HK Kommunals indspil til gennemskrivning af Lov om en Aktiv
Beskæftigelsesindsats
Både medarbejderne i landets jobcentre, borgere og virksomheder oplever, at
beskæftigelseslovgivningen er knopskudt i en sådan grad, at det er svært at finde hoved og hale i
bestemmelserne. For borgerne betyder det, at de har svært ved at finde ud af, hvilke regler, der
gælder for dem og hvad de betyder. For medarbejderne betyder det, at de bruger uforholdsvis meget
tid på unødvendig administration. Og samspillet mellem medarbejder, borger og virksomheder
risikerer at lide under rigid detailregulering.
Det er derfor meget positivt, at vi nu er blevet stillet en forenkling af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i udsigt og HK Kommunal, der organiserer størstedelen af de ansatte på
landets jobcentre, ser frem til at kunne bidrage til denne.
En overskuelig og forståelig lov
Rigtig mange borgere kommer i løbet af deres arbejdsliv i kontakt med et jobcenter enten pga.
ledighed eller sygdom. De fleste forløb er kortvarige, mens andre er ledige eller sygemeldte i længere
perioder eller kommer i støttet beskæftigelse.
For alle målgrupper gælder det dog, at de love og regler, der gælder for beskæftigelsesindsatsen er
uoverskuelige. Samtidig bruger medarbejderne uforholdsvis meget tid på unødig administration
snarere end kontakten med borgere og virksomheder.
Det bør derfor være det bærende princip for den forestående gennemskrivning, at lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats bliver så enkel og overskuelig som muligt.
HK Kommunal anbefaler derfor en ny og mere enkel struktur i loven samt en sproglig
gennemskrivning, så alle borgere kan forstå, hvilke regler der gælder for dem og hvad de betyder.
På samme måde skal det være muligt for virksomheder, at få et overblik over, hvilke muligheder de
har for at byde konstruktivt ind i forhold til for eksempel borgere på særlige vilkår, både når de har
indgået en aftale med jobcenteret og når de har ønske om det.
En sproglig gennemskrivning bør også indebære, at man kalder tingene ved rette navn. En ret er ikke
en ret, hvis man bliver sanktioneret, hvis man siger nej. Så er det en pligt og bør naturligvis kaldes en
pligt. Desuden anbefaler vi, at gennemskrivningen også fører til en harmonisering af tidsbegreber, så
tidsperioder opgøres ens.
Sammenhæng til Serviceloven
En del borgere med sammensatte problemer vil ofte have behov for hjælp fra både lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og fra Serviceloven og de to love kan spille sammen. Et tilbud efter
Serviceloven kan således medvirke til, at en borger rykker tættere på arbejdsmarkedet mens et tilbud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan medvirke til at afhjælpe sociale problemer. Men den
1