Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1834008_0001.png
Sagsnr. 17-1228
Vores ref. JSO/snj
Den 31. maj 2017
Forenkling af beskæftigelsesindsatsen
Den danske beskæftigelsesindsats er blevet tiltagende kompliceret. De seneste års reformer
og politiske diskussioner har ofte medført nye krav og regler, der er blevet bygget oven på
et i forvejen omfattende regelsæt.
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har annonceret, at regeringen i efteråret 2017
vil komme med et udspil til forenkling af beskæftigelsesindsatsen. I den forbindelse har
ministeren udbedt sig forslag til hvordan indsatsen kan afbureaukratiseres og gøres
enklere. I LO deler vi vurderingen af, at der er et forenklingspotentiale i de regler der
omhandler beskæftigelsesindsatsen i Danmark.
Vi mener, at formålet med en enklere beskæftigelsesindsats bør være at sikre en effektiv
hjælp til at arbejdsløse danskere kan komme hurtigt og varigt i beskæftigelse igen. Til gavn
for den enkelte arbejdsløse, for virksomhederne og for os alle.
LO ønsker at styrke progressionen i ledighedsforløbet, ved at skabe en bedre sammenhæng
mellem tiltag og den effekt det har på den lediges mulighed for at komme varigt i job,
herunder sammenhængen mellem overenskomstmæssige rettigheder i opsigelsesperiode og
ledighedsperiode med et meningsfuldt fælles kontaktforløb i centrum. Forløbet skal
fastholde niveauet for kontakt og støtte til arbejdsløse for jobcentre og a-kasse ved at sikre
en mere effektiv arbejdsfordeling, der skaber bedre rammer for en målrettet og individuel
indsats for den enkelte.
Samtidig er LO enig i potentialet i en gennemskrivning af LAB-lovgivningen, der kan
skabe en mere overskuelig og lettilgængelig lovgivning, der vil kunne skabe større
gennemsigtighed, øge retssikkerheden for den enkelte og sikre at lovgivningens intentioner
i højere grad implementeres end det sker i dag.
LO finder det væsentligt, at der fortsat skelnes mellem forsikrede og ikke-forsikrede
arbejdsløse i beskæftigelseslovgivningen. Forsikrede ledige er en særlig gruppe, som via
deres medlemskab a-kassen aktivt har valgt at forsikre sig i tilfælde af ledighed. Gruppen
har således optjent ret til dagpengeydelse og dagpengerettigheder igennem mange års
arbejde og et betalt medlemskab af en a-kasse. En anden gruppe ledige er de ikke-
forsikrede, som ikke har andre udfordringer end netop ledighed. Dertil kommer særlige
grupper af ledige, der er mennesker, der har et behov for at modtage ydelser pga. sygdom,
eller nedsat arbejdsevne. Forenklinger og harmoniseringer skal dermed ikke ske på tværs
af grupperne, men fortsat anerkende gruppernes forskelligheder. Når det er sagt, er der
bestemt potentiale for forenklinger ift. antallet af målgrupper i beskæftigelseslovgivningen
i dag. Her bakker LO op om en gennemgående konsekvensanalyse af sammenlægning af
grupper, så det fortsat sikres, at den enkelte får den rette indsats, alt efter hvilken gruppe
vedkommende tilhører.
Alt i alt ønsker LO at spille positivt og konstruktivt med i arbejdet med forenkling af
beskæftigelsesindsatsen. I det følgende fremgår et par af de konkrete forslag til
forenklinger, som LO finder væsentlige at inddrage i den kommende diskussion.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Bedre sammenhæng i beskæftigelsesindsatsen
Ledighedsperioden skal spille bedre sammen med overenskomsterne.
Arbejdsløshed sker sjældent fra den ene dag til den anden. På det danske arbejdsmarked er
det normalt med opsigelsesperioder, når vi mister vores arbejde. På samme måde ved vi
godt, hvornår vi er færdigudlært og skal ud på arbejdsmarkedet. Alligevel er
udgangspunktet for beskæftigelsesindsatsen ofte første dag som ledigmeldt.
Fagforeningerne har imidlertid i de seneste år forhandlet sig frem til muligheden for at
kunne starte en arbejdsmarkedsindsats over for medlemmer allerede i opsigelsesperioden. I
fx Industriens overenskomster er en ret til to timers samtale med fagforening/a-kasse i
opsigelsesperioden, og der er ret til at gennemføre 2-5 ugers uddannelse i
opsigelsesperioden.
Samtalen i opsigelsesperioden fokuserer på jobsøgning, jobformidling og uddannelse og
danner baggrund for cv-samtalen i a-kassen, hvis medlemmet endnu ikke er kommet i job.
Der er derfor tale om en tidlig og sammenhængende indsats.
Som et godt eksempel på, at rettighederne i overenskomsterne spiller sammen med
arbejdsløshedsperioden, er muligheden for at påbegyndt uddannelse i opsigelsesperioden
kan kombineres med op til seks ugers jobrettet uddannelse i arbejdsløshedsperioden. Det
kan dermed forlænge den totale uddannelseslængde. Denne mulighed blev lavet ved
trepartsaftalen om kvalificeret arbejdskraft.
LO mener, at opsigelsesperioden bør være det første skridt på vej mod et nyt arbejde for
langt flere mennesker og at rettigheder i overenskomsterne skal kunne gælde ind i
ledighedsperioden. Således vil der blive skabt en langt bedre sammenhæng mellem
indsatsen i opsigelsesperioden og i starten af ledighedsperioden.
Et meningsfuldt fælles kontaktforløb
En stærkere indsats i opsigelsesperioden og snart-udlært-perioden bør videreføres med et
nyt og mere meningsfuldt fælles kontaktforløb for forsikrede arbejdsløse.
Fagbevægelsen og a-kasserne i Danmark tager udgangspunkt i kendskab til brancherne,
dygtige sagsbehandlere og viden om lokal/regional beskæftigelse for at hjælpe den enkelte
videre. Det er afsættet for den indsats, der ydes i a-kasserne
som også rækker udover
hvad lovgivningen dikterer
for at sikre, at medlemmerne oplyses, afklares og
opkvalificeres alt efter behov. Der synes derfor at være et væsentligt forenklingspotentiale
for beskæftigelsesindsatsen i at benytte a-kassernes kompetencer mere aktivt.
LO mener, at det bør være gennemgående for medlemmer af en a-kasse, at deres tidlige og
første kontakt som arbejdsløs sker i egen a-kasse.
Vi foreslår derfor, at gennemføre justeringer af kontaktforløbet, der ligger i forlængelse af
intentionen fra Beskæftigelsesreformen om en individuel og meningsfuld indsats over for
de forsikrede arbejdsløse, hvor deres kontakt er i a-kassen i den tidlige fase af
ledighedsforløbet. Hensigten er, at det fælles kontaktforløb mellem a-kasse og jobcenter
opleves som sammenhængende for den enkelte arbejdsløse og skaber den rette progression
i samtalerne.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834008_0003.png
Udgangspunktet for kontaktforløbet skal således være tillid til den enkelte arbejdsløse og
give større frihed til en faglig vurdering i a-kassen ift. hvilken indsats og hyppighed, der er
relevant. Dermed bør forløbet være mere fleksibelt end i dag og eksempelvis give
anledning til, at samtalekadencen tilpasses behovet hos den enkelte med særlig fokus på
medlemmer i risiko for langtidsledighed.
Det foreslås, at der skabes større sammenhæng mellem overenskomster og
ledighedsperiode, således at overenskomstbaserede rettigheder bedre kan gælde på tværs af
opsigelsesperiode/første ledighedsdag.
Det foreslås, at der indføres et meningsfuldt fælles kontaktforløb, hvor a-kasser, der kan og
vil (jf. forslag om certificeringsordningen), i starten af ledighedsperioden har kontakten
med de arbejdsløse medlemmer. Målsætningen med forløbet er
ikke
at reducere den
samlede kontakt og støtte til de arbejdsløse fra jobcenter og a-kasse, men at benytte det
særlige branchekendskab i a-kasserne til at understøtte den aktive jobsøgning tidligt i
ledighedsforløbet og bruge ekstra ressourcer på medlemmer i risiko for langtidsledighed.
Det foreslås, at forsikrede arbejdsløse, der gennemfører et branchespecifikt
afklaringsforløb hos en certificeret a-kasse, ikke automatisk også henvises til statens
generelle afklaringsforløb. Den forsikrede arbejdsløse bør fortsat tilmelde sig JobNet.
Det foreslås, at a-kasserne skal kunne registrere mindre intensiv indsats uden at skulle
indsende blanketter til jobcentret. Herunder bør a-kasserne ligeledes få mulighed for at
søge puljer til kurser over seks ugers jobrettet uddannelse direkte. I dag er det muligt at
søge penge til gennemførsel af kurser, men ikke til finansiering af certifikatprøve. Puljen
bør udvides til ligeledes at dække dette. Det kan eventuelt gøres via ubrugte midler fra den
regionale uddannelsespulje og puljen til uddannelsesløft.
Det foreslås, at arbejdsløse, der nu skal registrere deres jobsøgning i deres joblog løbende,
ikke længere også skal bekræfte sin jobsøgning på jobnet hver 7. dag. Der er tale om
dobbelt kontrol af den arbejdsløse og er unødvendigt.
Det foreslås, at der udvikles en certificeringsordning for a-kasser, således at det er a-kasser
med en monitorerbar og beviselig effektiv jobformidling, der kan overtage kontakten til
forsikrede arbejdsløse i starten af ledighedsperioden. Certificeringsordningen kan
hensigtsmæssigt knyttes op på a-kassens muligheder for afklaring af risikoen for
langtidsledighed, en samlet fortsat kadence og kontakt i form af jobsamtaler med
medlemmerne som i dag, og intensive tilbud i a-kassen til medlemmer i risiko for
langtidsledighed.
Der er således et forenklingspotentiale i at smidiggøre reglerne og styrke indsatsen for den
enkelte arbejdsløse i opsigelsesperioden og dermed få forkortet ledighedsperioden for den
enkelte.
For kommunerne er der et markant forenklingspotentiale i at flere arbejdsløse hurtigere
bliver afklaret, opkvalificeret og bekendt med deres muligheder i beskæftigelsessystemet.
Mere fleksible rammer skaber også et bedre flow imellem opsigelsesperiode og
ledighedsperiode, der i højere grad skal tænkes som ét hele.
Et nyt kontaktforløb vil give en klar aflastning og forenkling for de kommunale jobcentre,
da et stort antal arbejdsløse vil komme i arbejde inden for deres egen branche, førend der
vil være behov for indsats fra jobcentrene.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834008_0004.png
Både oplevet eller faktisk dobbeltarbejde mellem a-kasse og jobcenter vil undgås, hvilket
ligeledes vil kunne reducere ressourceforbruget over for forsikrede arbejdsløse i
jobcentrene, så jobcentrene eksempelvis kan investere i flere sagsbehandlere til at afklare
og reducere antallet af sygedagpengesager. Derudover vil borgerne opleve en forenkling,
idet de i starten af deres arbejdsløshedsperiode ikke længere vil skulle gå til møder i både
jobcenter og a-kasse.
En enklere og mere læsevenlig lovgivning
I en årrække har det stået klart, at Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats bør gennemskrives
så lovgivningen bliver mere læsevenlig. For LO er det væsentligt, fordi de rettigheder og
muligheder, der er tænkt som en hjælp til arbejdsløse, kun kan blive implementeret, hvis
lovgivningen er forståelig for sagsbehandlere, borgere og andre, der benytter den.
Arbejdet er blevet sat i gang i forbindelse med Beskæftigelsesreformen, og der er allerede
gennemført en række analyser, der peger på muligheder for forenkling uden forandring af
lovens intentioner.
LO mener, at kompliceret lovgivning ikke må stå i vejen for, at arbejdsløse får benyttet de
muligheder, som beskæftigelsesloven giver dem ret til.
Det foreslås, at arbejdet med at gennemskrive LAB-loven fortsætter efter gennemførelsen
af regelforenklinger.
Det foreslås, at forsikrede arbejdsløse skal have egen målgruppe. Såfremt antallet af
målgrupper i beskæftigelseslovgivningen skal reduceres med henblik på forenkling, bør
der foretages grundige konsekvensanalyser.
Det foreslås, at bygge lovgivningen op efter målgruppe. Således at samtlige regler, der
gælder for én målgruppe, er at finde samme sted og ikke spredt i hele lovgivningen. Det
bør desuden overvejes at oprette særskilt lovgivning for eksempelvis fleksjobbere.
En generel gennemskrivning af LAB-lovgivningen vil givet gøre det nemmere at orientere
sig i reglerne både for borgere og sagsbehandlere. Det vil ligeledes styrke muligheden for,
at fagforening og a-kasse kan oplyse arbejdsløse om deres rettigheder og pligter i
beskæftigelsessystemet, således at de oprindelige intentioner med lovgivningen bliver
fulgt.
4