jobcentret give et aktivt tilbud. Det skal ske
med henblik på, at personen hurtigst muligt kan
opnå varig beskæftigelse.
Tilbuddet skal som hovedregel være rettet mod be-
skæftigelse inden for områder med behov for ar-
bejdskraft.
Jobcentret skal ved tilrettelæggelsen af det konkre-
te tilbud tage udgangspunkt i borgerens ønsker og
forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov.
Jobcentret kan dog godt efter en konkret vurdering
vælge at give et tilbud, som ligger uden for det,
den ledige selv har mest lyst til.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Det kan fx være tilfældet, hvis der er tale om et
tilbud, som retter sig mod et område med gode
jobmuligheder, og jobcentret her vurderer, at det
netop er det tilbud, der skal til for at bringe perso-
nen tættere på selvforsørgelse.
Formålet med virksomhedspraktik
Formålet med virksomhedspraktik er i dag bredt
formuleret i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Virksomhedspraktik gives, hvis man har behov for
at få afklaret sine beskæftigelsesmål, eller hvis
man på grund af manglende kompetencer har
svært ved at opnå beskæftigelse på helt almindeli-
ge vilkår eller med løntilskud.
I lovteksten dækker kompetencer over både mang-
lende
faglige, sociale og sproglige kompetencer,
som kan begrunde en virksomhedspraktik.
Der kan således være forskellige grunde til, at job-
centret vurderer, at en ledig kan have behov for
virksomhedspraktik for at komme i beskæftigelse.
Det beror hver gang på en konkret vurdering, og
jobcentret skal naturligvis altid sikre, at praktikken
lever op til formålet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Hvis man fx er i stand til at få job på en virksom-
hed ved selv at søge job dér, så bør man ikke til-
bydes virksomhedspraktik det pågældende sted.
Hvis der derimod er tale om, at man forgæves har
søgt job inden for et bestemt fagområde, og det er
et område med gode beskæftigelsesmuligheder, så
kan virksomhedspraktikken godt give mening
selv for erfarne folk.
For selvom man har mange års erfaring, er det ik-
ke altid ensbetydende med, at man behersker alle
facetter af faget. Og er man fagligt velkvalificeret,
kan det være, at man mangler andre former for
kompetencer.
Men for mig er det helt afgørende, at virksom-
hedspraktik bruges på en måde, så det reelt hjælper
den ledige tættere på job. Virksomhedspraktik skal
have et klart jobsigte for den enkelte.
Det er også baggrunden for, at jeg som et led i re-
geringens udspil til en forenklet beskæftigelsesind-
sats har foreslået, at jobsigtet i reglerne for virk-
somhedspraktik bliver tydeliggjort.
Det er min klare intention, at det for både borger-
ne, jobcentrene og arbejdsgiverene skal være klart,
at virksomhedspraktik så vidt muligt skal tilrette-
lægges med sigte på at opnå ordinære løntimer.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Virksomhedspraktik hjælper i dag mange ledige
tilbage til job, hvilket Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd også fremhævede i gårdsdagens Politi-
ken. Vi må således ikke glemme, at virksomheds-
praktik er et af de bedste redskaber, for at give le-
dige en permanent tilknytning til arbejdsmarkedet.
Men det er klart, at ordningen ikke må misbruges.
Der findes derfor også regler, som skal understøt-
te, at virksomhedspraktik bruges hensigtsmæssigt.
For det første
må praktikopholdet kun have en be-
stemt varighed. For dagpengemodtagere (bortset
fra dimittender) er det højst fire uger.
For det andet
sætter rimelighedskravet en ramme
for, hvor mange der må være i praktik i forhold til
antallet af ordinært ansatte i virksomheden.
Til det kan jeg supplere med, at jeg i maj måned
pr. brev har indskærpet over for landets kommu-
ner, at de skal sikre både medarbejderinddragelse
og den nødvendige dokumentation, når de etable-
rer både virksomhedspraktik og løntilskud.
For det tredje
må man ikke komme i praktik i den
virksomhed, hvor man senest har været ansat.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
Og for det fjerde
er der etableret et kvartalsvist
oversigtssystem (KLV), som giver De Regionale
Arbejdsmarkedsråd (RAR) mulighed for at følge
med i, hvordan jobcentrene i praksis anvender
virksomhedspraktik.
I de enkelte RAR deltager blandt andet repræsen-
tanter for arbejdsgivere, faglige organisationer og
kommunalbestyrelser.
Hvis et medlem af RAR mener, at et jobcenter er
på galt spor, så vil det være naturligt at rejse pro-
blemstillingen i rådet.
Rådighedspligt
Endelig er der rådighedsforpligtigelsen. For at
kunne modtage arbejdsløshedsdagpenge, er det en
betingelse, at man står til rådighed for arbejdsmar-
kedet. Det dækker over, at man skal stå til rådig-
hed for rimeligt ordinært arbejde og rimelige til-
bud.
Reglerne giver ikke adgang til, at dagpengemodta-
gere kan vælge ikke at stå til rådighed for et fagligt
område eller særlige job. Det gælder også, selvom
man i mange år har arbejdet inden for fagområdet
og gerne vil prøve noget nyt.
Afslutning
Lad mig kort samle op. Der er efter begge regelsæt
ikke noget til hinder for, at jobcentret kan vælge at
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 14/12-17 om virksomhedspraktik, til beskæftigelsesministeren
give tilbud om virksomhedspraktik inden for et
fagligt område, som den ledige ønsker at forlade.
Men det er under forudsætning af, at det lever op
til formålsbestemmelsen, og at jobcentret vurderer,
at tilbuddet kan hjælpe med at få personen i be-
skæftigelse. Jeg synes, det er rimeligt, at jobcente-
ret har den mulighed.
Jeg vil også gerne understrege, at virksomheds-
praktik kun skal sættes i værk, hvis jobcentret vur-
derer, at tilbuddet er det, som bedst kan hjælpe den
ledige tættere på beskæftigelse. Derfor mener jeg
også, at det er vigtigt at få jobsigtet præciseret i
reglerne, så ingen er i tvivl.
Tak for ordet.
7