Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1834004_0001.png
Enhedslistens forslag til forenklinger af beskæftigelsesindsatsen
Baggrund
Som led i beskæftigelsesreformen af 2015 besluttede forligspartierne, at beskæftigelseslovgivningen skulle forenkles.
Beskæftigelsesministeren har derfor bedt parterne og andre om at komme med forslag til, hvor der kan forenkles i
beskæftigelsesindsatsen.
I dette papir kan I se, hvor Enhedslisten ser muligheder for forenkling.
Hvad forstår vi ved ”forenkling”?
Vi forstår forenkling som tiltag, der vil gøre det lettere at være arbejdsløs eller lettere for medarbejdere i jobcentre og
a-kasser at udføre deres arbejde. Det sidste vel at mærke uden, at det går ud over de arbejdsløses rettigheder og
muligheder.
I mange tilfælde hænger de to hensyn sammen, fx når det handler om mindre kontrol af de arbejdsløse. På samme vis
vil flere rettigheder til de arbejdsløse kunne forenkle indsatsen, så medarbejdere i a-kasser og jobcentre ikke skal
bruge tid på at vurdere relevansen eller økonomien i et tilbud.
Enhedslistens forslag til forenkling af beskæftigelsesindsatsen bygger på fire hovedprincipper:
1.
2.
3.
4.
Mindre kontrol, mindre tvang og færre sanktioner over for de arbejdsløse
Flere rettigheder til de arbejdsløse
Staten finansierer både dagpenge og beskæftigelsesindsatsen
A-kassemedlemmer skal have særlige rettigheder, også hvis de har mistet deres ret til dagpenge.
Hvorfor synes vi, at a-kassemedlemsskab i sig selv skal give særlige rettigheder?
Det gør vi, fordi vi ser a-kasserne som en vigtig faktor i varetagelsen af lønarbejdernes interesser.
De fagligt funderede a-kasser, der er knyttet til en fagforening på et eller flere fagområder, kan tilbyde deres med-
lemmer vejledning og tilbud, som de offentlige jobcentre ikke kan. Det gælder fx viden om jobåbninger, uddannelser
og kompetencekrav og direkte jobformidling til de arbejdsgivere, som fagforeningen har overenskomster med.
Desuden er a-kasserne ejede og styrede af medlemmerne, så de har mulighed for at tilpasse drift og tilbud til med-
lemmernes ønsker og forudsætninger.
Vi er derfor glade for, at KL i deres udspil til forenklinger af beskæftigelsesindsatsen, ikke længere kræver dagpenge-
udbetaling og rådighedsvurdering overført til kommunerne. Tværtimod slår KL fast, at det er vigtigt at gøre det attrak-
tivt at være medlem af en a-kasse.
Mange arbejdsløse, der har mistet deres ret til dagpenge og er overgået til en anden eller ingen ydelse, har ikke læn-
gere råd til at betale det relativt høje kontingent til a-kasserne. Et forslag om at give særlige rettigheder til arbejdsløse
medlemmer af en a-kasse, der har mistet deres dagpengeret, skal derfor kombineres med mulighed for at nedsætte
deres kontingent.
Thomas Bentsen, 3Fs A-kasse (BJMF)
Jette Gottlieb, 3Fs A-kasse (BJMF)
Aase Barfod, socialpolitisk konsulent for folketingsgruppen
Vibeke Kold, FOAs A-kasse
20. juni 2017
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834004_0002.png
Enhedslisten forslag til forenklinger af beskæftigelsesindsatsen for arbejdsløse medlemmer af en a-kasse
Område
Kontaktforløbet
Forslag
1.
I det første år skal medlemmer af en a-kasse kun have kontakt
med deres a-kasse. Først derefter skal de have deres kontakt til
jobcentret. A-kassen skal også have myndighed og økonomi til
at afgive tilbud om aktivering. Kan evt. suppleres med LOs for-
slag om certificering af a-kasser for at overtage opgaven.
Hvordan er det en forenkling
og for hvem?
For arbejdsløse: De skal kun forholde sig til én myndighed, nemlig
deres egen forening, a-kassen.
For jobcentrene: De får frigivet en masse ressourcer, de kan bruge til
indsatsen for andre målgrupper. Jobcentrene har i dag svært ved at
holde rettidigheden i det meget intense kontaktforløb i det 1. halve
år.
For arbejdsløse: Skal deltage i færre samtaler end nu i det første halve
år. Får ret til samtaler, når de har behov for det.
2.
Arbejdsløse skal kun have
pligt
til at deltage i en samtale i
deres a-kasse eller jobcenter hver 3. måned, men
ret
til at få en
samtale efter behov. Skal kombineres med forslag 1 om samta-
ler i a-kassen i det første år. Kan kombineres med fællessamta-
ler med a-kasse og jobcenter efter 1 års ledighed eller efter
behov.
Alle forsikrede arbejdsløse har ret til aktivering fra dag 1, men
først pligt efter 1 års ledighed
Ret- og pligt-
aktivering
3.
For arbejdsløse: De slipper for at blive tvangsaktiveret, men får mu-
lighed for at deltage i tilbud, som de selv vurderer, er relevante.
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke i hvert tilfælde vurdere, om den
arbejdsløse er i målgruppe for dit og dat, krav til ledighedslængde mv.
Aktivering på
arbejdspladser
4.
De nuværende regler for ansættelse med tilskud på private
arbejdspladser skal også gælde på offentlige arbejdspladser, så
de tilskudsansatte får ordinær løn i stedet for, hvad der svarer
til dagpengesatsen
Når en arbejdsgiver får en arbejdsløs i virksomhedspraktik eller
ansat med tilskud, skal han/hun forpligtiges til at ansætte per-
sonen ordinært i en periode, der svarer til perioden i aktive-
ring. Alternativt skal a-kassen/jobcentret tilbyde ordinær ud-
dannelse i en tilsvarende periode. De arbejdsløse opfylder rå-
dighedsforpligtelsen ved at være aktiveret på en arbejdsplads.
For jobcentre/a-kasser: de slipper for at skulle forholde sig til to regel-
sæt, herunder to forskellige tilskudssatser
5.
For arbejdsløse: De optjener ordinære timer, og opkvalificeringen i
aktiveringen bliver formentligt bedre, når arbejdsgiveren har en kon-
kret interesse i at sikre, at de kan udføre arbejdet. Dvs. mindre mis-
brug af de arbejdsløses arbejdskraft. Samtidig vil beskæftigelseseffek-
ten bliver større.
For jobcentre/a-kasser: De sparer ressourcer, når de ikke skal indkal-
de til samtaler, tjekke joblog mv., og når flere arbejdsløse bliver ordi-
nært ansat eller uddannet efter aktiveringen.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834004_0003.png
Område
Forslag
6.
Reglerne for merbeskæftigelse ifm. ansættelser med tilskud
skal også gælde for virksomhedspraktik.
Ufaglærte og faglærte med forældet uddannelse skal have ret
til at tage en uddannelse på dagpenge fra dag 1
a.
Minimum: Uddannelsesløftet skal også kunne an-
vendes på uddannelser, hvor der ikke er skole-
praktik
100 % dagpenge. Minimum: Lån skal ikke tilbage-
betales, hvis man gennemfører uddannelsen
100 % statsrefusion på alle ordinære uddannel-
sesredskaber
Refusionstrappen for ydelser skal ikke gælde or-
dinære uddannelser
De arbejdsløse skal kunne finde vejledning i en ny
arbejdsmarkedsprognose med beskrivelse af,
hvor der forventes gode jobmuligheder (erstatter
den nuværende tilbageskuende arbejdsmarkeds-
balance)
Hvordan er det en forenkling
og for hvem?
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke sondre mellem forskellige regler
for ansættelser med løntilskud og virksomhedspraktik.
For de arbejdsløse: De skal ikke sætte sig ind i særlige regler om,
hvornår de måske kan få lov til at tage en uddannelse, mens de er
ledige. Eller om hvilke uddannelser, de så kan tage.
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke bruge ressourcer på at gennem-
skue og vejlede om komplicerede regler om uddannelse eller tage
hensyn til de forskellige refusionssatser.
Uddannelse
7.
b.
c.
d.
e.
8.
Faglærte med forældet uddannelse skal kunne få tilskud til at
blive voksenlærlinge/-elever på lige fod med ufaglærte. Løntil-
skuddet skal hæves fra 40 kr. til 50 kr. for voksenlærlinge/-
elever, der kommer fra arbejdsløshed.
For de arbejdsløse: De skal ikke sætte sig ind i særlige regler om,
hvornår de måske kan få tilskud til at blive voksenlærling/-elev.
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke bruge ressourcer på at gennem-
skue og vejlede om komplicerede regler om, hvem der kan få tilbud-
det hvornår og med hvilket løntilskud.
For de arbejdsløse: Alle kan blive kompetenceafklaret og dermed få et
grundlag for at vurdere, hvilke former for opkvalificering de har brug
for.
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke bruge ressourcer på at vejlede
om forskellige regler for arbejdsløse under og over 30 år.
9.
Alle nyledige skal have ret til at blive kompetenceafklaret. I dag
gælder denne ret kun ledige under 30 år, mens ledige over 30
år kun har mulighed for det.
10. Ret til 6 ugers jobrettet uddannelse erstattes af 6 ugers selv-
valgt uddannelse (Positivlisterne afskaffes)
a.
Fra dag 1 og gennem hele ledighedsforløbet, dvs.
For de arbejdsløse: Alle får igen ret til selvvalgt uddannelse og skal
ikke længere sætte sig ind i komplicerede regler, om hvornår de kan
få uddannelse, og hvilke uddannelser de kan tage.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834004_0004.png
Område
Forslag
at den nuværende karensperiode på 5 uger og
begrænsningen til 1. ledighedsperiode fjernes
b.
De arbejdsløse skal kunne finde vejledning om re-
levant kompetenceudvikling i den nye arbejds-
markedsprognose
Hvordan er det en forenkling
og for hvem?
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke bruge ressourcer på at vejlede og
administrere de nuværende komplicerede regler eller sige nej til de
arbejdsløses ønsker.
Refusionssystemet
11. 100 % statsrefusion både på drift og dagpenge. Som minimum
skal refusionssystemet gøres mere gennemskueligt for kom-
munerne
For arbejdsløse: De risikerer ikke at få nej til ønsker om aktivering
eller at blive tvunget til en uønsket aktivering pga jobcentrenes hen-
syntagen til de forskellige refusionssatser.
For jobcentre/a-kasser: De skal ikke bruge ressourcer på at gennem-
skue og handle ud fra et refusionssystem, de alligevel ikke helt for-
står. De kan give de arbejdsløse det rigtige tilbud frem for det billigste
”tilbud”.
Forsikrede ledige
12. Selve det at være forsikret medlem af en a-kasse skal give
særlige rettigheder
For arbejdsløse: De skifter ydelse, men ikke rettigheder, når de mister
deres ret til dagpenge
For jobcentrene: De behøver ikke foretage ændringer i indsatsen, når
et a-kassemedlem mister sin ret til dagpenge
13. Hvis en forsikret ledig mister sin dagpengeret, skal vedkom-
mende fortsat have samme rettigheder og muligheder som en
dagpengemodtager.
Det vil fx sige, han eller hun…
A. kan fortsætte i en påbegyndt uddannelse, fordi disse reg-
ler afskaffes:
a. kontanthjælpsmodtagere kan ikke få uddannelse
som 1. tilbud
de skal først aktiveres på en ar-
bejdsplads
b. kommunen kan først få refusion for driften af or-
dinær uddannelse efter 9 mdr.s kontanthjælp
B. får mulighed for at få tilskud til at blive voksenlærling
C.
kun kan være i virksomhedspraktik i 4 uger og i offentligt
løntilskudsjob i 4 mdr.
14. Opsagte medlemmer af en a-kasse skal have ret til tilbud alle-
rede i opsigelsesperioden. Skal kombineres med rettigheder i
overenskomsten.
For arbejdsløse: De kan blive i en god aktivering, fx fortsætte i en
uddannelse, selvom de mister deres ret til dagpenge. Og de vil i min-
dre udstrækning være udsat for risiko for misbrug af deres arbejds-
kraft i arbejdsaktivering.
For jobcentrene: De behøver ikke foretage ændringer i indsatsen, når
et a-kassemedlem mister sin ret til dagpenge og overgår til en anden
ydelse
For arbejdsløse: Jo tidligere tilbud om en indsats, jo større chance for,
at man ikke når at skulle melde sig arbejdsløs.
For jobcentre/a-kasser: En tidlig indsats, der medfører, at en opsagt
kommer i job før 1. ledighedsdag, vil spare ressourcer ift. ledigheds-
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834004_0005.png
Område
Forslag
Hvordan er det en forenkling
og for hvem?
erklæringer, beregning af dagpengesats, indkaldelse og afholdelse af
samtaler osv.
Kontrol af
rådighed
15. Arbejdsløse skal fortsat registrere deres jobsøgning, men den
digitale joblog afskaffes om tvangsredskab. Som minimum skal
arbejdsløse, der har det svært med de digitale medier, kunne
fritages for registrering i jobloggen.
For arbejdsløse: De slipper for at skulle registrere deres jobsøgning i
et system, som mange har svært ved.
For jobcentre/a-kasser: De slipper for at skulle vejlede og hjælpe
medlemmerne med jobloggen og for at skulle administrere opfølg-
ningen på medlemmer, der ikke har joblogget nok.
For arbejdsløse: De slipper for at skulle klikke på knappen for at vise,
at de har set de ikke altid lige relevante jobannoncer, Jobnet foreslår.
For jobcentre/a-kasser: De slipper for administration med sanktioner
mv. for de arbejdsløse, der ikke tjekker jobforslag hver 7. dag.
16. Kravet om at tjekke jobforslag på Jobnet hver 7. dag skal af-
skaffes
17. Mulighederne for at blive fritaget for rådighed under uddan-
nelse og ved midlertidig hjemsendelse pga vejrlig, materiale-
mangel o.lign. skal styrkes.
For arbejdsløse: De kan koncentrere sig om deres opkvalificering i
stedet for at skulle bruge store dele af fritiden på at søge job.
For jobcentre/a-kasser: De slipper for administrationen af rådigheds-
kontrollen.
For arbejdsløse: De slipper for at skulle sendes ud i ”tilbud”, der ikke
har noget opkvalificerende formål
For jobcentre/a-kasser: De slipper for administrationen af redskabet
18. De rådighedsafprøvende
”tilbud” skal afskaffes
19. Selv-booking til møder og samtaler skal kun være et tilbud
ikke et krav
For arbejdsløse: De, der magter det, kan bruge tilbuddet. De, der ikke
magter det, kan vælge at blive indkaldt på et fast tidspunkt.
For jobcentre/a-kasser: De slipper for administrationen af sanktioner
over for de arbejdsløse, der ikke får selv-booket til tiden
Jobformidling
20. Anvisningen af arbejdskraft til arbejdsgiverne skal i videst mu-
ligt omfang tilbage til fagforeninger og fagligt funderede a-
kasser
For arbejdsløse: De får den bedste jobformidling, fordi a-kasser og
fagforeninger er bedst til at matche deres faglighed med den rigtige
arbejdsgiver
For jobcentrene: De kan koncentrere sig om at finde pladser og job til
de andre målgrupper
5