Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1834003_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Att.: Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
København 29. september 2017
Indspil til regelforenkling på beskæftigelsesområdet fra Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Kære Troels Lund Poulsen
Vi takker for din opfordring til at levere et direkte indspil til regelforenklingen på
beskæftigelsesområdet. Først og fremmest fordi vi - ligesom du - ønsker et enklere regelsæt men
også, fordi vi kan bidrage konstruktivt og kvalificeret til at udpege effektive forenklingsmuligheder.
Kort om DSA
DSA er a-kasse for knap 100.000 sundhedsprofessionelle medlemmer. Langt størstedelen af vores
medlemmer er i job, og med Danmarks laveste administrationsbidrag viser vi vejen for effektiv drift.
Frihed til at prioritere det intensive samtaleforløb, hvor det gør en forskel
På ét afgørende punkt oplever DSA at anvende ressourcerne uhensigtsmæssigt, og det drejer sig
om kontaktforløbet - nærmere bestemt fordelingen af vores samtaler med ledige.
For vel er individuelle samtaler et effektivt redskab i beskæftigelsesindsatsen, men det fungerer først
optimalt, når samtaleforløbet er individuelt doseret og fokuseret. Som virkeligheden er nu, skal vi
honorere et rigidt lovkrav om samme høje samtalefrekvens i kontaktforløbet for alle. Det betyder, at
vi ikke målretter indsatsen optimalt
og særligt ikke, når de ledige går så hurtigt i job, som det sker i
DSA.
Ud af ca. 1.500 arbejdstimer, som vores karrierekonsulenter månedligt bruger på kontaktforløbets
samtaler og møder med ledige, vurderer vi, at 500 timer kunne frigives til at kvalificere og optimere
indsatsen over for de ledige, som har en øget risiko for langtidsledighed. Frihed til at prioritere i det
intensive kontakt- og samtaleforløb vi kender i dag, ville medføre, at endnu flere gik hurtigt i
arbejde. Frihed til at bruge 500 timer om måneden mere målrettet ville - med andre ord - gøre en
forskel.
Vi foreslår derfor følgende princip:
Frihed til at afholde samtaler ud fra det behov, der bliver afdækket via en grundig screening
af risiko for langtidsledighed
Som en konkret udmøntning af ovenstående princip - i et nyt og forenklet kontaktforløb - foreslår
DSA, at:
1. Fællessamtalerne bevares, men 1. og 2. fælles samtale slås sammen, og samtalen placeres
fleksibelt i perioden mellem 4 til 5 måneders ledighed. Derved kan a-kasser og kommuner
koncentrere kræfterne om dem, der har reelt behov for sparring og hjælp til at komme
hurtig og godt i arbejde.
2. A-kasserne varetager opgaven med at screene for langtidsledighed. Vi har detailkendskab
og adgang til det arbejdsmarked, som udgør den lediges primære karriereperspektiv. Det
gør os i stand til at foretage en kvalificeret screening og målrette indsatsen til den enkelte.
Ad 1) Vi stiller forslag om at reducere antallet af fællessamtaler og rykke 1. fælles samtale til senere i
tidsforløbet. I DSA går 75 pct. af vores nyuddannede i job indenfor 3 måneder, og efter 6 måneder
er tallet stedet til 90 pct.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834003_0002.png
Ad 2) A-kasserne har enestående forudsætninger for at vurdere hvilke ledige, som er i størst risiko for
langtidsledighed, og hvor en ekstra hjælpende hånd netop vil bringe den ledige fra dagpenge til
lønindkomst. Den opgave løser et statistisk baseret screeningsværktøj, som det STAR har udviklet,
ikke. Den lediges uddannelsesbaggrund er utilstrækkelig som eneste faglige variabel til at vurdere
risiko for langtidsledighed, og den tilfører ikke ny viden til en allerede fagprofessionel a-kasse.
Her handler det først og fremmest om at undersøge i hvilke(n) branche(r), sektor(er) og funktioner,
den ledige har erhvervet sin erfaring, at sammenholde denne viden med den lediges
karriereperspektiv og foretage en professionel vurdering og screening i lyset af den aktuelle situation
på arbejdsmarkedet. Det kan a-kasserne.
Når DSA foreslår at lægge ansvaret for systematisk og faglig screening af risiko for langtidsledighed
hos a-kassen, er det med baggrund i et indgående arbejdsmarkedskendskab og dokumenterede
erfaringer fra fx projektet ”Ny
arbejdskraft”,
som
blev gennemført i 2008 med STAR (daværende
AMS). Metoden var fagligt kvalificeret screening og udsøgning af ledige i risiko for langtidsledighed.
Resultatet var, at arbejdskraftreserven blev nedbragt med 40 pct. i den pågældende periode.
Projektets resultater viste med tydelighed, at a-kassen kan øge værdien af de
beskæftigelsespolitiske indsatser og derfor bør stå først i vurderingen af lediges risiko for
langtidsledighed. På denne måde sikrer vi bedst, at den ledige får en handleplan og et
kontaktforløb, som matcher behovet, og sådan løser vi opgaven med at bringe så mange som
muligt i job ved den rette indsats. Det skal en regelforenkling beskrive og understøtte.
Godt indspil fra KL og Danske A-kasser
Du har allerede modtaget indspil til regelforenkling fra KL, fra Danske A-kasser og FTF, og vi tilslutter
os de fremlagte pointer og den tilhørende argumentation. Vi vil derfor nøjes med at fremhæve de
ændringsforslag, som vi, udover ovenstående, anser for mest værdifulde og vigtige at få
gennemført. Det drejer sig om:
Frihed i tilrettelæggelse af kontaktforløb
Formen i kontaktforløb aftales med borgeren således, at kontakten og stedet for kontakt kan
foregå ved fx personligt møde, mails, skype, SMS etc.
Mindre intensiv indsats, når medlemmerne/borgerne inden for en kortere periode overgår til
beskæftigelse, efterløn, fleksydelse eller pension. Afgørelse om mindre intensiv indsats
afgøres af såvel jobcentre som a-kasser afhængig af, hvem den ledige henvender sig til.
Afskedigede lønmodtagere har ret til kontakt og vejledning med deres a-kasse i opsi-
gelsesperioden.
Invitation til samarbejde med en innovativ a-kasse
Vi ønsker at gå i dialog med dig og ministeriet om en anden og frisættende ramme for en a-kasse.
DSAs dokumenterede resultater og innovationskraft gør os til oplagte udviklingspartnere, når det
handler om at identificere fremtidens effektive indsatser til at få flere ledige hænder i arbejde. Vi er
indstillet på at identificere flere og mere ambitiøse måder, hvor vi som a-kasse kan tage ansvar for
redskabsudviklingen og opgaveløsningen i beskæftigelsesindsatsen. I DSA står vi eksempelvis godt
rustet til at jobformidle ud af landet. Ønsket om regelforenkling må ikke ende i nye rigiditeter og
lamme vores handlemuligheder for at afsøge og vælge mere effektive metoder.
Vi stiller os derfor til rådighed for nærmere dialog og samarbejde og i overensstemmelse med
forslaget om at sætte samtaleformen fri som del af den kommende regelforenkling, anbefaler vi en
fleksibel samtaleform, som den bedst passer dig.
Vi glæder os til at høre fra dig, og vi ser frem dit planlagte besøg hos DSA 19. januar 2018.
Venlig hilsen
Anni Pilgaard
formand
og
Merete Nedergaard
direktør