Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1862802_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mattias Tesfaye
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. november 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 111 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mattias Tesfaye (S).
Spørgsmål nr. 111
02-03-2018
J.nr. 2017 - 8137
”Er
myndighederne (politiet, SKAT, Udlændingestyrelsen og Arbejdstilsynet) i
forbindelse med kontrolindsatser imod social dumping stødt på asylansøgere eller
personer på tålt ophold som er i såkaldt ”Røde Kors-praktik” og som udsættes for
social dumping?”
Svar:
Det er helt afgørende, at der er ordnede forhold på arbejdsmarkedet i Danmark, og
at arbejde sker på lovlige vilkår. Derfor er det også afgørende for regeringen, at
myndighederne anvender alle de tilgængelige redskaber i myndighedssamarbejdet
for at bekæmpe social dumping. Her har vi prioriteret midler til en koordineret
myndighedsindsats mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som vi kan se har
givet resultater og bl.a. været med til at få fat i virksomheder, der ikke overholder
reglerne.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Arbejdstilsynet og Skatteministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”Asylansøgere og udlændinge på tålt ophold har mulighed for at deltage i
eksterne praktikforløb, såfremt de opfylder de i § 25 i bekendtgørelse nr. 497
af 3. maj 2010 om undervisning og aktivering m.v. af asylansøgere m.fl.
fastsatte betingelser.
Praktikforløb tilrettelagt efter bekendtgørelsen skal have et betydeligt læ-
ringselement, og det må ikke udgøre eller virke som egentlig beskæftigelse.
Praktikanten må ikke modtage løn eller andre ydelser i forbindelse med
praktikforløbet.
Modtager en asylansøger eller en udlænding på tålt ophold løn eller andre
ydelser under praktikforløbet, vil dette være i strid med reglerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at udlæn-
dinge på tålt ophold ikke lovligt kan tage lønnet beskæftigelse, og at asylan-
søgere alene kan tage lønnet beskæftigelse efter konkret tilladelse fra Ud-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om myndighederne (politiet, SKAT, Udlændingestyrelsen og Arbejdstilsynet) i forbindelse med kontrolindsatser imod social dumping stødt på asylansøgere eller personer på tålt ophold som er i såkaldt Røde Kors-praktik og som udsættes for social dumping, til beskæftigelsesministeren
lændingestyrelsen, og alene hvis en række en nærmere betingelser er opfyldt,
jf.
udlændingelovens § 14 a.”
For så vidt angår de i spørgsmålet nævnte kontrolindsatser kan det oplyses,
at det på Udlændinge- og Integrationsministeriets område er Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration (SIRI), der deltager i sådanne kon-
trolaktioner. SIRI har til brug for Udlændinge- og Integrationsministeriets
bidrag oplyst følgende:
”SIRI har ikke kendskab til, om der på kontrolaktioner er truffet asyl-
ansøgere eller personer på tålt ophold som er i såkaldt ”Røde Kors-
praktik”,
og som udsættes for social dumping.
SIRI deltager i udgående kontrol ved virksomhedsbesøg i samarbejde
med politiet, SKAT og Arbejdstilsynet, primært i regi af social dum-
ping og fælles myndighedsindsats. Det er politiet, der har kompeten-
cen til udgående udlændingekontrol, og SIRI deltager derfor kun i
kontrolaktioner, hvor politiet deltager. SIRI bistår politiet ved kontrol
af antrufne udlændinges grundlag for ophold og arbejde og vejleder
arbejdsgivere om reglerne herom. Fokus er i den forbindelse på, om
udenlandsk arbejdskraft beskæftiges uden ret til ophold og arbejde.
Er der tale om kontrolaktioner på virksomheder med ansatte fra tredje-
lande med opholdstilladelse på erhvervs- og studieområdet, deltager
SIRI endvidere i vurdering af, om betingelser for opholdsgrundlag i de
konkrete tilfælde er overholdt.”
Justitsministeriet har til brug for sit bidrag indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser
fra landets 12 politikredse.
Ti politikredse har oplyst, at kredsene i forbindelse med kontrolaktioner mod
social dumping foretaget sammen med andre myndigheder, herunder SKAT
og Arbejdstilsynet, indimellem har truffet asylansøgere eller personer på tålt
ophold, som er i praktik i virksomheder på baggrund af en praktikaftale ind-
gået med Røde Kors. Kredsene har i den forbindelse ikke umiddelbart haft
mistanke om social dumping.”
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet er i forbindelse med indsatsen mod social
dumping stødt på
asylansøgere eller personer på tålt ophold, som oplyser, at de er i Røde Kors-
praktik. Det er Arbejdstilsynets vurdering, at dette er sket i mindre omfang,
men Arbejdstilsynet har ikke registreringer herom.”
Skatteministeriet har til brug for sit bidrag indhentet en udtalelse fra SKAT, der har
oplyst følgende:
”SKAT har ingen registreringer eller øvrige dokumenterbare oplysninger
om, hvorvidt der er mødt asylansøgere eller personer på tålt ophold, som er i
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om myndighederne (politiet, SKAT, Udlændingestyrelsen og Arbejdstilsynet) i forbindelse med kontrolindsatser imod social dumping stødt på asylansøgere eller personer på tålt ophold som er i såkaldt Røde Kors-praktik og som udsættes for social dumping, til beskæftigelsesministeren
”Røde Kors-praktik”, i forbindelse
med kontrolindsatser mod social dum-
ping.”
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3