Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mattias Tesfaye
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 111
02-03-2018
J.nr. 2017 - 8137
”Er
myndighederne (politiet, SKAT, Udlændingestyrelsen og Arbejdstilsynet) i
forbindelse med kontrolindsatser imod social dumping stødt på asylansøgere eller
personer på tålt ophold som er i såkaldt ”Røde Kors-praktik” og som udsættes for
social dumping?”
Svar:
Det er helt afgørende, at der er ordnede forhold på arbejdsmarkedet i Danmark, og
at arbejde sker på lovlige vilkår. Derfor er det også afgørende for regeringen, at
myndighederne anvender alle de tilgængelige redskaber i myndighedssamarbejdet
for at bekæmpe social dumping. Her har vi prioriteret midler til en koordineret
myndighedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som vi kan se har
givet resultater og bl.a. været med til at få fat i virksomheder, der ikke overholder
reglerne.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Arbejdstilsynet og Skatteministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”Asylansøgere og udlændinge på tålt ophold har mulighed for at deltage i
eksterne praktikforløb, såfremt de opfylder de i § 25 i bekendtgørelse nr. 497
af 3. maj 2010 om undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl.
fastsatte betingelser.
Praktikforløb tilrettelagt efter bekendtgørelsen skal have et betydeligt læ-
ringselement, og det må ikke udgøre eller virke som egentlig beskæftigelse.
Praktikanten må ikke modtage løn eller andre ydelser i forbindelse med
praktikforløbet.
Modtager en asylansøger eller en udlænding på tålt ophold løn eller andre
ydelser under praktikforløbet, vil dette være i strid med reglerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at udlæn-
dinge på tålt ophold ikke lovligt kan tage lønnet beskæftigelse, og at asylan-
søgere alene kan tage lønnet beskæftigelse efter konkret tilladelse fra Ud-